Číslo 45 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Radimem Špačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adam Javůrek, mediální analytik

Nová reality show aneb Jak založit deník

Slavná motivační poučka říká, že čínština má stejný znak pro slovo krize i pro slovo příležitost a že to máme v životě brát zrovna tak. Slavná motivační poučka je sice bohužel mýtus a čínština až tak poetická není, ale tím si nemusíme kazit náladu.
Redakce slovenského deníku SME se ocitla v opravdu veliké krizi a před námi se rýsuje opravdu velká příležitost. Deník totiž kupuje investiční skupina Penta. Ta má své zájmy, obchoduje se státem. Nic, co by se mohlo nezávislému médiu líbit. Samozřejmě můžeme doufat, že Penta do obsahu zasahovat nebude. Jenže osoba majitele redakci vždycky nějak ovlivní.
Navíc zrovna SME má s Pentou svou historii. Kolem investiční skupiny se rozhořela možná největší slovenská porevoluční kauza Gorila a deník SME se jí hodně věnoval. Takže když se ukázalo, že opravdu vše směřuje ke koupi, vedení redakce dalo výpověď a plán odejít ohlásilo i sedmašedesát novinářů. „Ať odejdou, mně je to úplně jedno,“ řekl k tomu Marek Dospiva z české Penty, což vztah institucí také hezky ilustruje. Vždyť výpověď ohlásil i šéf sportovní redakce, a jakkoli nechci zlehčovat práci sportovní redakce, člověk by se nedivil, kdyby zrovna jim bylo jedno, kdo je vlastní.
Redakce SME začala postupovat velmi pragmaticky a chytře. Fáze 1: vyvolání zájmu. Redakce SME o svém odchodu informovala čtenáře, a to hned na titulní stránce deníku. Je to velké dilema: je v pořádku, aby redakce ohlásila odchod z novin právě na titulní stránce listu? Není to nefér, když jim noviny nepatří? Není špatné, že do toho zatahují čtenáře? Jak k tomu přijdou současní majitelé deníku? Jenže tohle je přesně situace, kdy je každé řešení špatné. Pokud by odešli potichu, možná by o tom nikdo jiný takhle nenapsal. Nestala by se z toho Událost.
Čas na fázi 2: nabídnout řešení. Redakce dala najevo, že chystá nový, nezávislý deník, a na sociálních sítích poprosila fanoušky, ať jim zanechají e-mail, pokud se budou chtít dozvědět víc. A snad právě díky tomu předchozímu haló byla reakce ohromná. E-mail jim poslalo jedenáct tisíc lidí. A tím končí pesimistická část našeho povídání, přesouváme se od krize k příležitosti.
Před očima nám začal vznikat nový online deník. Není zatížený žádnou minulostí, nemusí řešit těžkou ekonomickou situaci velké papírové redakce a dělají ho jedni z nejkreativnějších lidí v médiích. A od začátku velmi transparentně. Je to vlastně taková reality show. Každý krok dokumentují na sociálních sítích.
Hezky to bylo vidět při výběru jména deníku. Výběr jména je něco, na čem se dokáže leckterý projekt zaseknout hned na několik týdnů. Exnovináři ze SME oslovili kamarády z konzultantské firmy a úkol vyřešili velmi rychle. Na blogu pak rozebírali různé vtipné návrhy (Co je víc než Penta? Hexa! Tak co takhle Hexan? A nebo Nepresso se sloganem Tlač bez tlakov, redakcia závislá len na káve).
Nakonec vybrali jméno Projekt N. Možná zní na první pohled chladně, ale fanoušci si ho brzy přiohnou a budou říkat, co „dneska četli v enku“. Jméno navíc dává tvůrcům volnost: nemusí se svazovat tím, že jsou to noviny. Může to být cokoli: web, konference, kavárna, prostě je to Projekt. A slovo projekt evokuje představu, že se do něj může kdokoli zapojit: je to projekt Nezávislý, ale také Náš.
Kdo to zaplatí? Odpověď ještě neznáme, ale při pohledu na jména hlavních aktérů (zástupce šéfredaktora Tomáš Bella zakládal Piano Media, firmu na zpoplatňování obsahu; pozn.: autor textu zde drží malý podíl) lze odhadnout, že to budou právě fanoušci: pomocí darů nebo sponzorských předplatných.
Nebylo by to ve světě poprvé, kdy start nového projektu podpořila sama veřejnost. V Nizozemsku skupina uznávaných novinářů rozjela server De Correspondent právě díky darům přes internet. Nakonec se sešlo zhruba milion euro, což může dát menší redakci dva roky hájení bez existenčních potíží.
Příběh je teprve na začátku, ale je na co se těšit. Z krize se vyklubala příležitost. Snad bude následovat i úspěch. O tom slavná motivační poučka bohužel mlčí.



  Vražedníci podle Jarmusche
  Dívejte se 
 
  Když se holky perou
  Pořiďte si
 
  Reformovat, nebo zkrachovat?   
  Téma