|
Michal
Pavlata,
herec
Jak si vysvětlujete, že vám, skvělému rozhlasovému
spíkrovi a herci, dlouho unikalo místo na stupních vítězů v
anketě Neviditelný herec?
Myslím, že velký vliv na rozhodování lidí má pořád ještě
obrazovka. Když si mají vybrat mezi dvěma herci, dají hlas
tomu, kterého častěji viděli v televizi, a ani si to třeba
nemusí uvědomit. Viktor Preiss tuhle cenu získal mnohokrát
zcela jistě proto, že je výborný rozhlasový herec, a k tomu
má bonus té televizní tváře.
Když jste letos na vyhlášení neviditelných herců přebíral
druhou cenu, pobavil jste publikum tím, že si odteď ponesete
hrdou indiánskou přezdívku „Ten, který porazil Kaisera“. A
vysekl jste poklonu Luďkovi Munzarovi, který vyhrál. Dostat
do jedné věty frajeřinu i pokoru, klobouk dolů, politici by
se u vás mohli učit. Čím byla četba z knihy Stoletý stařík,
který vylezl z okna a zmizel, výjimečná?
Na té četbě bylo nejtěžší ji dostat a já jsem vděčný
režiséru Vlado Ruskovi, že to se mnou riskoval. Vím o deseti
interpretech mé generace, kteří, kdyby dostali tuhle
příležitost, stáli by možná dnes na „bedně“ místo mě. Já si
téhle ceny moc vážím, protože je přímo od posluchačů. A
posluchač je vždy partnerem herce u mikrofonu. Rozhlasové
herectví je rozhovor mezi interpretem ve studiu a mezi tím,
kdo je ochoten soustředěně poslouchat příběhy.
Když jsem si povídal s Hanou Kofránkovou o jejích
rozhlasových začátcích, vzpomínala, jak se při natáčení
muzikálu Písničky pro Petra a Lucii s vámi setkala před
mikrofonem ve své vůbec první rozhlasové roli. Byla to i
vaše rozhlasová premiéra?
Ne, já začínal jako dvanáctiletý školák v libereckém
rozhlasovém studiu. Natáčel jsem tam podkrkonošské poudačky,
které psal můj táta.
To mi musíte trochu blíže vysvětlit...
Prožil jsem dětství ve vesnici Zásada u Jablonce nad Nisou,
a tím pádem jsem uměl místní dialekt. A protože jsem se
odjakživa rád předváděl před holkama, začal jsem jezdit se
Severočeským kabaretem jako nejmladší lidový vypravěč v
republice. Tehdy to byl velmi populární žánr, nestorem
lidových vypravěčů byl herec Národního divadla Stanislav
Neumann, s kterým jsem se několikrát potkal u mikrofonu i na
různých estrádách.
Byla to jistě dobrá průprava pro studia DAMU, že?
A taky pro rozhlasové role. V pražském rozhlase jsem začínal
jako všichni herci mé generace u Karla Weinlicha. O něm se
už teď vyprávějí legendy – jedna z nich praví, že se jednoho
dne zastavil na Vinohradské třídě, zamyslel se a kolem něj
vyrostla budova rozhlasu a on je v ní dodnes. Bylo mi ctí s
ním spolupracovat stejně jako s řadou dalších režisérů
včetně Hanky Kofránkové. Máte pravdu, poprvé jsem se s ní
před mikrofonem potkal jako s hereckou partnerkou. V té době
jsem v rozhlase působil jako diskžokej, uváděl jsem hudební
pořady jako Junior 30, Rytmus nebo Devátá vlna, taky třeba
seriál o Beatles. No a přes tuhle mou tehdejší
„specializaci“ jsem se dostal k Písničkám pro Petra a Lucii,
na které si pamatuju i proto, že ten muzikál psal nedávno
zesnulý Jan Schneider, textař a pro mě vždycky především
básník.
Co jste se od té doby o rozhlasové práci dozvěděl?
To, že rádio je třeba se naučit. Jsou zapotřebí jisté
dispozice, například barva hlasu, dobrá výslovnost a další
technické dovednosti. A taky představivost. I když jsem ve
studiu sám, musí tam být se mnou neustále přítomný partner a
tím je posluchač. Rozhlas má tu velkou přednost, že z něj
může být laskavý společník.
Herci často odpovídají na otázku, proč mají rádi práci v
rozhlase, že jim umožní dostat se k rolím, které je na
jevišti minuly.
To podepisuju. Samozřejmě, člověk je svým zevnějškem
odsouzen na jevišti hrát určité role. To v rádiu neplatí. Já
můžu hrát v rádiu klidně Tarzana, kterého jsem ostatně
daboval ve filmu s Christophem Lambertem, protože Jirka
Bartoška neměl tehdy čas. Rádio mi umožnilo rozšířit si
repertoár o role, které bych jinak nedostal. Mám poměrně
slušný hlasový rozsah. Docela nedávno jsem dělal chlápka,
který svou roli začíná někdy ve dvaceti a končí ve stáří.
