Věra Nosková, spisovatelka

Stopování opuštěnosti

Znepokojující a dojímavý je pocit z věcí oprýskaných, odepsaných, předhozených chrtímu času. Je zlé, když je opuštěn člověk. Domácí zvíře. Živí tvorové ponecháni lhostejnosti a samotě vyzařují apatii, smutek, zmar. Ale jsou i opuštěná místa. Budovy. Kdysi plné ruchu, krásy, sloužily svému účelu, odehrávala se v nich setkání, léčilo se v nich, bydlelo, pracovalo, slavilo, byly majiteli opečovávané. Když se u nás změnily společenské poměry, zdálo se, že chátrající venkovské kostely či barokizující statky, sloužící jako sklady JZD nebo vojenským posádkám, a další mnohé architektonicky cenné a historické budovy nová doba s novými idejemi a entuziasmem zachrání. To se povedlo třeba v Českém Krumlově, vybydlené město se stalo už pár let po revoluci skvostem. Ale spousta dalších budov roztroušených po celé naší zemi, kdysi vznosné vily, účelné továrny, nemocnice, sanatoria, kostely, zámky, propadaly a propadají stále, pro leckoho z nás nepochopitelně, rozkladu. V jejich zatuchlých prostorách vyvěrá z oprýskaných stěn, zborcených schodů či stropů nostalgický smutek opuštěných míst. Mohly by snad ještě zapůsobit jako kulisy v hororových nebo válečných filmech. V animovaných filmech surrealistických tvůrců. Ale Poeův Zánik domů Usherů už byl natočen.
Když si prohlížím knížku Barbory Faiglové Opuštěná místa v Čechách, nemůžu těm fotografiím opuštěných, časem devastovastých budov upřít jistou krásu. Jistě i proto, že jsou nafocené profesionálně, umělecky. Ale zmar budov vypráví v náznacích i o člověku, o lhostejných časech. Jsou v něm skryty někdejší příběhy, tváře, smutky a radosti lidí, kteří v některých případech už nežijí, a pokud ano, uchovávají si snad nostalgické vzpomínky na tyto prostory kdysi plné jasu, zvuků, předmětů, nábytku, kroků... Snad někteří ještě vzpomínají na to, co v nich prožívali, nebo je do těch míst zavedou jejich sny.
V graficky skvostné a čisté knize s podtitulem Návštěva míst, které v průvodcích nenajdete, jsou na fotografiích Barrandovské terasy či hotel Theya, kde byli hosty Friedrich Nietzsche nebo Franz Kafka, továrna Eliáška, někdejší pýcha sklářského průmyslu, a tak dále. Ke všem nafoceným objektům jsou připojeny texty, které popisují historii a současný stav budovy. Nejsou jen suchým výčtem majitelů a letopočtů, ale jejich autorky Barbora Faiglová a Katka Havlíková v nich popisují i pocity z návštěv těchto vydrancovaných interiérů, složitou situaci při pohybu v jejich prostorách, ztíženou a někdy nebezpečnou cestu do nitra budov. Neboť to, čím se tyto mladé ženy a jindy zas mladí mužové zabývají, má své jméno – jde o Urban exploration, zkráceně URBEX nebo také městský průzkum. Je to činnost trochu divoká, často nebezpečná, obejde se bez razítek a povolení, ale výsledky práce ve ztížených podmínkách mladých talentovaných fotografů jsou výpovědí o tom, co opouštíme, co nás opouští. Jako cenné dokumenty je vítají architekti a další odborníci. Za deset dvacet let některé nafocené budovy zcela zaniknou. Nebo, kéž by, najdou investora, majitele, který je pozvedne k bývalé slávě či jim dá jinou funkci – nelze nevzpomenout na někdejší tovární haly, v nichž se dobře daří třeba galeriím nebo nákupnímu centru s brněnskou Vaňkovkou v čele.
URBEX se stal jedním z fenoménů dnešní doby. Urbexerky Bára a Klára objevily, navštívily a nafotily takových míst už stovky, nejen u nás, ale také ve Francii, Belgii, Holandsku a Polsku. Zajímavé je, že prý v cizině taková místa, byť opuštěná, nejsou zároveň vždy tak tvrdě zdevastovaná jako u nás.
Pokud v knize hledáte přesnou lokaci nafocených objektů, najdete jen bílý puntík na obrysu mapky naší republiky. Názvy míst chybí schválně, není v zájmu věci, aby se taková místa stala cílem nejen zvědavců, ale třeba i vandalů, bezdomovců nebo sběračů kovů.
Ještě pořád totiž mají naději na vzkříšení.



  Jak žít tváří v tvář skonu?
  Dívejte se
 
  Melancholie Tara Fuki
  Pořiďte si
 
  Pozapomenutá cesta do Ruska
  Téma