Číslo 2 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantkou.
Nikolou Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Když na nás dolehnou stíny minulosti

Režisér Jan Hřebejk se po svém příklonu k vážně míněným psychologickým dramatům opakovaně zabývá otázkou provinění a jeho sebereflexe. V Nevinnosti ukázal, že i falešné nařčení může vést k odhalení tíživého rodinného tajemství, Kawasakiho růže přidala politický rozměr, v jehož rámci prozkoumala svědomí u člověka, jenž v jedné fázi svého života selhal. Poté následovaly nyní uváděné Líbánky (středa 6. ledna, ČT1, 20.00). V tomto snímku, na němž opět spolupracoval se scenáristou Petrem Jarchovským, zacílil na bagatelizaci a vytěsňování až ne tak dávných vin.

Líbánky staví na nejednoznačnosti jednotlivých postav, tvůrci se vyhýbají tomu, aby rozdávali zřetelná hodnotící znaménka

Novomanžel Radim (Stanislav Majer) je totiž konfrontován s důsledky šikany, kterou kdysi s kamarády páchal na elitní střední škole – a zatímco on své někdejší počínání ve zpětném ohlédnutí vnímá jako politováníhodnou klukovinu a tvrdí, že od té doby dospěl, jeho žena (Anna Geislerová) vnímá tyto události daleko zjitřeněji. Od počátku je rozhodnuta podivínského zvěstovatele těchto zpráv (Jiří Černý), jenž se na honosnou svatbu dostaví s darem více než morbidním, totiž s pohřební urnou, považovat za nežádoucího vetřelce, dožaduje se jeho vypovězení, aby posléze pochopila otřesnost dosud tajených skutků.
Přitom oznamovatel někdejších provinění, ačkoli se děly nikoli jemu osobně, nýbrž kamarádovi, sotva patří mezi osoby obdivováníhodné: zevnějškem homosexuálního outsidera, osamělého a uzavřeného v minulosti, se vymyká mlčky uznávanému modelu společenské úspěšnosti. Zadrhávající mluva a jakoby dětinská zarputilost (není náhodné, že nejlépe si rozumí se spontánními dětmi) mu propůjčují umanutě donkichotský rozměr.
Líbánky staví na nejednoznačnosti jednotlivých postav, tvůrci se vyhýbají tomu, aby rozdávali zřetelná hodnotící znaménka. Návrat k běžné, opět bezproblémové existenci však neprovází ani sebezpytné prozření u postav, ani divácká katarze. Filmu, rozplývajícímu se jakoby do ztracena, se zhusta vyčítá, že pracuje s podobným motivem, který v ještě vyhrocenější podobě zazní v dánské Rodinné oslavě, avšak Hřebejk a Jarchovský si počínají mnohem méně expresivně, hledají spíše náznak nežli otevřený útok. Oslovují však stejně intenzivně. Vždyť vědomé potlačení sporných, či dokonce odsouzeníhodných skutků, které se jednomu mohou zdát malichernými, zatímco v mysli druhého spustí tragické události, patří k tématům stále navýsost aktuálním.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Svoboda je otroctví
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  ...stíny minulosti
  Dívejte se
 
  Architekt budoucnosti   
  Navštivte