|
Lucie
Trmíková, herečka
Proč právě Weilová?
Už nějaký čas mě fascinovala. Většina věcí, které od ní
vyšly v češtině, jsou ale jen výbory. Až před pár lety vyšel
její životopis přeložený do češtiny, a tak jsem měla dost
materiálu, abych hru napsala. I když je pravda, že některé
její myšlenky jsem zabudovávala do svých textů i dříve. Její
myšlení mi připadá úžasně originální, bez klišé, je velmi
svá. Vždycky mě to přitahovalo.
Čím je originální?
Je k sobě nekompromisní. To, co vymyslí jako filozofka, chce
svým tělem i vyzkoušet. Jednota myšlení a jednání. Přestože
tělo je dost neschopné. I proto je naše představení do jisté
míry groteskní – ona je krátkozraká, malá, drobná, nemá
sílu. Pocházela z bohaté židovské rodiny, její otec byl
lékař, ona ale navzdory tomu chodila pracovat do továrny a
na vinici, účastnila se i občanské války ve Španělsku. Když
v exilu onemocněla tuberkulózou, odmítla se léčit a jíst,
protože chtěla nést stejný úděl jako trpící Francouzi. Byla
úporná, ale tělo jí pravidelně selhávalo, a v tom jsem
cítila určitý komický potenciál. Proto jsem zvolila jako
formu kabaret. Kabaretiéra hraje Saša Rašilov, hudbu napsal
Emil Viklický.
K tomuto žánru se uchylujete často, že? Kabaret Shakespeare,
který se hrál i na předloňské přehlídce Divadlo v Plzni, to
ostatně má v titulu... Čím vás tahle forma provokuje?
Líbí se mi její divokost, energie. Hodně si toho můžete
dovolit.
Vás jako autorku i herečku očividně přitahují silné, nijak
jednoduché ženské postavy. Hrajete je a píšete o nich.
To je pravda. Když to vezmeme od Terezky z pera Lenky
Lagronové přes Martu Robin, Etty Hillesum, Janu z Arku,
dostaneme se až k matce Tereze a současné Simone. Ano,
přitahují mě. Baví mě zabývat se ženami, které tu žily,
shánět si o nich materiály, studovat je.
Nacházíte v nich i životní vzor?
To by bylo trochu nadnesené. Ale určitě se lecčím inspiruji.
V pětadvaceti jsem hrála Terezku, přes dvě moje těhotenství.
Znamenala pro mě významný směr, který následuji doteď. Rok
předtím jsem se nechala pokřtít, Terezka na to vlastně
docela přirozeně navázala.
Skoro všechny tyhle ženy se zabývaly něčím, co přesahuje
běžný rámec všední ženské aktivity, ať je to studium
filozofie, nebo církevní řehole. To se příliš neslučuje s
rodinným životem. Řešíte někdy podobný problém?
To je pravda, ani jedna z mých postav neměla rodinu. Ono se
opravdu takové nasazení těžko slučuje s rodinou. Ale jde to.
Těžko, ale jde. Můžete to uskutečňovat právě v rodině, i
když jinak. Sama řeším podobné věci, jen vnější okolnosti
jsou jiné. Občas si přeju, abych měla klid, aby na mě nikdo
nemluvil. Závidím těm, co mají svou celičku... Já si ji
dopřávám jednou ročně. Jezdím na duchovní cvičení, těch pár
dnů v roce mám jen pro sebe. Jsem tam vždycky šťastná.
Honzovi Regnerovi, který cvičení vede, jsem říkala s
nadsázkou, že jsem měla být v klášteře. A on mi řekl: To bys
nevydržela! Nebylo by to pro tebe. Tvoje místo je tam, kde
jsi teď. A tak je to v pořádku...
Vaše profese není každopádně o nic méně lehčí než ten
klášter. Přestřihávání mezi rolemi a realitou musí být
náročné...
Strašně. U některých představení jsem tak vyčerpaná, že bych
byla vděčná za klid, v němž bych mohla „dojet“ všechny ty
emoce a vplout zpátky do reality. Ale napadá mě, že občas je
to i obráceně – některé role jsou pro mě odpočinkem, umožní
mi odžít věci, které bych si v soukromém životě ke svým
bližním nedovolila. Třeba u záporných postav. Když ze sebe
pustíte to zlo, je to pecka! Například Rita v Eyolfkovi,
kterého jsme hráli v Dlouhé s Honzou Vondráčkem, ta je v
tomhle směru typickou, a přitom skvostnou postavou. Díky ní
jsem si mohla zařádit, jak bych doma nikdy neřádila... Je to
zajímavý experiment, člověk to peklo v sobě navíc objeví.
Není to tak, že já jsem taková hodná paní a tady si jen tak
hraju na tu zlou... Ne ne ne. Čerpám ze sebe. To mě baví. I
když jsem po téhle figuře byla vždycky dost vyčerpaná.
To proto, že je tak zlá...
Ano, potřebovala ode mě hodně energie.
