To nejlepší z Werichova odkazu

Nedávné 110. výročí narození Jana Wericha bylo vítanou příležitostí oprášit televizní i rozhlasové záznamy a znovu si připomenout to nejlepší z toho, co nám z uměleckého, literárního a publicistického odkazu Jana Wericha zůstalo. Pozorným divákům a posluchačům v této souvislosti jistě neuniklo, že i když se Jan Werich v průběhu života – docela přirozeně – vracel ke stejným tématům, většinou se jeho vzpomínky stereotypně neopakují, ale vzájemně se doplňují, narůstají a postupně se z jedné drobné odbočky vyprávění stává dominantní pilíř celého příběhu.

   

Rozhlasový e-shop Radioteka.cz tak například rozšiřuje knižní Werichovy memoáry (Jan Werich vzpomíná... vlastně Potlach) o další detaily ze zákulisí Osvobozeného divadla v rozhovoru s Miroslavem Horníčkem: Jan Werich a Miroslav Horníček na Kampě. Nejznámějším z rozhlasových celoživotních ohlédnutí Jana Wericha sice už zřejmě jednou provždy zůstane inscenovaný rozhovor s dcerou Janou nazvaný lapidárně Táto, povídej, ale dialog s Werichovým druhým jevištním hereckým partnerem je mnohem autentičtější a posluchačsky vděčnější. Jednak proto, že Jan Werich byl v době natáčení o několik let mladší, a také proto, že Miroslav Horníček – i když asi většinu z Werichova vyprávění stejně dobře znal – dokázal, na rozdíl od Jany Werichové, přesvědčivě „zahrát“ překvapení nebo údiv, korunovat je otázkou a navrch ještě okamžitou, vtipnou reakcí, která u Wericha začasté okamžitě probudila nové téma nebo (k) rozhovoru přidala nečekanou zajímavost.
Janu Werichovou zastihneme u mikrofonu společně s otcem i v jejich rozhlasovém vyprávění nad stránkami Werichova cestopisu Italské prázdniny. A zatímco pro původní vydání na gramofonové desky připravil Jan Werich jen zlomek svých postřehů z cesty do Itálie a zpět, Radiotéka vám nabízí reportážní text skoro celý, tak jak ho autor posluchačům představil v roce 1963 v pěti pokračováních. Italské prázdniny jsou stále originálním průvodcem turistům objevujícím Itálii třeba vůbec poprvé, ale v některých kapitolách získaly – a s časem o to víc – i punc filozofického eseje o cestě člověka sama k sobě, ke vzpomínkám a k poznání, že domovu člověk nikdy a nikde neunikne.
Téma vztahu k domovu, rodné vlasti a k vlastním kořenům patří velmi silně i rozhlasovému vysílání Voskovce a Wericha do protektorátu na vlnách Hlasu Ameriky v letech 1941–1942. Nahrávky Vítězné V jsou v Radiotéce reprezentativním výběrem z pravidelných Černých čtvrthodinek Voskovce a Wericha s aktuálními politickými parafrázemi textů na slavné Ježkovy melodie.
Ovšem zatímco aktuální politická objednávka, během druhé světové války přítomná v záhlaví všech rozhlasových programů V+W, zůstala – bez dobového kontextu – nepřenosným tématem, leccos z toho, o čem Jan Werich hovořil v oblíbených televizních publicistických pořadech na konci šedesátých let, svou platnost dodnes neztratilo. V rozhlase takové „komentáře“ Jana Wericha z tehdy živě vysílaných besed bohužel dnes už nenajdeme. Vzácnou výjimkou je rozhovor – poslechnout si ho můžete na albu Velké maličkosti – natočený na jaře 1968 v pražském židovském muzeu na zahájení výstavy Millenium Judaicum Bohemicum. „Antisemitismus dovoluje hlupákům, zlým blbcům, nečestným a špatným zbabělcům zbavovat se pocitu méněcennosti. Přitom méněcennosti, která je zasloužená a které se nikdy nezbaví,“ řekl tehdy Jan Werich. Je to jeden z mnoha jeho chytrých postřehů, které se k nám díky Radiotéce vracejí i po letech.

Robert Tamchyna, dramaturg mluveného slova Radioteka.cz



  Přímluva za Phila Marlowa
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Chvilka islámské poezie
  Nalaďte si
 
  Vlak číslo 3717...
  Téma