Číslo 2 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantkou.
Nikolou Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Život surrealistův

Rozsáhlý konvolut pamětí Pavla Řezníčka Vrstva chleba, vrstva vápna, královna, z něhož vznikly lednové Osudy na stanici Vltava (od 5. ledna vždy v 11.30), má jistě surrealistický nejen název. Ačkoli začíná poměrně lineárně vedenými vzpomínkovými pasážemi, přece se čtenář brzy dočká četných „přeskoků“ v čase i prostoru, leckdy velmi obsáhlých digresí vyvolaných okamžitou asociací – či snad nadrealistickým automatismem?. Vzpomínky i myšlenky přeskakují a těkají, a přece se nakonec slévají v poměrně koherentní tvar, v němž se rozhodně neztrácí základní „dějová linie“ – autorův život osobní, literární i pracovní (Řezníček působil v mnoha dělnických profesích, až nakonec se stal – jak je nejvíce známo – poštovním úředníkem).

„Rozhodně vám neprozradím, co je smyslem života. Z jediného důvodu: sám to nevím.“

Dětské vzpomínky z válečného i těsně poválečného rodného Blanska, vášnivá četba foglarovek, založení klubu, studium na měšťance a tehdejší jedenáctiletce, vojna, odchod do Prahy… literární počátky, setkávání (již na vojně například s básníkem Petrem Králem, od něhož si Řezníček vypůjčil dějiny surrealismu), cesty do zahraničí, Paříž… samizdatové publikace – především sborník Doutník, surrealistické večery ve Viole i jinde, posléze knižní publikace v nakladatelstvích domácích i zahraničních… A pravidelné návštěvy hostince U Tygra. Řezníček byl stálým členem stolní společnosti Bohumila Hrabala, jehož v šedesátých letech zaujal svým surrealistickým manifestem. Scházeli se pak občas i mimo hostinec. Vzpomínky plynou, volně řazeny k sobě, prokládány citacemi z autorových deníků – nejrůznější pozoruhodná setkání se uskutečňují…
Autor sám o svém způsobu psaní v úvodní kapitole praví: „Často přeskakuji od tématu k tématu. Někdy mé vyprávění nesedí ani chronologicky. Surrealistickým způsobem stavím dvě reality proti sobě, aby z jejich střetu vznikla nová skutečnost.“
S volnou kompozicí knihy souvisí i fakt, že autor své vzpomínky nedovádí k žádnému „vrcholu“, vypointovanému závěru, k žádné závěrečné „moudrosti“ ani bilančnímu ohlédnutí. Zcela v duchu svého výroku: „Rozhodně vám neprozradím, co je smyslem života. Z jediného důvodu: sám to nevím.“

Blanka Kostřicová, bohemistka



  Svoboda je otroctví
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  ...stíny minulosti
  Dívejte se
 
  Architekt budoucnosti   
  Navštivte