Groteskosmutnění scénických koláží

Dvě nejčerstvější inscenace pražského Divadla v Dlouhé, uvedené v premiérách závěrem uplynulého roku, jsou postaveny na scénářích, v nichž dominuje princip koláže. Ze střípků příběhů a z konfrontace osudů jejich hrdinů vyzařuje ironie i nostalgie. A groteskní podání vrhá stín melancholie.

Jaroslava Pokorná a Miroslav Táborský jako Tanečnice a Vedoucí v inscenaci 407 gramů z Bohumila Hrabala. Na vysvětlenou titulu: tolik totiž vážil scénář.

V případě dramatizace knihy Floriana Illiese 1913, kterou připravila a režíruje Barbara Herz, pramení tato melancholie z našeho vědomí, do jak hrůzných peripetií bude v následujících letech 20. století svět znovu a znovu vrhán. A to často i díky historickým osobnostem, které se v tomto „scénickém kalendáři o počátku moderní doby“, jak zní podtitul inscenace, střídají před diváky jako apoštolové na orloji.

Sebestřednost moderny

Hraje se v chodbě divadla, kterou už před začátkem představení smýčí uklizeč připomínající Franze Josefa. Stejně přesvědčivě Jiří Wohanka ovšem potom ztělesňuje i Freuda a Trockého. Zneuznaného umělce Hitlera a uznávaného Armstronga, Chaplina či Gottfrieda Benna zpřítomňuje Jan Meduna, kdežto Stalina a Schönberga Tomáš Turek, Franze Kafku a Ferdinanda d’Este Jan Vondráček a Evu Braunovou, jakož i autora Zániku Západu Oswalda Spenglera Lucie Jagerčíková. Všichni tito slavní a proklínaní odkrývají své charaktery, záměry a „světodějný význam“ v krátkých, rychle se střídajících kabaretních skečích, které vycházejí z jejich autentických činů a projevů. Mnohé jejich výroky jsou zpívány (hudba Mario Buzzi). Nejvýraznější herecký part má Helena Dvořáková, která celým pásmem coby rezonér provází a zároveň představuje Felicii Bauerovou, jejíž korespondence s Kafkou odkrývá jeho až komickou sebestřednost. Ta je ale vlastní téměř všem představovaným průkopníkům nových cest politiky, věd a uměn. Superbia v moderním hávu. Není divu, že léta následující po roce 1913 vypadala, jak vypadala.

Vyprávění ze smetiště

Zatímco hrdiny předchozí inscenace jsou osobnosti, které tak či onak dávaly dvacátému století tvář, titul 407 gramů z Bohumila Hrabala se zaobírá těmi, kteří se popelí na smetišti dějin. A to doslova – na jevišti je provozovna sběrných surovin a rampou až do půlky hlediště po ní k divákům vybíhá věčně usměvavý Haňťa s balíky starého papírů. Spolu s dalšími postavičkami vystoupivšími z Perliček na dně, Pábitelů, Harlekýnových milionů a dalších Hrabalových textů se dělí o příhody a historky, jež vyvolávají závrať z krás i hrůz života v moderní době „společenského pokroku“.
Ve scénické koláži – scenáristicky vytvořené triumvirátem Miroslav Hanuš, Jan Borna a Ilona Smejkalová a režírované prvními dvěma jmenovanými – se toho bezprostředně mnoho neděje: vedoucí Sběrných surovin (Miroslav Táborský) si stýská nad Haňťou (Miroslav Hanuš), popíjí kafíčko vařené Růženou (Lenka Veliká) a raději než svazky vyřazené z knihovny Profesora (Martin Veliký) váží půvabnou průvodčí tramvaje Hedvičku (Veronika Lazorčáková), diskutuje s Promítačem (Pavel Tesař) anebo naslouchá, jak umí Cikánek (Filip Cíl) rozparádit své housle. To podstatné se děje ve vyprávění hrdinů. Nikoli akce a dialogy, ale především proud řeči či přesněji vzájemně se křížící bystřiny řečí jsou tím, co vytváří v této inscenaci dramatické napětí. Nejpůsobivější jsou pak ti interpreti, kteří – jako Jaroslava Pokorná (Tanečnice) či Martin Matejka (Kostelník) – dokážou silou svého vyprávění uhranout.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Martin Špelda



  Jak žít tváří v tvář skonu?
  Dívejte se
 
  Melancholie Tara Fuki
  Pořiďte si
 
  Pozapomenutá cesta do Ruska
  Téma