|
Vilém Hejl – málo známý, nikoli zapomenutý
„Psal pořád, po večerech i o víkendech. Když jsem ráno
zavírala dveře, sedal si k psacímu stroji. Pokud nešlo o
něco, co musel odevzdat v termínu, přestal psát, když jsme
byli znovu spolu,“ vzpomíná na svého manžela Karola Hejlová.
Od narození českého spisovatele Viléma Hejla uplyne osmdesát
let. Jeho životnímu příběhu je 19. září ve 20.00 věnován
Páteční večer na Vltavě.
I zdatní čtenáři mohou mít s Hejlovým jménem problém: práce
Viléma Hejla vycházely v Československu výjimečně – a ty
vydané v zahraničí se sem dostávaly složitým způsobem.
Rodák z Prahy (24. září 1934) přišel na svět do solidních
poměrů – jeho otec pracoval jako odborový rada na
ministerstvu dopravy a techniky. Vilém Hejl maturoval na
jaře 1953 na gymnáziu na Smíchově, na filozofii ale přijat
nebyl „pro celkově nesprávné pojetí filozofie“ a „zamítavý
postoj k marxismu–leninismu“. Po měsíčním hledání nastoupil
16. listopadu 1953 na místo pomocného kalkulanta; o týden
později byl ale zatčen. Ani po prostudování stovek stran
písemností není jasné, nakolik byla činnost, za kterou byl
odsouzen, vyprovokována a řízena Státní bezpečností.
Už od roku 1949 byl Hejl ve styku s lidmi, kteří se vydávali
za členy různých protistátních skupin. Jejich v podstatě
jedinou činností bylo evidování aktivních komunistů na
školách, zapisování poznávacích značek policejních aut a
úvahy o tom, co by se mohlo dělat, kdyby… V dubnu 1954 byl
Hejl odsouzen za sdružování proti republice a ohrožení
státního tajemství k ročnímu odnětí svobody. Po propuštění
coby bývalý trestanec těžko hledal práci, která by
odpovídala jeho schopnostem. A tak se roku 1959 rozhodl pro
svobodné povolání.
Hudec se narodil na interně
Spisovatel na volné noze Vilém Hejl skutečně psal a zase
psal. A když nepsal, obcházel redakce a nabízel. V první
polovině šedesátých let napsal šedesát scénářů krátkých
filmů, především propagačních a výukových. Od roku 1962
spolupracoval s rozhlasem, pro který delší dobu připravoval
s Evženem Drmolou cyklus Galerie světového humoru. Psal také
pro televizi, pro tu pražskou i pro jugoslávskou, která
odvysílala Hejlův šestidílný seriál Škola vyzvědačů. A
chystal knížku. Nápad se podle manželky Karoly, lékařky,
zrodil na Štědrý den roku 1963: „Stalo se to v lékařském
pokoji interny nemocnice v Třinci. Vilém přijel z Prahy na
naše první Vánoce, já měla službu a skoro pořád práci na
některém oddělení. Při tom čekání vymyslel Hudce.“ Sebrané
zločiny Vladimíra Hudce vyšly roku 1965. Příběh neúspěšného
spisovatele, jehož detektivní romány nakladatelé tak dlouho
odmítají, až podle nich začne jeden kriminálník organizovat
bezchybné zlodějiny, se v roce 1967 dočkal zfilmování v
režii Martina Friče pod názvem Přísně tajné premiéry.
S estébáky v zádech
Jsme
v roce 1968. Vilém Hejl si o socialismu „s lidskou tváří“
iluze nedělal a stal se tiskovým mluvčím v klubu bývalých
politických vězňů K-231. Práce jej pohltila natolik, že
dokonce přerušil literární činnost. Po 21. srpnu se podílel
na likvidaci kanceláře K-231 v Praze, kde byly uloženy
informace o členech a dopisy, v nichž vzpomínali na
brutalitu příslušníků Státní bezpečnosti. Na přelomu srpna a
září odjeli Hejlovi na plánovanou dovolenou do Mnichova.
„Šlo o normální dovolenou s pozváním známých, s vízem a
vyfasovanými devízami,“ vzpomíná Karola Hejlová. „Já měla od
počátku tendenci na Západě zůstat, Vilém váhal. Nepovažoval
situaci za ztracenou, soudil, že dojde k jakési kádárizaci.
Uznala jsem to.“
Karola Hejlová se vrátila koncem října; Vilém, který
pracoval v organizaci pro československé kulturní a vědecké
pracovníky, kteří se rozhodovali, zda zůstat na Západě (Tschechoslowakisches
Büro für Kultur und Wissenschaft), se do Prahy vrátil před
Vánoci 1968. V prvních měsících roku 1969 ještě publikoval v
Zítřku a Listech, ale prostor se stále zužoval. Jako textař,
fejetonista a překladatel spolupracoval s Uměleckou besedou,
později tam byl i dramaturgem pořadů se šansony. Nakonec už
pod vlastním jménem vystupovat nemohl.
Pilně psal: mezi lety 1969 až 1973 napsal román Zásada
sporu, v letech 1973 a 1974 novelu Hodina hvězdopravců a v
roce 1975 dokončil román Ex offo. To už byl na každém kroku
sledován StB, která kontrolovala i jeho poštu a
odposlouchávala byt a telefon. Externě posuzoval rukopisy
pro nakladatelství Mladá fronta, pod různými pseudonymy se
mu občas povedlo publikovat v časopisu Družstevní byt. Pod
jménem Vladimír Hudec přeložil dvoudílné příběhy
legendárního polského špiona kapitána Klosse. Hejlovy knížky
mezitím vycházely v Rakousku, Spolkové republice Německo a
Holandsku. Polský rozhlas uvedl Hodinu hvězdopravců jako
rozhlasovou hru. Hejl tak mohl skromně existovat z
příležitostných honorářů a manželčina platu.
To nejlepší by napsal
V
prosinci 1976 přinesl novinář Jan Petránek Hejlovi Chartu
77. Vilém Hejl neváhal a podepsal. Tlak StB na rodinu se ale
stal nesnesitelným a Hejlovi se rozhodli vystěhovat. Došlo k
tomu v létě 1978 a po ročním pobytu ve Vídni nastoupil Hejl
před Vánocemi 1979 do mnichovského Rádia Svobodná Evropa.
Měl na starosti analýzu textů vysílaných československou
redakcí. To už vyšly i jeho tři romány u exilových
nakladatelů, takže kromě rozhlasového pracovníka byl i
etablovaným exilovým spisovatelem.
Zájem o dějiny vyústil v sepsání dvou historických studií:
ve Zprávě o organizovaném násilí (1986) Hejl rozebíral roli
komunistické strany od konce války do únorového převratu a
to, jak si pak komunisté počínali až do konce šedesátých
let. V knize Rozvrat. Mnichov a náš osud (1989) se s
analytickou přesností zabýval vlivem českých kapitulací
(1938, 1948, 1968) na morální stav národa. Víc už toho
nestihl – zemřel náhle 23. ledna 1989 v Mnichově. Česká
exilová komunita i lidé v Československu tehdy žili
událostmi Palachova týdne a Hejlovo úmrtí zapadlo mezi
aktuálními událostmi. Bylo mu teprve 53 let, a jak napsal
jeho redakční kolega Jaroslav Dresler, Hejl byl velký
talent, ale to nejlepší by napsal, kdyby žil dál.
David Hertl, redaktor ČRo
Foto Josef Rakušan a Ústav pro studium totalitních režimů ČR |