Milan Kruml, mediální analytik

Satira, Blízký východ a Islámský stát

O tom, jak vypadá televize na Blízkém východě, toho víme pramálo. Dalo by se možná říci, že nevíme nic, kdyby se čas od času neobjevily informace o nějakém „fenoménu“, jakým bývají nekonečné egyptské či turecké seriály nebo libanonské či jordánské reality show. Nejde přitom jen o televizi – pop kultura v arabských zemích, ležících v tomto koutě světa, je pro nás (na rozdíl od Izraele) terrou incognitou.
Proto mne zaujal článek v online vydání švýcarského deníku Neue Zürcher Zeitung z dvacátého ledna, v němž se autorka Mona Sarkis mimo jiné zmiňuje o řadě satirických pořadů v televizích v Jordánsku, Palestině, Iráku či Libanonu, ale i o karikaturách v syrských či íránských médiích.
Stanice al-Iraqiya v Iráku vysílá pravidelně satirickou show Dawlat al-Khurada (Stát báchorek), v níž se autoři dívají na všední život takzvaného Islámského státu (IS) a bojovníků za něj, kteří v jedné scénce například nutí prodavače zeleniny a ovoce, aby od sebe oddělil mrkev a celer, protože zelenina mužského a ženského rodu k sobě nepatří. Roční náklady na výrobu pořadu loni dosáhly 600 000 dolarů, což je na irácké poměry neobvykle vysoká suma (o našich ani nemluvím – představa, že by někdo vydal téměř patnáct milionů korun za jednu sezonu satirického pořadu, je nereálná), nicméně jde o velmi úspěšný pořad – v průměru dosahuje sledovanost jedné epizody 750 000 diváků.
Jaký humor se používá a zda nám připadá vtipný či nikoli, není podstatné. Zajímavější je debata na téma, nakolik tato vlna satiry vede k podstatnému podceňování nebezpečí Islámského státu. Ano, část jeho bojovníků jsou fanatici, jejichž představy o „správné víře“ jsou směšné. Nicméně k tomu, aby někdo dokázal ovládnout tak rozsáhlé území a porážet pravidelné armády dvou států – Iráku a Sýrie –, vyzbrojené jak Západem, tak Ruskem, nějaké organizační a vojenské schopnosti mít musí.
NZZ citoval vyjádření profesora mediálních studií na Pennsylvánské univerzitě Marwana Kraidyho, podle něhož se s každým skečem a každým kresleným vtipem stává Islámský stát o kousek větším a impozantnějším. Možným následkem přehnané mediální pozornosti může být posedlost Islámským státem jako tématem, což ve svých důsledcích obstará teroristickému seskupení ještě více příznivců a nástupníků – tím, že se Islámský stát stane součástí pop kultury, bude pro část příjemců (i satirických obsahů) najednou významným, pozornosti hodným jevem. Současně je výsledkem takové pozornosti upozadění debaty o příčinách a vzniku Islámského státu.
Satira je samozřejmě velice důležitou součástí veřejné diskuse, ovšem k jejím tématům by neměl patřit jen pohled na samotný hlavní objekt nebo jev, ale také na způsob, jakým o něm přemýšlíme a jaké k němu zaujímáme postoje. To bohužel (a je současně i pochopitelné proč) u většiny satirických pořadů v arabských televizích chybí.
Není divu – pokud by měl být naplněn předcházející požadavek doplnění o další úhly pohledu, logicky by vznikla otázka, zda se o vznik Islámského státu například nezasloužili někteří sunnitští klerikové, kteří po celém regionu šíří nenávist k šíitům. Někdo by se mohl ptát, do jaké míry mají podíl na vzniku Islámského státu arabské země z oblasti Perského zálivu, které podporovaly část sil stojících proti syrskému prezidentovi Asadovi, nebo jak Islámskému státu pomohla obecná nevraživost řady zemí vůči Kurdům. To už nejsou témata, kterými by se satirici chtěli zabývat. Faktem je, že se v současnosti šíité a sunnité vzájemně obviňují, kdo za to může. Jen palestinská televize al-Filastiniya TV má jasno – Islámský stát je dílem Izraele a Spojených států.
Konspiračních teorií máme dostatek tuzemských, mohli bychom je dokonce i vyvážet, z arabských televizí je přebírat nemusíme. Co se satiry týče, s tou už to příliš slavné není.
Je jistě zajímavé sledovat, co se vysílá v televizích na Blízkém východě, a podrobovat to kritické analýze, zvláště pokud tento proces probíhá v klidu pracovny, u obrazovky počítače. Možná v sobě skrývá ona vlna satiry na Islámský stát mnohá rizika a nebezpečí. Nicméně neměli bychom přitom zapomínat na skutečnost, že v Iráku, Sýrii, Libanonu i dalších zemích regionu se jí lidé smějí především proto, aby nemuseli křičet strachy.



  Jak žít tváří v tvář skonu?
  Dívejte se
 
  Melancholie Tara Fuki
  Pořiďte si
 
  Pozapomenutá cesta do Ruska
  Téma