Číslo 7 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Lucií Trmíkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Kudy vede cesta z beznaděje?

Po téměř dvou desetiletích, která uplynula od natočení Mariana, se režisér Petr Václav znovu vyslovil k romské problematice. Tentokrát se však neobrací k minulosti, nýbrž mapuje nynější situaci Romů. V dramatu Cesta ven (natočeném sice za finanční podpory Francie, avšak v tamní distribuci dosud neuvedeném. ČT2 ho nyní vysílá 14. února ve 20.00) ukazuje, jak jsou vnímáni jako nespolehliví, lhaví, příživničtí, se sklony ke zločinnosti, ukazuje, jak marně shánějí práci – a nedaří se jim přesvědčit úřady ani případné zaměstnavatele, že o práci opravdu stojí.

V dramatu Cesta ven se režisér Petr Václav znovu vyslovil k romské problematice

Mnohokrát spatříme, jak s nimi „gádžové“ povýšeně jednají – počínaje lékařem, který vyšetřuje hlavní hrdinku, přes nerudné pracovnice na pracovním úřadu či vyhazovače z diskoték až k úlisně odměřené manažerce textilní firmy. Právě tím film vzbudí nejvíce diskusí, protože průzkumy spíše vypovídají o ztrátě pracovních návyků, o bezpřemýšlivé existenci soustředěné jen na přítomnost.
Petr Václav, jenž si napsal i scénář, vytváří do jisté míry alibistický „proromský“ obraz – tvrdí třeba, že protiromské demonstrace byly záměrně organizovány jen proto, aby odvedly pozornost od skutečných problémů v nejvyšších politických patrech. Pomíjí zjevné příčiny konfliktního soužití s majoritní společností, zvlášť odlišné zvyklosti i hodnoty. Právě chabé postižení širších společenských kontextů je závažnou vadou, která vedla k diváckému odmítnutí.
Přitom zpodobnění jednotlivých postav a jejich jednání se vyznačuje jak uvěřitelností, tak bezprostředním postižením přece jen vznětlivější, impulzivnější romské mentality, bohatší na povyk i sprostá slova, zvláště pak v situacích, kdy narůstá stres či tlak bezvýchodnosti. Všimneme si drobných, avšak výstižných postřehů – třeba o pověrečnosti, když se hlavní hrdinka lékaři svěří s tím, že její matka předčasně zemřela, protože ji příbuzní očarovali.
Režisér upozorňuje na nedostatečné vzdělání, případně odpor k němu, na prostituci, drogy, na zlodějství rozšířené i uvnitř romské komunity, na neschopnost orientovat se ve složitém globalizovaném světě, kde vymizely pro Romy obvyklé pracovní příležitosti. Kriminalitu film prezentuje jako zoufalé hledání nějakého východiska. Ukazuje na zadlužování, vedoucí postižené nešťastníky do náruče lichvářů. Avšak k plnohodnotnému postižení mentality romského etnika to přece jen nestačí. Lépe se daří postihovat ničivý dopad prohlubující se chudoby, což ovšem nemusí postihovat jen romskou komunitu.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Aerofilms



  Norové, nelidští tvorové?
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Kudy vede cesta...
  Dívejte se
 
  Když na Prahu padaly bomby...
  Téma