I začátky velikánů bývají trudné

Francouzský životopisný snímek Moliére (čtvrtek 26. února, ČTart, 20.20) ukazuje, jak velký dramatik 17. století musel překonat pochybnosti, zda věnovat se komedii (ne-li přímo frašce) je v divadelnictví dosti důstojné. Jako mladý, teprve asi dvaadvacetiletý herec totiž pošilhával po úspěchu v tragédiích, které jediné považoval za přiměřené svým ambicím, ačkoli v deklamování vznosných veršů pravidelně selhával, jak mu ostatně otevřeně vytkli členové jeho družiny. Záhy zkrachoval – a na nějaký čas dokonce zmizel. Snímek se pokouší domýšlet, co se vlastně přihodilo.

Francouzský životopisný snímek Moliére ukazuje, jak velký dramatik 17. století musel překonat pochybnosti, zda věnovat se komedii (ne-li přímo frašce) je v divadelnictví dosti důstojné

Budoucí slavný umělec, jehož přestavuje Romain Duris, totiž přijal zvláštní zakázku – má naučit zámožného obchodníka Jourdaina (Fabrice Luchini), jak by si měl správně počínat ve šlechtickém salonu. Uznání chtivý měšťan tam totiž hodlá předvést své veršotepecké umění, kterým zamýšlí svést jednu z urozených dam. Režisér Laurent Tirard, známý i jako novinář (nedávno u nás vyšla kniha Lekce filmu, obsahující čtyřicítku rozmluv se slavnějšími kolegy), vystavěl celý příběh tak, aby připomínal jednu z Moliérových komedií (konkrétně Měšťáka šlechticem); zaplnil jej typizovanými figurkami, aby tak zdůraznil řekněme osvětové či přímo výchovné zacílení.
Za kněze převlečený Moliére vnáší do obchodníkovy rodiny řád, pomáhá jí vyváznout z nástrah, do nichž upadla vinou manželovy ješitnosti. Jourdainovi umožní prohlédnout pokrytectví šlechtických kruhů, kde se pravda nikdy neříká přímo do očí, kde se jen po straně pomlouvá. Velká péče je věnována Moliérovu hereckému talentu, zvláště když paní domu, jež se stala jeho milenkou, baví karikaturami jednotlivých členů rodiny, zejména pak Jourdaina samotného. Nechybějí však ani průhledy na inscenační zvyklosti oné doby: snadno si všimneme vědomě přemrštěného protikladu mezi směšně pompézní recitací veršů z truchlohry a rozdováděnou lehkostí komediálních výstupů, rozpoznáme i odkaz na ztřeštěnosti spjaté s commedií dell’arte, jak dokládá šťavnatý kopancový výstup.

Romain Duris věrohodně postihl určitou dvojlomnost svého hrdiny, jemuž vtiskl jistou domýšlivost – i neodolatelnost. Ukázal, jak Moliére nejprve musel dospět k pokoře a přehodnocení svých ambicí, než vstoupil do dějin. Duris převlekovou polohu svého hrdiny (když chodí v sutaně) nijak nezveličuje ani v gestech, ani ve slovech, vystavěl jej jako všímavého, místy kousavého pozorovatele, jenž postřehne i drobnosti, jichž si nikdo jiný nevšimne. Také v tom lze poznat stopu génia.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Přímluva za Phila Marlowa
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Chvilka islámské poezie
  Nalaďte si
 
  Vlak číslo 3717...
  Téma