|
Opera o střetu demokracie a fanatismu
Téměř čtyřhodinovou operu Pád Arkuna z autorské dílny
básnířky Anežky Schulzové a skladatele Zdeňka Fibicha uvedlo
v premiéře 9. října pražské Národní divadlo. V hudebním
nastudování amerického dirigenta Johna Fioreho a v režijní
koncepci Jiřího Heřmana jsme se mohli na scéně Pavla Svobody
ponořit do příběhu pohanských Slovanů – Ránů, kteří obývali
až do druhé poloviny 12. století severní mys Rujány zvaný
Arkona.
Ač se zdá být zápletka složitá, dá se poměrně snadno
vysvětlit. Na pozadí je spor dvou povahově vyhraněných mužů
o ženu, jež jednomu z nich podlehne ještě před uzavřením
sňatku. Důsledky nenechají na sebe dlouho čekat. Helga,
předtím než zemře, porodí dceru Margit, která se pak stává
zhmotnělou a všudypřítomnou výčitkou svému biologickému otci
Dargunovi.
Zdánlivě banální příběh milostného trojúhelníku se záhy
převede do konfliktu dvou náboženství, nebo chcete-li
rozličných kultur – západní a východní. Ale cožpak dnes
nezažíváme obdobné problémy? Střet dvou pohledů,
demokratického a nábožensky fanatického, tmářského, který je
schopen ve jménu boha – v tomto případě pohanského
Svantovíta – vraždit, loupit, pronásledovat a vyhánět tisíce
obyvatel z jejich domovů.
Sluší se ocenit přínos inscenátorů, kteří na vzkříšení
skladatelova mistrovského díla mají nemalou zásluhu. To, že
příběh modernizovali a zasadili do neutrálního prostředí v
blízkosti moře (Helga je recepční a pokojská v přímořském
hotelu), lze považovat pro diváky nejen za přínosné, ale ve
světle konfliktů současného světa za nezbytné.
Z pěveckého obsazení vyzdvihněme Marii Kobielskou, která
Helze propůjčila neobyčejnou vášeň a hereckou oddanost
mimořádnému uměleckému úkolu. Mezi muži dominuje Martin
Bárta jako Absalon, který se stává udatným bojovníkem za
pravdu a humanitu. Dargun Davida Szendiucha je pěvecky
skvěle vystavěn, i když Ondrej Mráz má pro tuto roli
nosnější hlas, ovšem ne ve všech polohách stejně vyrovnaný.
Margit Pavly Vykopalové má učednický charakter, Alžběta
Poláčková zas zdůrazňuje ženský půvab postavy. Oba
Jaroměrové Aleš Briscein i Martin Šrejma mají milenecký šarm
prvních tenorů. Nenechte si ujít po dlouhé době krásné
představení.
Ivan Ruml, dramaturg ČT
Foto Hana Smejkalová |