|
Přemysl
Hnilička, publicista
Ořechovka se slila s proudem stanice Vltava!
Žánr kabaretu má v rozhlase bohatou historii. Od počátku
vysílání se tyto komponované pořady střídající mluvené slovo
a rozverné či sentimentální písně staly oblíbenou výplní
programu. Ve třicátých letech se rozhlasovému kabaretu
věnoval Oldřich Nový v Brně či Kocourkovští učitelé v Praze,
za okupace bohužel tato forma posloužila nechutné propagandě
v sérii antisemitských skečů. V létech padesátých prožil
tento žánr skutečný boom, byť kvalita jednotlivých pořadů
byla kolísavá a texty podléhaly výrazné cenzuře.
V létech šedesátých se rozhlas otevřel improvizaci: vedle
předem připravených a nazkoušených zábavných pořadů se ve
vysílání objevily čistě improvizační útvary. Jiří Suchý,
Jiří Šlitr, Jan Werich, Miroslav Horníček a Ivan Vyskočil
připravovali každý den hodinový Gramotingltangl, jasné znaky
variability měla i Vyskočilova a Horčičkova rozhlasová hra
Cesta do Úbic. V následujících desetiletích normalizace se
kabaretní žánr vrátil o dvacet let zpátky, spoutaný
konvencemi a cenzurou – improvizace byla samozřejmě
vyloučena.
Polistopadové vysílání nabídlo mnohem uvolněnější vysílací
prostředí, v němž uzrál i projekt Dušana Všelichy Radio
Mama, „pochybené ionizující, fluoreskující, mámivě zářivé,
mámivě mámivé rádio“, v němž působil Jiří Macháček, Jaroslav
Dušek, Lenka Vychodilová či Lumír Tuček. Mystifikační
vysílání na Českém rozhlase Praha bylo natolik minuciózní,
že mnoho tradičních posluchačů Prahy nerozeznalo, že jde o
vtip, a rozhořčeně bombardovali stanici i Týdeník Rozhlas
stížnostmi na nevhodné projevy v programu. Tento tlak
bohužel Radio Mama nepřežilo. Podobně uvolněné vysílání
nabízelo i Radio Limonádový Joe, na němž si stálý okruh
fanoušků získali Ester Kočičková, Tomáš Hanák, Oldřich
Kužílek a další. V současnosti nabízí parodii a kabaret také
divadelní uskupení Depresivní děti touží po penězích; v
internetovém streamu například vysílalo několikahodinovou
parodii prezidentské inaugurace Prezident je hlavou státu
(2013).
Veřejnoprávní rozhlas se pokoušel nabízet i jednotlivé
kabaretní pořady – sem patří například brněnský Komediograf
v éteru (1998), odvysílaný v cyklu Večerní klub (hlavními
hvězdami byli Tomáš Matonoha, Marie Ludvíková či Marek
Daniel), čistou improvizaci předvedlo Rádio Ivo v pořadu
Život nedoceníš aneb Měl byste dvacet minut? (2008). V
posledních letech se kabaretu věnuje ČRo Vltava programově –
v dramaturgii Hany Hložkové vznikl záznam Komediomat na
rozhlasových vlnách (2012), v Praze letos hned celý cyklus
Kabaret v éteru (dramaturgie Renata Venclová a Klára
Novotná). Rozhlasové vlny tu nabízejí prostor divadelním
souborům, které v současnosti přispívají k renesanci žánru a
snaží se především o improvizaci: jde o Cabaret Calembour (Kalavečer
na vlnách) či Vosto5 (Červená vlna). Nutno říci, že v
případě Kalavečera i Červené vlny se záměr zcela nezdařil a
bavili se spíše aktéři než samotní posluchači (byť u Červené
vlny nechyběl vtipný námět přehlídky zrušených rozhlasových
pořadů), u jinak zdařilého Komediomatu zase nešlo o čistou
improvizaci, zmizelo tudíž jedno z hlavních kouzel jevištní
verze.
Poslední červencový den se ve vysílání Vltavy objevil třetí
pořad z cyklu Kabaret v éteru – do vysílání se vrátili
tvůrci Rádia Limonádový Joe a připravili Rádio Ořechovka
250,30 FM. V tomto případě jde o výrazný kvalitativní skok:
Ester Kočičková, Tomáš Hanák (Mistr Kalina), Oldřich Kužílek
(Olaf Lávka), Lumír Tuček (Lucián Krutomluv) či Lenka
Vychodilová (Lemura Lepá) mají velkou zkušenost s
improvizací a parodií žánrů. Tvůrci Ořechovky se vracejí k
mystifikačním kořenům Rádia Limonádový Joe a suverénně si
utahují z klasických rozhlasových žánrů, především z
rozhovorů s odborníky a posluchači, v nichž moderátoři
předstírají hluboký zájem o názor diskutujícího, ale stále
upozorňují, že „nás tlačí čas“, povrchně blábolí, aby
vyplnili čas do reklamy nebo písně Marie Rottrové. Typickým
příkladem je rozhovor s papežem Františkem I., který
reportér přerušuje hned v začátku, aby okomentoval závod
motokár, politologický rozbor, v němž „vrchní sankcionář
ministerstva zahraničí České republiky“ navrhuje protiruské
mejdany, nebo úsměvná parodie „přímého přenosu z místa dění“
– rozhořčený moderátor vypíná reportéra z místa, kde se nic
neděje, protože tam právě propukly boje... K tomu
odzbrojující písně či ultimátní rubriky Ticho zpívá či
Chvilka pro sprosté slovo.
Rádio Ořechovka 250,30 FM byl tedy první výrazný úspěch
cyklu Kabaret v éteru. Můžeme jen doufat, že ostatním
účastníkům cyklu nabídne čas (i rozhlas) ještě mnoho
příležitostí, aby se mohli propracovat k tak precizní formě. |