|
Mazlírna i chvilka islámské poezie
V únorovém vydání vltavského Kabaretu v éteru (čtvrtek 26.
února, ČRo Vltava, 20.00) opět přeladíme na frekvence Rádia
Ořechovka. Posluchače čeká hodinový proud slova a hudby s
oblíbenými moderatizátory Ester Kočičkovou, Lemurou Lepou,
Kolopějkou Vděčnou, Lucianem Krutomluffem a Olafem Lávkou.
Program, který připravili, je skutečně nabitý – v Reportáži
z místa, kde se nic neděje navštívíme nevybuchlý muniční
sklad, doktorka Helena Kácovská vysvětlí, jaké jsou výhody
přenášení plodu, podíváme se Za kutilem do kumbálu a
nenecháme si ujít ani zajímavé povídání s majitelkou první
pražské Mazlírny. Milovníky umělecké tvorby potěší Chvilka
islámské poezie nebo původní rozhlasová hra z lékařského
prostředí s názvem Chybná diagnóza.
Rádio Ořechovka navazuje na kultovní Rádio Limonádový Joe,
které působilo v pražském éteru do roku 2002. Ovšem zatímco
Rádio Limonádový Joe bylo rozhlasovou stanicí, Rádio
Ořechovka je scénický projekt, ve kterém moderátoři
„vysílají“ na divadelním jevišti před živým publikem.
„Jinak se po obsahové stránce Ořechovka od Limonádového Joea
příliš neliší,“ myslí si Lumír Tuček (Lucian Krutomluff).
„Duchovně i obsahově je to myslím stejné, na Rádiu Ořechovka
ale vysíláme zpravidla v pěti, což vyžaduje jistou přípravu
rozvrhu, abychom se pak na pódiu nepřetahovali o mikrofon.“
Jak dlouho vám trvá, než připravíte „nové vydání“? Opakujete
při reprízách některé „rubriky“, nebo je to pokaždé
vysílání, které diváci ještě neslyšeli?
Jeden večer v hospodě Na Ořechovce. Některé rubriky,
například Reportáž z místa, kde se nic neděje, opakujeme,
ale samozřejmě vždy s novým obsahem. Takže každé vysílání je
vždy nové, originální.
Museli jste něco měnit na svých zvyklostech a postupech,
když jste se z rozhlasového studia přesunuli na jeviště před
publikum? Jak vlastně funguje rozhlasové vysílání před
diváky?
Jak se říká – člověk se musí měnit, aby mohl zůstat stejný.
Na Ořechovce používáme při vysílání starý trik – rafinované
okostýmování, aby divák našim řečem snáze uvěřil.
Jak moc jsou moderatizátoři Rádia Ořechovka univerzální a v
čem jsou naopak specialisté? Jak se rozhodujete, jestli se
rozhovoru či reportáže ujme Olaf Lávka, nebo Lucian
Krutomluff, jestli bude lepší, aby diskusi vedla Ester
Kočičková a zprávy četla Lemura Lepá, nebo Kolopějka Vděčná?
Většinou si každý odvysílá to své, co si vymyslí, a vybere
si, s kým to dělat. Takže každý může dělat všechno, čili
jsme bezbřezí univerzálové. I když – marně pátrám v paměti,
že by Olaf Lávka zazpíval ve vysílání nějakou populární
píseň.
Jsou nějaká tabu – témata nebo osoby –, o kterých by
moderatizátoři Rádia Ořechovka nevysílali?
Nevzpomínám si.
Co pro vás znamená možnost natáčet Kabaret v éteru pro Český
rozhlas?
Užít si po letech práci ve studiu a střižně. A výsledek té
práce předložit k posouzení odborné kritice i laické
veřejnosti.
Renata Venclová, dramaturgyně
Foto Tomáš Vodňanský |