|
Kdo je český hrdina?
Dramaturgie Českého rozhlasu Vltava se už nějaký čas
zaměřuje vždy po dobu jednoho roku na určité téma. Po rocích
významných evropských a světových kultur došlo na jedno téma
mířící domů: leitmotivem programu po celý příští rok bude
fenomén hrdinství a hrdinů.
Když jsme se na Vltavě zamýšleli nad programovými
dominantami pro příští rok, nemohli jsme opomenout dvě
výročí, která nás v roce 2015 čekají – šestisté výročí
upálení mistra Jana Husa a sedmdesáté výročí konce druhé
světové války. Dá se najít nějaký společný jmenovatel pro
tyto dvě nejen v čase vzdálené události?
Měřítko hrdinství
Jan Hus je jedna z mála českých osobností, které nám vytanou
na mysli, pokud se řekne slovo hrdina. A nic na tom nemění
kolika myšlenkovým proudům jeho statečný a nekompromisní
postoj posloužil. Schopnost sebeoběti jakoby byla přímo
měřítkem hrdinství.
Stejně tak svými tragickými okolnostmi vytváří hrdiny válka.
Pomníčky v pražských ulicích, jakkoliv v dřívějších dobách
zprofanované strážemi pionýrů a nyní naopak často pohříchu
zapomenuté, dokládají množství nejvyšších obětí z řad
českého národa a tím i jeho často zpochybňovanou schopnost
účinného a otevřeného boje.
V obou případech každého jistě napadají otázky o okolnostech
vzniku, autentičnosti, důvodech a především smyslu
hrdinství. Stejně znepokojivé mohou být otázky, jak se
vzniklými symboly hrdinství nakládají následující epochy.
Hrdina představuje archetyp důležitých postav v mytologii a
folkloru, ale i současném společenském povědomí. Hrdinové
ztělesňují klíčové rysy dané kultury, každého národa, každé
sociální skupiny. Zároveň je hrdina důležitý fenomén i pro
vnitřní integritu – nebo chcete-li identitu každého člověka.
Existuje něco jako archetyp českého hrdiny a kolik takových
archetypů vlastně je? A kdo ze skutečných historických
postav se takovému archetypu blíží nebo ho dokonce definuje?
Ať už se vás u jakéhokoliv hrdinství zmocňují pochyby nebo
úcta a obdiv, je to věc, se kterou se každý z nás, a to již
od dětství, musí vyrovnat. Rozhodli jsme se proto ptát, jaký
je český hrdina. Kdo je to? Jaký byl v historii a jaký je
dnes?
Věrozvěsti i pracanti socialismu
V prvé řadě se pokusíme o jakousi sumarizaci a pojmenování
hrdinů v české historii. Chceme na časové ose najít
osobnosti, které by kategorii hrdina v české historii mohly
pomoci vymezit. Vrátíme se k tradičním „národním hrdinům“,
jako byli Cyril a Metoděj, svatý Václav, Karel IV., Jan Hus,
Jan Nepomucký, Jan Amos Komenský. Budou nás zajímat hrdinové
české společnosti 19. století – Karel Havlíček Borovský,
Karel Hynek Mácha, Božena Němcová. Zabývat se budeme
protagonisty prvního, druhého i třetího odboje. A
nezapomeneme ani na hrdiny socialistické práce.
Páteří tohoto projektu budou pravidelné každodenní
desetiminutovky, ale téma hrdinství se prolne více či méně
do většiny programových řad. Budeme je hledat v dramatických
situacích rozhlasových her. V cyklu Důvěrná sdělení
zjistíme, jak s ním nakládá poezie a písně. Sobotní večery
budou patřit operním hrdinům. Připraven je dvanáctidílný
cyklus o hrdinech v českém dramatu, řady pátečních večerů a
samozřejmě četeb na pokračování.
Prostřednictvím mnoha žánrů rozhlasové tvorby budeme zkoumat
celý okruh okolností s tímto tématem spojených. Jaké je a
bylo ideologické využití nebo častěji zneužití tohoto
fenoménu? Jaký je rozdíl mezi hrdinou a idolem, je možné
hrdinu uměle vytvořit a udržet při životě – respektive ve
vědomí lidí? Jaké stopy v nás zanechali hrdinové dětské
literatury a filmů a co si v tomto smyslu odnesou do života
dnešní děti? Dá se na hrdinství vydělat? Existuje nějaká
biologická, etologická, sociologická podmíněnost hrdinského
chování a není nejmarkantnější forma hrdinství – schopnost
sebeobětování – jednou z vlastností, která nás odlišuje od
zvířat? To jsou otázky, které si po celý příští rok budeme
klást.
Martin Velíšek, dramaturg ČRo Vltava |