|
Nikola
Muchová, muzikantka
Co jako písničkářka proslulá nabroušeným jazykem říkáte na
slovník současného pana prezidenta?
Nemám mu to za zlý, cítím se pak z obliga. Na rozdíl od něj
mě ale v rádiu v Ústí nad Labem vypípali. Neprošla fráze z
jedné mé písně Vojel tě v nonstopu na záchodcích, ozval se
místo toho pípot, že to až rytmicky nesedělo. Tak jsem
přemýšlela, který z těch slov vadilo. Záchodky? Nebo
nonstop?
Obě svá alba jste vydala prostřednictvím portálu Hithit.cz
za přispění peněz od fanoušků. Zjišťovala jste si, kdo jsou
vaši dárci?
Zrovna včera jsem si napsala na papír těch sto osmdesát jmen
lidí, kteří mi přispěli, a zjistila jsem, že rodina a
přátelé tvoří jen asi deset procent z nich, zbytek jsou pro
mě úplně cizí lidi. To mě strašně potěšilo – že mi někdo,
koho osobně vůbec neznám, pošle peníze, abych mohla
dotáhnout to, co jsem začala.
Co fanouškům za jejich příspěvek nabízíte?
Podle toho, kolik kdo přispěl. Převládají lístky na
koncerty, podepsané desky... Dva zájemci obdrželi soukromý
koncert, pojedu hrát někam na privát. Obveselení za pět
tisíc, to si teda někdo dopřál.
To byl nejvyšší příspěvek?
Ne, nabízeli jsme i možnost koncertu s celou kapelou, ten
byl za deset tisíc. Ale kupodivu toho nikdo nevyužil. I když
pro běžné pořadatele koncertů to mohlo být výhodné. Ta cena
je skoro níž, než kolik stojí naše běžné vystoupení.
A vaše rodina? Co si kdo svým příspěvkem zajistil?
Tak třeba taťka si zaplatil den strávený se mnou. A babička
písničku.
Jakou?
To nevím, musím ji nejdřív složit. Ale mě docela baví dělat
věci na zakázku.
Je to, že si desky vydáváváte sama, odrazem slovníku
některých vašich písní? Jinými slovy – naznačil vám někdy
nějaký vydavatel, že by vám desku vydal, kdyby… na ní nebyl
třeba Ježíš?
No, u vydavatelství Indies měli konkrétně s Ježíšem problém.
Nebylo to vyřčeno takhle konkrétně, že by právě v téhle
písni byl zakopanej pes. Ale zakopanej pes v ní byl.
Je v té písni vedle provokace nějaký „druhý plán“?
Já neplánuju, neřeším dopředu, co by se s jakou písní mohlo
dít. Podle mě je chyba, když člověk takhle přemýšlí. Když
jsem Ježíše psala, žila jsem na vesnici u Kyjova s přítelem,
který měl přehled o různých internetových úletech. Pustil mi
video nějakých náboženských poblouzněnců, což mě
inspirovalo. Ale já tu píseň nemyslela jako výsměch,
rozhodně ne jako výsměch křesťanství, víře. Spíš fanatikům.
Šlo mi o to, zasmát se nad tím, ne zasmát se tomu.
Dá se říct, že jste na druhém albu Josefene ubrala – co se
týče přímočarosti sdělení, vulgarismů. Jste nyní klidnější,
smířlivější?
Nové album jde víc do hloubky, písně jsou emotivní, sice o
lásce, ale víc pochybovačný. Je to další moje specifická
éra.
Deska začíná sžíravou písní Nepojedeš nikam. Vypráví o
dívce, které těhotenství připraví jedinou perspektivu – péči
o dítě. Je v té skladbě i vaše osobní zkušenost?
Je, ale ten fór netkví v tom, že zpívám svůj příběh. Poznala
jsem spoustu holek, které to měly takhle. Nakonec všechny
utekly do většího města. Jako já do Brna. Bydlela jsem tam
se třema holkama, hlídaly mi dítě a i jinak jsme docela
dobře fungovaly. Dokud se do toho nepřisrali chlapi. Na tom
to soužití shořelo.
Jak jde dohromady kapela a rodičovství? Zvlášť když jste na
dítě sama?
Mám pocit, že to šlo nejlíp, když malá byla mimino a spala.
Možná je to tím, že mi bylo devatenáct, ale tehdy jsem
stíhala udělat víc než dneska. Johanka na podzim nastoupila
do první třídy a to je další etapa. Pracuju v kavárně, do
toho dítě… večer mám dost. Sednu si na zadek, že si konečně
zahraju na kytaru, něco vymyslím, jenže vzápětí usnu. A když
takhle týden nesáhnu na kytaru, říkám si, že to je v prdeli,
že už hladina starostí převýšila touhu něco dělat.
Už vás Johanka viděla na koncertě?