Hanka Kofránková dodneška říká: „Když potřebujete nějakého
chuligána, dejte to Pavlatovi, přestože je to už dědek.“
Chuligány umím. Sám jsem byl chuligán a byl jsem jím rád.
Jinde než v rozhlase byste si stěží zahrál třeba zlatého
retrívra...
Pozor, než jsem se dostal k psům a koním, hrál jsem u Karla
Weinlicha předměty! Například tužku s gumou. Na retrívra
Montyho ze seriálu Život je pes rád vzpomínám, protože jsem
tuhle roli natočil u režiséra Vladimíra Gromova, mého kolegy
ze studií na DAMU. Víte, co se mi stalo v přímém přenosu
Toboganu, kde jsme tenhle seriál představovali? Aleš Cibulka
vyzval posluchače, ať nám zavolají, a ozvala se nějaká paní,
že prý štěkám špatně! Ona že to musí vědět, protože je
předsedkyně svazu chovatelů retrívrů a ti že skoro
neštěkají, a když už, tak basem, a Pavlata štěká jako
jezevčík. Co na to říct? Tak jsem odpověděl hlasem Václava
Klause: „To je falešné a prázdné, my všichni opravdu, ale
opravdu naučíme i jezevčíky štěkat tak, jak štěká tento
retrívr, a je to tak správné.“
Na které „lidské“ role rád vzpomínáte?
Z poslední doby třeba na Smočkovo Bludiště v režii Ivana
Chrze, které mělo velmi dobrou odezvu i u studentů DAMU. Rád
jsem hrál v rozhlasovém románu Jana Vedrala Xaver v režii
Petra Mančala. Jiná pěkná práce byl „skoromuzikál“ Na kometě
s režisérem Dimitrijem Dudíkem. Tam jsem se setkal po delší
době u mikrofonu s Viktorem Preissem a byl to svátek,
protože Viktor Preiss, to je rolls-royce mezi herci mé
generace.
Jak se vám hrálo v Shakespearově Juliu Caesarovi pod
režijním vedením Jiřího Joska, který je významným
překladatelem, ale režíroval, pokud vím, poprvé?
On byl velmi dobře připravený a dařilo se mu. Myslím, že
výsledný tvar uhlídal znamenitě.
Nelákalo by vás sednout si do režijní kabiny?
Ne, nemám režijní ambice. Vím, co tato profese obnáší. Měl
jsem tu čest pracovat s Josefem Melčem, Josefem
Schwarzem-Červinkou, Pepíkem Henkem, Jiřím Horčičkou.
Takovýchto osobností stále ubývá, nejen v rozhlase.
A bude jich čím dál tím méně, jak se zdá.
Bohužel. Rozumím tomu, když režisér v penzijním věku je
převeden na externí spolupráci, ale předpokládal bych, že na
jeho místo nastoupí mladý, perspektivní talent, a to se
neděje.
Rozhlas znáte „zespodu“ – od mikrofonu, ale taky „shora“ –
jako člen Rady Českého rozhlasu za ředitelů Ježka a Kasíka.
Co vám funkce radního dala – a vzala?
Naučila mě ctít kompetence. Rada Českého rozhlasu je orgán,
který má dvě zásadní povinnosti: volí a odvolává generálního
ředitele rozhlasu. Kromě toho prostřednictvím svých expertů
dohlíží na to, jak je nakládáno s koncesionářskými poplatky.
Do programu a běžného chodu rádia nám nepříslušelo
zasahovat. Ale přece jen jsme občas dali tehdejším
generálním ředitelům najevo, co si o některých jejich
plánech myslíme, a některým jsme dokázali zabránit.
Ještě jsme se nezmínili o vašem dalším „úvazku“ –
novinařině. Ze sloupků a fejetonů, které vám otiskují Lidové
noviny, jste už připravil dvě knížky – Zápisky plebejce a
Pro dámy na balkónech. Nebývá časté, že herec, připravený
interpretovat texty druhých, se začne soustavně věnovat
psaní a hlavně uveřejňování svých vlastních textů.
Mým novinářským guru je spisovatel Ludvík Vaculík. Jednou o
něm cosi napsal mluvčí bývalého prezidenta pan Hájek a
Vaculík na to zareagoval asi takto: „V tomto se pan Hájek
mýlí, toto nenastudoval, tady má částečně pravdu, ale
vzápětí to popírá. Ten člověk to snad nepsal ani dva dny!“
Od té doby vím, že když mám termín odevzdání ve středu, budu
těch svých čtyřicet řádek psát od pátku. Píšu o tom, co
zažívám v městské dopravě a ve vlaku na trati Praha–Kolín. I
politici by měli jezdit těmito dopravními prostředky. Oni si
myslí, že když jim fungují jejich mahagonové kanceláře, že
tak funguje i všechno ostatní. A taky bych chtěl, aby mé
fejetony přinášely něco pozitivního.
Milan Pokorný
Foto Mona Martinů
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 12. 1. |