Číslo 45 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Radimem Špačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vražedníci podle Jima Jarmusche

Jim Jarmusch patří mezi nezávislé tvůrce, kteří se prosadili i v rámci hollywoodského systému – a přitom mu nepodlehli. Naopak návratem k ryze autorskému přístupu je nyní uváděný snímek Hranice ovládání (sobota 8. listopadu, ČTart, 22.05), vražednický thriller zasazený do španělských reálií, naprosto vzdálený obvyklým klišé i jakémukoli diváckému očekávání.

Protagonistou příběhu je mlčenlivý, nehnutě se tvářící mohutný černoch (Isaach De Bankolé)

Protagonistou příběhu je tu mlčenlivý, nehnutě se tvářící mohutný černoch (Isaach De Bankolé). Spatříme jej při množství kavárenských schůzek, při nichž si s partnery vyměňuje zápalky s ukrytými vzkazy o dalším setkání. Monotónně se opakují tytéž úkony: mlčící hrdina si vždy objednává dva šálky kávy jako rozpoznávací znamení, papírek se vzkazem pokaždé sní, na pokus o konverzaci pokaždé odpovídá, že nemluví místním jazykem – a není jisté, zda se jedná o smluvené heslo, či nikoli. Zdvořilostně naslouchá vyprávění svých početných partnerů (mezi jejich představiteli nalezneme známé osobnosti – Johna Hurta, Tildu Swintonovou, Gaela Garciu Bernala...), kteří pokaždé pronesou monolog zacílený na určitou tematiku – na filmová specifika, na hudbu, rozličné vědní disciplíny. A pokud si přinášejí rekvizity, například v pouzdrech ukryté strunné hudební nástroje (a nikoli zbraně, jak bychom čekali), má to úzkou souvislost s přípravou vraždy: spatříme, jak z kytary je sejmuta jedna ze strun, budoucí škrticí nástroj.
Každopádně však se zcela nepřístupným, vždy obezřetným hrdinou, oděným do elegantního obleku, navštívíme jak velká španělská města, tak zapadlý venkov, ba polopouštní pustinu. Muž zůstává odolný vůči jakýmkoli pokušením, nepodlehne ani svlečené dívce, již nalezne v pokoji. Avšak důsledně statické dění, jehož smyslu zprvu sotva rozumíme a které donekonečna opakuje variace týchž „setkávacích“ událostí, vzbuzuje podezření, zda toto všechno je ještě myšleno vážně.
Výrazově minimalistické pojednání pracuje s prvky rituálu, jen málokdy prosvitne záblesk zřetelnější humorné nadsázky. Jarmusch záměrně pomíjí srozumitelnost, o smyslu veškerého dění téměř nic neprozradí, rozuzlení dovádí k žánrové banalitě. Natočil provokativní hříčku, stylizovanou do sotva snesitelné nehybnosti, až se ocitá na pomezí navenek nepřiznané (sebe)parodie. Hranice ovládání zůstávají po vypravěčské stránce stejně netečné jako protagonista příběhu, snad zamýšleny jako určitá protiváha dřívější Jarmuschovy „regulérní“ gangsterky Ghost Dog.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vražedníci podle Jarmusche
  Dívejte se 
 
  Když se holky perou
  Pořiďte si
 
  Reformovat, nebo zkrachovat?   
  Téma