Jarda Svoboda, muzikant

První koncert Trabandu proběhl v červenci 1995. Napadá vás nějaké slovo vystihující těch dvacet let existence skupiny?

Radost. Jsem rád, že jsme těch dvacet let strávili bez velkých krizí. I když přišly různé odchody a příchody členů, myslím, že jsme to lidsky ustáli moc hezky. Jsme pořád hlavně parta, rodina, která funguje společně, na cestách i mimo pódium. A to je pro mě možná důležitější než úspěch u diváků a ocenění od kritiků. Podstatnější je ta schopnost fungovat a mít radost ze svých spoluhráčů.

„Nemám potřebu se kamkoli vracet. Chci co nejvěrněji reprodukovat to, co cítím, co vnímám, co se děje okolo mě, ve mně. A vše, co se ve mně ozývá, mám potřebu pojmenovávat.“

Traband měl jako kapela vždycky to štěstí, že se jeho obsazení nijak zvlášť neměnilo.

V podstatě ne. V současné skupině jsme pořád dva zakládající členové – bubeník Vašek Pohl a já. Další dva spoluhráči jsou členy dlouholetými – tubista Robert Škarda a trumpetistka Jana Kaplanová, dříve Modráčková, jsou s námi asi sedmnáct let. Tahle čtveřice je takové stálé jádro kapely.

Hned začátek kapely je mírně absurdní a hodně příznačný. Začínali jste vystoupením na Portě a krátce poté jste vystoupili jako hosté punkové Znouzectnosti. Ten žánrový rozptyl jste si v kapele pěstovali, nebo to byla náhoda?

Už když jsme začínali, řekli jsme si, že budeme hrát písničky. A to rozhodnutí bylo vždy nadřazené tomu, jakým stylem jsme se chtěli prezentovat a jakými inspiracemi jsme prošli. Základem zůstává dobře udělaná písnička, která se dá zpívat a hrát v jakémkoli složení a aranži, třeba jen u táboráku s kytarou.

Zmíněné inspirace jsou přesto pro hudebníka klíčové. Kdo inspiroval vás?

Muzikanti, kteří mě v životě určovali, byli multižánroví, ať už to byli Dylan, Beatles nebo třeba Pearl Jam. Všichni měli veliký rozptyl, ale taky u nich je základem právě ta písnička.

Podstatným rysem nového alba Trabandu je živelnost, skoro až nekompromisnost. Chtěl jste se vrátit k punkovým kořenům?

Ne, nemám potřebu se kamkoli vracet. Chci co nejvěrněji reprodukovat to, co cítím, co vnímám, co se děje okolo mě, ve mně. A vše, co se ve mně ozývá, mám potřebu pojmenovávat.

Album Vlnobeat nicméně přišlo po období, které jste nazval zklidněním. Vypadá to, že jste se v minulých letech zklidnili až tak, že vás to začalo štvát...

Zklidnění kapely vyplynulo ze životního zklidnění jejích členů. Potřebovali jsme to poté, co jsme tak strmě vystřelili nahoru. V tom nejhektičtějším období jsme neměli vůbec čas na soukromý život, a tak s pauzou, kterou jsme si naordinovali, přišly i jisté domácké motivy v muzice. Na předchozích deskách jsou vyjádřeny třeba hlasem klasického šlapacího harmonia – dřevěné bedny, kterou jsme začali vozit na koncerty a bylo velice těžké ji nazvučit. Časem jsme se ale vrátili ke klasickému modelu, možná se tehdy ukázaly hranice, kam až lze v téhle partě dojít. Kdybych chtěl ještě hlouběji proniknout do té lyrické, intimní sféry, asi už bych musel pracovat s jinými lidmi.

Nebo sám. Vystupujete přece i sólově.

Ano, jezdím po koncertech i sám, jen s tím harmoniem. Takže se mi vlastně maličko rozešly moje muzikantské cesty. Traband zůstává Trabandem, ale vedle toho si na sólových koncertech nenápadně hraju ty svoje rozvláklé meditativní písničky.

Vlnobeat získává bezvýhradně skvělé kritiky a novináři se shodují, že jste v té nejlepší kondici v celé historii Trabandu. Jak to cítíte vy jako kapelník?

