Jak začínal Banderas

O festivalu španělsky mluvených filmů La Película, který se uskuteční v Praze, Brně, Ostravě a Hradci Králové od 17. února, vypráví dramaturg David Čeněk.

Přicházíte v 10. ročníku s nějakými novinkami?

V zásadě ne. La Película zůstává akcí, která si klade za cíl předvést španělskou a španělsky mluvenou kinematografii v jejích rozmanitostech.

Kolik filmů se ve Španělsku ročně natočí?

Asi dvě stě. Ne všechny se ale dostanou do kin. Španělé nemají problémy s objemem produkce, ale s nedostatkem míst na premiéry. A to mluvíme jenom o celovečerních hraných a dokumentárních filmech určených ke kinodistribuci.

Jak se podle vás mění struktura španělské filmové produkce?

Ubývá drahých, vysokorozpočtových filmů, snímků žánrových nebo historických. Naopak se objevuje stále více autorských filmů ze současnosti. Vypadá to, že nastupuje nová výrazná generace filmařů.

La Película nabízí i filmy z Jižní Ameriky.

Letos máme i oficiální sekci takových filmů. Snažíme se uvádět snímky, které nám připadají příznačné pro oblast nebo zemi, kde vznikly. Máme filmy z Venezuely, z Chile a třeba i kubánské.

Jak vlastně vypadá kinematografie na Kubě?

Situace na Kubě je dlouhodobě špatná. Tamní kinematografie, jak ji známe z šedesátých a sedmdesátých let, už neexistuje. Dnes se točí hlavně koprodukce – především z finančních důvodů.

Jak vznikala retrospektivní sekce filmů s Antoniem Banderasem?

Banderas dostal před pár dny čestnou cenu Goya a je to asi nejznámější španělský herec, který pronikl do Hollywoodu. Chtěli jsme upozornit především na jeho začátky. Většina filmů, které uvádíme, je z osmdesátých let.

(top)

Foto Green Moon Espaňa


  Přímluva za Phila Marlowa
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Chvilka islámské poezie
  Nalaďte si
 
  Vlak číslo 3717...
  Téma