Beru ji s sebou, když klub není moc zahulený. Ze začátku
měla takové sebestředné období, kdy ji štvalo, že se zraky
lidí upínají na mě, a ne na ni, ale tuším, že se to už
zlomilo. Kolegyně z kapely Čokovoko mi jednou říkala, jak se
její dcerce ve škole děti posmívaly: „Tvoje máma je čoko
voko, čoko voko…“ A ona je setřela: „To vaše mámy určitě ani
neumí zpívat!“ Takové kontroverze jsme s Johankou ještě
neřešily, ale je pravda, že v Brně teď všude visely moje
plakáty, takže mám takovou noční můru, že na mě jednou
naběhne sám ředitel školy, jak to, že propaguju vulgarismy.
Začínala jste sólově. Vystupujete ještě sama, bez kapely?
Vystupuju, posadím si lidi blíž k sobě, takže je to víc
performance, ochuzená o jakousi instrumentální zručnost,
protože ta moje kytara, to už lepší nebude. Sólová
vystoupení beru tak, že si ověřím, jak lidi reagují na nové
písničky. Pak můžu popřemýšlet, jestli se budou hodit do
kapely, nebo ne.
Máte nějaké hudební základy? Jaké vlastně byly vaše
muzikantské začátky?
Chodila jsem šest let na klavír, do toho jsem zpívala ve
sboru, což byla fakt výborná průprava. Důležité bylo i to,
že brácha je bubeník, měla jsem s ním svoji první kapelu.
Jsem taky hodně dobrý posluchač, dovedu reprodukovanou
muziku opravdu prožít, což je pro vlastní muzikantství
myslím důležité.
Co vás jako posluchačku nejvíc dostává?
Brutálně ujíždím třeba na King Crimson. Taky na PJ Harvey.
Prý jste se hlásila i na konzervatoř, obor operní zpěv?
Ano, ale až na přijímačkách, před porotou, jsem si
uvědomila, že se tam učí úplně jiný zpěv, než chci dělat já.
Technika se určitě hodí, já třeba už dneska taky vím, že
hlas nejde přes krk, ale z celého těla. Přišla jsem si k
tomu ale sama, přes vlastní zkušenost.
Pocházíte z Kyjova, města se silnou folklorní tradicí, a
svoje první album jste pokřtila v kyjovském kroji. Promítlo
se to město i do vašich písniček?
Naše rodina byla v Kyjově za takové outsidery, protože
pocházíme ze severní Moravy, nejsme rodáci. Vůči folkloru
jsem začala být v opozici, když jsem zjistila, že jediné
akce, které se v Kyjově pořádají, jsou folklorní festivaly a
vystoupení. Začalo mi připadat, že se tam všechno točí jen
kolem těch plných demižonů. V rámci reklamní kampaně k nové
desce jsem nedávno napsala kyjovskému starostovi, že taky
reprezentuji kraj, že by od něj bylo hezké, kdyby nás nějak
podpořil. Dozvěděla jsem se totiž, že kyjovská Cimbálová
muzika Jury Petrů od něj dostala nějaký obří příspěvek na
desku. Ale já jsme taky svým způsobem folklor, ne? Přece
nejde jen o kroje, juchání a stavění májek.
Ve svých písních používáte nářeční prvky. Je to úmysl, nebo
si nemůžete pomoct?
Místo, kde vyrůstáte, se do vás vždycky nějak promítne. Toho
nářečí je ale v mých písních už míň. Je to tím, že jsem se
přestěhovala do Brna, i když to je taky takový tyglík,
Ostraváci, Češi, Brňáci, do toho cizinci. Zrovna včera jsem
měla šichtu v kavárně a zjistila jsem, že v průběhu večera
jsem toho namluvila víc anglicky než česky.
Muzika málokoho uživí. Jak jste na tom vy? Usilujete o to,
živit se hudbou?
Je rozhodně příjemnější vydělat si na koncertě tolik jako za
dva nebo tři dny v kavárně. Uspoříte čas na tvorbu. Těžko se
dá pracovat pět dní v kavárně a pak horko těžko po půlnoci
soplit akordy a dělat písničky. Jak je můj život takovej
zrychlenej, tak si říkám, že je třeba šetřit si čas na
příjemný věci.
Vaše skladby působí dojmem, že vznikaly snadno. Je to tak?
Když z vás píseň rychle vypadne, tak je dobrá. Ale to se
nedá naplánovat. Poslední dobou se k psaní musím dokopat. To
je úskalí umění, člověk nemůže spoléhat na to, že si řekne,
jak dneska odpoledne udělá dvě skvělé písně.
Máte vyzkoušenou situaci, ve které vás napadají písničky?
Když jdu pařit, beru si s sebou tužku a papír. Třeba Záviš,
se kterým mě ze začátku srovnávali, píše věci právě na
místech, kde jeho písně rezonují. Za přispění okolí se to
rodí samo.
Milan Šefl, publicista
Foto Petr Hegyi
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 29. 12.
|