Jsem rád, že jsme natočili dobrou desku. Jestli je nejlepší, to nevím, já mám třeba radši cédéčko Domasa – tam jsou pro mě jako autora zlomové skladby. Ale ohlas Vlnobeatu mě mile překvapil, to určitě.

Desku jste protkali citacemi legend – od Beatles po Edwina Hawkinse a jeho gospel Oh Happy Day. Když k tomu připočteme další detaily, třeba zmíněný archaický zvuk varhan, skoro to vypadá, že jste chtěli oslavit šedesátá léta. Je to tak?

Je to jeden z námětů desky – oslava hudby a radosti ze života. Ale neplánovali jsme retro desku, usilovali jsme o současný zvuk. Samply a citace jsme měli na deskách vždycky, čerpali jsme z hudby, kterou jsme zrovna poslouchali, nebo která nám připadala vhodná, jen jsme to vždycky nějak zakamuflovali. Na nové desce už nic nezastíráme a říkáme na rovinu, která že hudba nás určovala. Minimálně já a Jana jsme muzikou šedesátých let odkojení, všemi těmi kapelami okolo Woodstocku a květinového léta – právě na nich jsme vyrůstali.

„Základem zůstává dobře udělaná písnička, která se dá zpívat a hrát v jakémkoli složení a aranži, třeba jen u táboráku s kytarou,“ shrnuje mnohaleté působení Trabandu Jarda Svoboda (zleva: Robert Škarda, Jarda Svoboda, Jana Kaplanová, Vašek Pohl).Z nového alba opět zní i dětské říkačky v provedení dcerek členů skupiny. Jak jste přišli na to, že do písní budete zapojovat „trabanďata“?

Na většině desek Trabandu najdete děti a klasické analogové rádio, což je pro mě určující zvuk. A použití dětských hlasů, to je pro mě vědomí dětského světa, řekněme dětské nevinnosti, nezamatlanosti – v protikladu ke světu dospělému.

Na každém z alb Trabandu najdeme i písně s duchovní tematikou, také ta je však – podobně jako zmíněné citace – skrytá tak, že ji člověk může přeslechnout. Je to proto, že nechcete být za křesťanské rockery, jako třeba vaše dávná kapela Otcovy děti?

Když jsme hráli jako Otcovy děti, ta nálepka křesťanský rock nás dost determinovala a asi nám i zabránila v tom, abychom se jako kapela uchytili. Když se tenkrát řeklo křesťanský rock, každý si vybavil takové ty misijní chválící skupiny. Nikdo tu, až na výjimky, nehrál osobní písně, které by vztah k duchovním věcem pojmenovávaly současným jazykem. A pro křesťany to zase bylo málo křesťanské, nebylo tam žádné „halelůjá!“. Tak se Otcovy děti rozešly, neměli jsme kde hrát. Když jsem zakládal Traband, říkal jsem si, že si na tu křesťanskou nálepku musíme dát pozor.

Byly v historii Trabandu okamžiky, kdy to vypadalo, že se skupina může rozejít?

Ano, ale ne z důvodů nějaké ponorky, spíš v tom hrály roli rodinné starosti – a v poslední době taky to, že jsme rozestrkaní po celé republice. Trumpetistka žije v Krkonoších, banjista je z Plzně, zbytek žije tak různě po Praze a okolí. Je těžší scházet se na zkoušení, nahrávání i dojíždění na koncerty se tím trošku komplikuje. A s přibývajícími dětmi v kapele to určitě nebude lepší.

Jak často ted zkoušíte?

Asi bych to neměl říkat, ale my už zkoušíme, jen když připravujeme novou desku. A pak před koncerty na zvukovce.

Co vlastně rozhodlo o tom, že se zvuk Trabandu na nové desce rozšířil o pětistrunné banjo? A obecně – vybíráte si hostující muzikanty spíš s ohledem na lidskou stránku věci, že jsou to třeba kamarádi, nebo jde primárně o konkrétní zvuk nástroje?

Banjo je jeden z nástrojů, který mě provází odmalička, mám ho rád stejně jako třeba klarinet nebo harmonium. O konkrétní účast banjisty Radima Humla si řekla písnička Pokaždé když přicházíš, kde je taková vyhrávka, kterou jsem od začátku slyšel hranou na banjo. Tak přišel Radim a my ho využili i v dalších deseti písničkách.

