|
Ivan
Němec, publicista
Rýmy-šprýmy, pohádky-hrátky
V den, kdy podle kalendáře měl jmeniny Mikuláš, zařadila
Dvojka ČRo vtipně do programu premiéru pohádky Jiřího
Jelínka Zuzanka to zařídí, která vznikla v Tvůrčí skupině
Brno (dramaturgie Hana Hložková). Hra začíná scénou, v níž
legendární štědrý světec netrpělivě čeká spolu s Andělem na
Čerta, aby mohli společně vyrazit na nadílku. Mikuláš v
podání Miloše Maršálka je zimomřivý, ubrblaný stařík, marně
se snažící zapamatovat, koho má navštívit. Naštěstí má s
sebou čiperného Anděla (Petra Bučková), který se dokonale
orientuje v knize hříchů a nedopustí chybu. Místo Čerta, na
kterého dvojice po čertech dlouho čeká, se však přižene
mladičká a čilá čertice Berta (Denisa Čepická), která svého
pospávajícího tatínka, jemuž se do služby příliš nechce,
nadšeně zaskočila. Nadílka začne u Zuzanky (Anna
Zapletalová) – „nejhodnější holčičky ze sídliště“, která
přesně ví, co od ní trojice očekává, a s pusou řádně
proříznutou dokáže průběh návštěvy sama režírovat. Mikuláš s
Andělem, pokračující ve své práci, však najednou zjistí, že
se jim čertice Berta ztratila...
Vtipně a úsměvně rozvíjená dějová nit příběhu se náhle
podivně zašmodrchá. V následující scéně se postavy z
expozice ztratí a objeví se nové, včetně zvířecích, v nichž
se jen stěží orientujeme a obtížně hledáme vysvětlení pro
jejich ničím neodůvodněné jednání. Patří mezi ně například
kocour, který přišel krást, ale ocitne se „u ledu“ v
ledničce, zatímco jiná postava předvádí rádoby vtipnou
„autorskou poezii“. Tato těžko pochopitelná dějová digrese
se zakrátko střihem překlopí do nového obrazu. Zuzanka se
vrátí domů, kde najde zapomenutou čertici Bertu, která by se
ráda vrátila do pekla, ale neví jak. Nejhodnější holčička ze
sídliště se rozhodne, že jí navzdory své vzorné pověsti
pomůže tím, že začne zlobit. Její nápad slaví úspěch; o
rošťárnách, při nichž s Bertou zvoní na zvonky a čmárají po
fasádách domů, obdrží v pekle zprávu Čert (Vladimír Hauser)
a vyletí zakročit. Čertice se tak setká s tátou, jemuž
vysvětlí, že Zuzančiny poklesky nemůže potrestat, neboť
zlobila proto, „aby tě přivolala, protože kamarádka pro
kamarádku i do pekla skočí“. Náhle se ukáže, že pro obě je
„kamarádství nade vše“.
Jiří Jelínek nepatří k začínajícím autorům. Svou bohatou
zkušenost všestranného divadelního amatéra proměnil již
dávno v profesionální dráhu, během níž se uplatnil jako
herec, loutkoherec, režisér, scénograf i autor
inscenovaných, většinou humoristických textů. Často v nich
demýtizuje různé legendy, střílí si ze zavedených stereotypů
a zvláště rád si hraje se slovy a jazykem vůbec. Platí to i
o jeho pohádce, v níž se to hemží nejrůznějšími rýmovačkami,
pořekadly, tradičními frazeologismy, oprýskanými slogany
nebo aluzemi. Gejzírem těchto jazykových prostředků, v nichž
se vedle vtipně originálních objevují i prostředky
vyzkoušené, dosahuje autor sympatické nadlehčené
grotesknosti. Škoda že toto množství nápadů, které se
objevuje v mluveném projevu i v textech jeho písniček
(hudba: Martin Kyšperský a skupina Květy), nadužívá autor
tak, že jejich nespoutanost vede až k naznačené
rozvolněnosti fabule, jejíž struktura „dějových skoků“ se
místy stává nesrozumitelnou. (Příčí se mi, abych v případě
pohádky mluvil o syžetové výstavbě, kterou autor vybudoval
na postmoderních principech.)
Režisér Radim Nejedlý inscenoval pohádku v bystrém tempu,
dobře zužitkoval její složku hudební i písňovou a zvláště
dobře si poradil s vedením dětských hereček Anny Zapletalové
a Denisy Čepické. Obě přivedl k živému a přirozenému
projevu, za něž si debutantky zaslouží upřímný obdiv. |