Život ve stínu amerického snu

Americký režisér Richard Linklater se vyznačuje především tím, že jeho filmy (viděli jsme volnou trilogii Před úsvitem, Před soumrakem a Před půlnocí) se vyznačují poevropštělou poetikou, na hony vzdálenou od klišé hollywoodských melodramat.

Ellar Coltrane se ukázal být mimořádně tvárný

Výjimkou není ani jeho nejnovější práce nazvaná Chlapectví, která na letošním berlínském festivalu získala několik ocenění včetně ceny za režii. Snímek je to v mnoha ohledech výjimečný: Linklater jej natáčel celých dvanáct let, a stárnutí jeho protagonistů není tudíž dílem maskérů, ani nebylo do týchž – především dětských – rolí obsazováno více představitelů, jak se v takových případech běžně stává.
Cíleně tak v jediném filmu uplatnil „sběrný“ princip, který si vyzkoušel už ve zmíněné trilogii, kde ovšem jednotlivé části tvořily syžetově uzavřené celky, oddělené kratšími či delšími časovými průrvami. Chlapectví se ovšem odvíjí kontinuálně, pozvolna, připomínajíc tok televizního seriálu, aniž by hledalo jakékoli vypravěčské ozvláštňování.

Dospívání Masona a Sam

Linklater měl mimořádné štěstí s volbou hlavního hrdiny, chlapce Masona (Ellar Coltrane, jehož zachycuje od šesti do osmnácti let s nevtíravým důrazem na zlomové okamžiky během jeho dospívání. Vybraný (ne)herec – kromě toho, že celé natáčení zdárně absolvoval – se totiž ukázal být mimořádně tvárný, i v mluvě schopný postihnout důležité aspekty jednotlivých věkových stupňů, od řekněme mlčenlivé poddajnosti až k určitému generačnímu vzdoru, někdy traumatickému prožívání prvních lásek, s nimiž se přemýšlivý mladík notně natrápí. Ostatně i patálie s vlasy ledasco prozrazují – počínaje bezcitným ostříháním z otčímovy vůle v raném dětství a konče nepříliš udržovaným porostem v okamžiku, kdy se Mason hlásí na vysokou školu.
Chlapectví ovšem nepojednává jen o Masonově dospívání a jeho případných konfliktech (se spolužáky, s dospělými), věnuje se rovněž o něco starší sestře Sam (Lorelei Linklaterová), od počátku pojednávané s větší dávkou vzpurnosti či dokonce škodolibosti a také postupně dováděné k větší samostatnosti. Ovšem pod rádoby zdrsnělým zevnějškem se určitě skrývá dětská bezradnost – stačí si vybavit roztomilou rozmluvu s otcem (Ethan Hawke), když jí, pýřící se a otce bezmála okřikující, vysvětluje, jak by se měla chránit před nežádoucím otěhotněním.

Strhující herecký koncert

Režisér s nemenším zaujetím pozoruje i svět dospělých. Maminku ztvárnila Patricia Arquetteová, jež se trochu potýkala s „rozkouskováním“ své postavy, asi nejlépe vystihla hrdinčinu bezradnost tváří v tvář vyprazdňujícímu se rodinnému hnízdu. Ukázala, že někdy jen s vypětím všech sil zvládá spletité rodinné zázemí, vlastní seberealizaci spojenou s doplňováním vzdělání i dočasné partnerské vztahy poté, co se rozešla s otcem obou dětí.
Právě postava otce, jakkoli zprvu toulavého a jakoby jen pozvolna dozrávajícího, tak vystupuje jako jednoznačně kladná veličina, která svou výřečnou spontaneitou, vřelostí i otevřeností pozitivně ovlivňuje své potomky. A Hawke, oblíbený Linklaterův herec, obsazený v řadě jeho filmů, zde předvádí asi nejsytější, vskutku strhující herecký koncert.
Chlapectví patří mezi díla, která přinášejí realistické zpodobnění života ve stínu „amerického snu“, a nakonec ani moc nevadí, že režisér své vyprávění skládá z mozaiky všedních příhod, které sjednocuje rodičovská láska. Kéž by i naši filmaři dokázali vytvořit něco podobně civilního a nepředpojatého. Zatím se zvolenému způsobu vyprávění nejvíce přibližují sběrné dokumenty Heleny Třeštíkové...

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Cinemart



  Když k dopadení psychopata...
  Dívejte se   
 
  Život ve stínu...      
  Navštivte
 
  Atapanovy neklidné osudy
  Téma