Vedle muziky se řadu let věnujete i výtvarnu, vaší „specialitou“ jsou koláže ze starých vyřazených věcí. Kde je berete, a hlavně – kde je shromažďujete? Spousta jich přece na svůj „druhý život“ teprve čeká.

Taky se dají vyhodit, když jich je moc... Z těch rezavých plechů skládám různé postavičky a portréty. Jsou to krámy posbírané na okrajích silnic, na skládkách, ve starých zbořených domech. A taky v lese – můžou to být staré boty, sedlo i řídítka z bicyklu. V poslední době z nich skládám trofeje s podobou uloveného zvířete. Přemýšlím, že to nazvu Duchové lesa.

Dá se říct, že ty koláže vyprávějí příběhy, podobně jako jsou „příběhové“ texty vašich písní?

Určitě. A dalším pojítkem mezi hudbou a kolážemi je recyklace. V písničkách oživuju nějaký příběh či zkušenost, zážitek nebo taky hudbu, kterou jsem v minulosti zaslechl, a stejné je to s hrdiny mých písní. Prodlužuju život člověku, který si svůj příběh odžil někde na okraji společnosti a já ho třeba jen vyslechl v hospodě. To samé jsou ty nepotřebné věci, nalezené někde v lese. Dávám jim nový život.

Výtvarné umění jste studoval. K čemu jste výtvarně inklinoval?

Studoval jsem výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Tam jsem potkal výborného učitele, grafika Ivana Špirka, takže nejblíž jsem měl ke kresbě a grafice. Moje první práce byly čistě grafické – užitá grafika, plakáty, obaly cédéček, což dělám vlastně doteď a pořád mě to těší.

Jaký byl váš další výtvarný vývoj?

Přes land art čili obrazy tvořené přímo v krajině z přírodních materiálů, jako jsou písek, kamení, dřevo, jsem se dopracoval k jinému způsobu přemýšlení o obrazech. Došel jsem k tomu, že nemusejí být tvořeny jen barvou, na papíře nebo plátně, ale že obrazem může být cokoli, co poskládám, čemu dám nějakou výtvarnou myšlenku.

Je i v dnešní „stahovací“ době důležité to, jak písňová CD, ale třeba i verše nebo romány na první pohled vypadají? Může výtvarné provedení obálky nebo bukletu podle vás ještě ovlivnit potenciálního kupce?

Jistě, může. A je to možná jediný důvod, proč pořád vydáváme cédéčka! Já měl vždycky rád desky, se kterými se člověk mohl mazlit. Spousta lidí dodnes vzpomíná na vinylová elpíčka. Grafik se na nich mohl vyřádit. Ale i obaly cédéček jsou výzva, proč je neudělat hezky, když je ta možnost.

Od čtvrtého alba Hyjé!, tedy více než deset let, vydáváte nahrávky pod křídly Indies Scope. K čemu dnes ještě muzikant potřebuje hudební vydavatelství?

Máme od Indies všechno, na co si vzpomeneme. Kdybychom se prodávali hůř, pak už by se asi víc licitovalo o tom, jestli novou desku udělat tak či onak. Ale ve chvíli, kdy je naděje, že se zaplatí aspoň náklady, je výhoda mít takového vydavatele. Můžeme si třeba dovolit říct, že uděláme desku, u které bude jako příloha DVD s našimi písněmi tlumočenými do znakové řeči...

Narážíte na minulé album Neslýchané, které obsahovalo i obrazový nosič s písněmi Trabandu pro neslyšící. Tehdy jste hráli i speciální koncerty s tlumočníkem na pódiu. Pořádáte taková vystoupení stále?

Koncerty pro neslyšící děláme už míň než loni a předloni, ale když se takové vystoupení podaří zorganizovat, hrajeme je rádi. A myslím, že takový koncert s tlumočníkem je zážitek i pro slyšící publikum.

Milan Šefl, publicista

Foto Vojtěch Vlk

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 9. 2.



  Jak žít tváří v tvář skonu?
  Dívejte se
 
  Melancholie Tara Fuki
  Pořiďte si
 
  Pozapomenutá cesta do Ruska
  Téma