Číslo 38 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Vladimírem Kopeckým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Je zbytečné čekat na zázraky?

Italský snímek Zázraky, oceněný na letošním festivalu v Cannes Velkou cenou poroty, patří mezi ty vzácné výpovědi, které neukazují životní styl či mentalitu určité sociální vrstvy, ale přímo do nich vnikají, aniž by k tomu potřebovaly akcí nabité příběhy.
Tento portrét jedné na samotě žijící zemědělské rodiny, živící se chovem ovcí a zejména stáčením medu, svou prostotou připomene jiné veledílo italské kinematografie, Olmiho Strom na dřeváky. Jediným rozdílem je, že nepřibližuje dávno odvátý život, ale současnost.

Monika Belluci v roli vyzývavé moderátorky televizního štábu

Ovšem dotyk s rozporným vnějším světem probíhá obdobně – ve Stromu na dřeváky je to setkání vesničana s bouřícím se městským dělnictvem na sklonku předminulého století, v Zázracích vlezlá a manipulativní přítomnost televizní soutěže. Rozdíl však přece jen vytušíme: Olmi své hrdiny pojednal jako společenství pokorně smířené se svým trudným osudem, v Zázracích se děti počínají bouřit proti údělu, s nímž jsou srozuměni rodiče. Přitom se u nich nejedná o odvěkou sepjatost s půdou, z jejich rozmluv záhy vytušíme, že přišli z města, rozhodnuti zásadně změnit svůj životní styl. Jenže příliš se nevřadili do nového prostředí, vztahy k sousedům, posedlým třeba myslivostí, mají daleko k idyličnosti.

Venkov versus pozlátko

Režisérka Alice Rohrwacherová, která Zázrakům vtiskla oduševnělou drsnost života na zapadlém venkově, obsadila do hlavní role matky čtyř dětí svou sestru Albu Rohrwacherovou. Nejdůležitější osobou tu ovšem je otec (Sam Louwyck), člověk jistě milující své nejbližší, ale přitom dosti nesmlouvavě prosazující svou životní vizi. Nedbá na rozmary počasí ani na názory své rodiny, rozhodnut za všech okolností vytrvat. Louwyck v otcově postavě přesně vyhmátl, jak vinou zaslepené umanutosti ztrácí tento pracovitý muž schopnost vžít se do rozpoložení kohokoli jiného, jak uznává jen „svou pravdu“.
Jakýmsi jeho protihráčem se stává nejstarší z dcer, odbojná i vstřícná Gelsomina, jež se už naučila řídit práce se včelami. Ztělesnila ji Maria Alexadra Lungu a svou dětskou hrdinku, přejímající mnohé z povinností dospělých, ale současně se jim bránící, obdařila vrstevnatou povahokresbou.
Konečně poslední rovinou, která nabývá významu jakéhosi pokušení tlačícího se zvenčí do venkovské komunity, je přítomnost televizního štábu s vyzývavou moderátorkou v čele. Monica Bellucci ji obdařila jakýmsi nablýskaným pozlátkem, pojednala ji jako mediální idol, pod jehož pozlátkovitým zevnějškem občas vytušíme soucitný vhled. Oceníme, že režisérka nikde nesklouzla k prvoplánové karikatuře, naopak se smyslem pro určitou posmutnělou trapnost líčí, jak venkované, poprvé v životě se ocitnuvší před kamerou, neuměle a neobratně vychvalují své výrobky.

Med rozlitý po podlaze

Samozřejmě stěží odečteme veškeré významy, které „bezdějový“ příběh nese, ať již pramení z italsko-německého jazykového zakotvení, nebo z městského původu rodiny, o němž se režisérka zmiňuje v explikaci k filmu. Některé motivy zůstávají jakoby jen přídatné, třeba přítomnost delikventa, svěřeného rodině na převýchovu prací. Avšak mnohé výjevy plně oslovují svou emotivní silou – připomeňme aspoň sbírání včelího roje nebo stáčení medu. Stačí pak chvilka nepozornosti, aby se med rozlil po podlaze, po hrstích je pak sbírán do přichystaných nádob.
Zázraky lze vnímat jako melancholické loučení s něčím snad již odsouzeným k zániku, ale přesto dosud živoucím, co svazují byrokratické předpisy zakazující dětskou práci, na vesnici přitom samozřejmou i nezbytnou. Jenže bezděčnou lásku, s jakou je med připravován, s jakou se zachází se včelami, s úly, s plástvemi, nelze vtěsnat do žádných předpisů…

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Aerofilms


  Bárdarbunga!
  Zpěvník Jana Buriana      
 
  Století Lídy Baarové         
  Dívejte se
 
  Je zbytečné čekat na zázraky?    
  Navštivte