Číslo 38 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Vladimírem Kopeckým.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Nedělní večer dvou aristokratů

Letní cyklus Léto rozhlasových legend nabízel posluchačům Dvojky Českého rozhlasu vzpomínky na výrazné herecké osobnosti: v nedělních večerech nejdříve zazněla rozhlasová hra (nutno kriticky poznamenat, že bez většího dramaturgického nápadu), v níž vybraný herec účinkoval, a pak rozhlasový dokument o jeho životě a tvorbě. Předposlední srpnový víkend byl věnován Borisu Rösnerovi a dramatu Jaroslava Hilberta Falkenštejn (1996).
Hilbertovo drama má hlavní inspiraci v Shakespearových historických dramatech. Příběh Záviše z Falkenštejna mu slouží jako základ dobře vystavěného dramatu plného královských intrik, v němž proti sobě staví ideje národního státu (ten prosazuje Záviš) a silného habsburského soustátí, v němž Čechy budou jen kolečkem v dobře namazaném císařském stroji (jak to vidí pražský biskup Dobeš z Bechyně). Sledujeme Závišovo obratné manévrování, které však nemůže skončit jinak než jeho porážkou a ztrátou hrdla.
Falkenštejn měl premiéru v roce 1903 v Národním divadle; režíroval jej Jaroslav Kvapil a Záviše hrál Eduard Vojan, legendární představitel hrdinských i přemýšlivých typů. Ve zlaté kapličce se hrál ještě v letech 1918, 1927 a 1938; pak se nad Hilbertovým textem (až na jednu kratičkou epizodu v šedesátých letech) zavřely vody. Jako typický představitel měšťanského divadla se nehodil do socialistického jevištního umění.
Proto Falkenštejna nastudoval v Národním divadle Ivan Rajmont až v roce 1992. Obsazení bylo hvězdné: Kunhutu hrála Jana Preissová, kralevice Jan Šťastný, kněžnu Anežku vynikající Vlasta Chramostová. Inscenace se hrála až do roku 1995. Rozhlasová realizace však není auditivním převedením divadelního díla – jedinou spojnicí je představitel titulní role Boris Rösner.
Režisérka Hana Kofránková měla v případě Falkenštejna šťastnou ruku; zachytila totiž tento tehdy již téměř stoletý text neobyčejně svěžím způsobem a ve funkční úpravě. Není divu, že obdržela za tuto inscenaci (s přihlédnutím k dalším inscenacím z české a světové dramatiky) cenu Nadace Český literární fond za rok 1996. Navíc pro realizaci získala herce ze snad poslední generace, která byla schopna přirozeného a důstojného patosu, jejž Hilbertův text vyžadoval. Zároveň je však její více než devadesátiminutová inscenace bytostně současná. Kofránková umožňuje svým hercům určitý odstup od hry tím, že jim nechává číst i autorské a historické poznámky.
Rösnerův Záviš z Falkenštejna si během celé inscenace udržuje důstojnost a suverénnost šlechtice, vrcholem je pak jeho výstup v žaláři. Neobyčejně proměnlivá ve výrazu je Eliška Balzerová, jejíž Kunhuta osciluje mezi oddanou milenkou, tichou, ale odhodlanou mstitelkou a zoufalou kajícnicí. V paměti zůstane zapsána také Věra Kubánková v až starozákonní kněžně Anežce, z jejíž pevné víry a zaťaté nenávisti vůči Falkenštejnovi jde mrazivá hrůza.
Následně reprízovaný dokument Aristokrat divadla a herectví měl premiéru v roce 2011 coby „mozaika k nedožitým šedesátinám“ Borise Rösnera. Při jeho přípravě využil Dan Moravec bohatý rozhlasový archiv, předně půvabné vyprávění samotného aktéra z pořadů Zadáno pro Borise Rösnera, Báječný svět Viktora Preisse, Uprostřed divadelního představení, Nostalgické muzeum zábavy... Z dokumentu vyzařuje především neuvěřitelná Rösnerova tvůrčí zaťatost, oddanost divadelní práci, pečlivost a nenávist k polovičatosti. Častý představitel démonických postav (kolik jen si zahrál mágů, čarodějů a zlých králů v televizních pohádkách!) je zde představen také jako výborný a vtipný společník. Jeho vyprávění je však také prodchnuto stálou přítomností očekávané smrti; Rösnerova matka zemřela mladá a on sám byl až posedlý myšlenkou rodově podmíněné krátkověkosti. Je věčná škoda pro české dramatické umění, že se toto hercovo očekávání tak brzy splnilo.



  Bárdarbunga!
  Zpěvník Jana Buriana      
 
  Století Lídy Baarové         
  Dívejte se
 
  Je zbytečné čekat na zázraky?    
  Navštivte