Už delší čas „jedete“ na volné noze, od dob skončení Divadla
Komedie. Dá se to existenčně zvládat?
Teď už ano. Ale je pravda, že po ukončení angažmá v Komedii,
což bylo někdy v roce 2002, jsme zažívali krušné časy. Můj
partner Honza Nebeský na volné noze, já totéž, kšeftů málo,
nebyly peníze, doma tři děti. Nebylo to dobré období.
Máte na podobné krize nějaký recept?
Mě tohle vždycky srazí na kolena. Přinutí mě to kleknout a
pokusit se o pokoru, protože sama to nezvládám a musím svou
bezmoc odevzdat. Pak se to prolomí. To jsme se dostaly už na
hodně křehkou půdu, ale je to zkrátka o tom, co zmůže
modlitba. V mém případě zmůže dost. A to nemyslím modlitbu
za to, aby přišel kšeft, ale za přijetí situace, i když se
proti ní bouřím, nerozumím jí, přijde mi nespravedlivá a
podobně. Ale obrazně řečeno kleknout a přijmout danou
životní situaci takovou, jaká je, to je podle mě největší,
nejtěžší a zároveň ta nejlepší věc v životě.
Málokomu se chce připustit, že na některé věci nestačí...
No, je to boj. Člověk chce pořád svůj život řídit. Já jsem
taky taková řidička... Chci mít všechno pod kontrolou. A
vzdávat se, pouštět otěže z ruky, to je umění!
Když jsme u těch otěží, stane se, že se vám vymkne postava
na scéně nebo že si ublížíte? Když si tak vzpomenu na
zmiňovanou Ritu, jak vztekle porcuje to zelí sekáčkem...
A víte, že jsem si jednou právě v téhle hře a scéně, kterou
jste zmínila, usekla kus prstu? Už mi to dorostlo, ale kus
byl prostě pryč. Představte si tu situaci: cítila jsem, že
je po prstu, navíc jsem hrozný panikář a katastrofik, věděla
jsem, že to musím nechat zkontrolovat doktorem, taky to
strašně bolelo. Ale uvědomovala jsem si, že stojím na
jevišti a dívají se na mě lidi. Tak jsem prst obalila
utěrkou a jela dál. A za chvíli vidím, jak mi Honza
Vondráček zírá na ruku a na krev, která se pochopitelně
prosákla skrz utěrku.
Dohráli jste?
Dohráli. Ta scéna je úžasně vymyšlená, pracuju tam s ostrými
keramickými noži, jinak by to zelí nelétalo, jak má...
Uznejte, tohohle se vzdát?
Uznávám...
Slušný adrenalin zažívám i ve hře Pomocník Walser ve Studiu
Hrdinů. S Jirkou Černým stojíme v jisté chvíli na hodně
vysokých žebřících opřených o zeď. A vedeme tam dlouhý
dialog. To mám pokaždé pěkně staženou prdel. Jirka nic,
plápolá si uvolněně na příčkách, já se potím hrůzou...
Hrajete různé vypjaté scény. Při těch je klíčový partner.
Zažila jste někdy situaci, kdy vám to společně nešlo?
Ne. Mám štěstí na dobré partnery. Třeba Honza Vondráček, to
je jeden z těch, s nimiž si úžasně sednu. Je dobrý herec,
muzikant, je radost s ním stát na scéně. Stejně tak David
Prachař, Saša Rašilov nebo Míla König, který k nám přibyl v
Kabaretu Shakespeare a kterého jsem si oblíbila.
Je dobré si s dotyčným rozumět i lidsky?
Ne. Potřebujete jen, abyste se s ním cítila na scéně jistá.
Aby vám poskytoval oporu. Což vůbec nemusí platit v
soukromí. I když je fakt, že se všemi jmenovanými si vlastně
lidsky rozumím. Ale jako podmínku k tomu, aby se vám s někým
dobře hrálo, to nevidím.
Také jste si zahrála po boku Ondřeje Vetchého maminku v
debutu Jiřího Mádla Pojedeme k moři. Byla s mladým režisérem
příjemná práce?
Moc. Uvolněná nálada, žádné napětí. Jirka to měl
neuvěřitelně pečlivě promyšlené. Navíc příležitost se potkat
s Ondrou Vetchým, kterého jsem zažila v prvním angažmá v
Činoheráku. Po mnoha letech jsme se potkali před kamerou
jako táta a máma.
Mádlův film vypráví zajímavě o rodinných věcech, o tajemství
i vztazích. Vy vedete svou rodinu díky víře duchovně, když
byly děti menší, nechtěla jste ani televizi. Pořád to platí?
Ano. Jen na chatě, když chtěl syn jednou sledovat nějaký
sportovní zápas, jsme ji instalovali. Od té doby tam
zůstala, ale mně se to nelíbí. Přijde mi zbytečná. Používáme
ji maximálně jako bednu, kde pouštíme filmy.
Jana Podskalská, publicistka
Foto Tomáš Vodňanský
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 2. 2. |