Číslo 12 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Romanem Rážem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adam Javůrek, editor Centra zpravodajství ČRo

...až se bušení do klávesnice změní v psaní

Seriálový doktor House říkával, že lidi se nemění. Kdyby znal (a ideálně i zachránil) před pár dny zesnulého Davida Carra, možná by svůj názor přehodnotil. Carr byl jedním z nejvýraznějších novinářů současnosti, ale než se k tomu dopracoval, musel se hodně změnit.
„Žil jsem podle kréda: střídmost ve všem, především ve střídmosti,“ popsal Carr své životní období, kdy se rozhodně nemírnil ve svém vztahu ke kokainu. Měl dvojí život: přes den popisoval neplechy v Minneapolis, večer obstarával solidní dávku neplech sám. Občas chodil dělat rozhovory do horních pater policejní budovy, jindy skončil o několik pater níž – v cele. Časem práci ztratil, našel si přítelkyni – dealerku Annu, z níž udělal feťačku (závislá do té doby nebyla) a matku dvojčat.
O předčasně narozené děti se chvíli snažili starat, ale samozřejmě to nefungovalo. Jednou miminka nechal v autě s tím, že si na pár minut odskočí pro fet. Z pár minut se stalo pár hodin. Dětem se naštěstí nic nestalo, ale i tehdejšímu Carrovi došlo, že takhle to nejde. Dvojčata dočasně svěřil pěstounům a s Annou nastoupili do léčebny. On to zvládl, ona až o řadu let později. Děti získal do své péče a vrátil se k normálnímu životu. Našel si novou ženu a vrátil se k novinařině.
Carr si uvědomoval svoje ohromné štěstí: „Tohle bych si zasloužil: hepatitis C, federální vězení, HIV, život na lavičce a předčasnou smrt,“ vzpomínal. „A tohle jsem dostal: chytrou, hezkou ženu, tři půvabné děti a působivou práci.“
Několik let poté se setkal s dávným kamarádem Douglasem a vzpomínali. Poslední společný zážitek byl hodně divoký: kvůli Davidově vyvádění je vyhodili z baru. Douglas mu to vyčetl, načež ho David napadl, a tak kamarád raději ujel. David přiběhl před jeho dům a snažil se násilím dostat dovnitř. Douglas ho varoval, že má zbraň. Nakonec na něj zavolal policii a David se zdekoval.
Když na historku vzpomínali, Douglas ve všem souhlasil, ale jednu věc si pamatoval jinak: „Nikdy jsem neměl zbraň. Myslím, že to ty jsi ji měl.“ Davida to překvapilo: byl feťák, choval se nemožně, ale zbraně vždy nesnášel. Rozhodně neměl zbraň. Ale z dalších svědectví vyplynulo, že Douglasova vzpomínka je správná.
„Pokud si tohle pamatuju špatně, co všechno bylo jinak?“ řekl si Carr. A zareagoval jako investigativní novinář. Začal dělat rozhovory s bývalými přáteli, probírat se dokumenty a zjišťovat, co to tehdy vlastně tropil. Výsledkem je působivá kniha The Night of the Gun, která jeho hledání popisuje.
Jenže tím jeho příběh rozhodně neskončil. Postupně se z něj stala novinářská hvězda. Hodně tomu napomohl film Page One, který popisuje krizi médií a její dopad na deník New York Times, kde Carr od roku 2001 pracoval a psal články právě o médiích. Režisérovi nápad rozmlouval: „Tohle místo vypadá jak nějaká pojišťovna s partou oplácaných lidí ve středním věku, co sedí v kancelářských kójích a píší na počítači se sluchátky na uších. Z toho se fakt nedá udělat film.“ Ale podařilo se a mohl za to mimo jiné Carr.
Carr se stal neplánovanou hvězdou dokumentu. Mohlo za to jeho charisma, pozoruhodně chraplavý hlas (důsledek léčby Hodgkinova lymfomu), výřečnost a hlavně jeho názory: ostře hájil tradiční novinářské hodnoty a zároveň nezatracoval digitální svět. Stala se z něj neortodoxní hlavní tvář deníku a živá ukázka toho, že tradiční žurnalistiku lze zkombinovat s novými médii. Na krizi médií si nestěžoval a naopak tvrdil, že díky technickému pokroku zažívá novinařina zlatou éru.
Hodně energie věnoval mladším kolegům, řadě z nich pomohl rozjet kariéru. Křičel na ně, když viděl, že se flákají, ale také se upřímně radoval, když četl dobrý text. Byl vtipný, ostrý a vždy ochotný pomoci. Tak dlouho bušte do klávesnice, až zjistíte, že píšete, radil začínajícím kolegům.
Před pár dny náhle zkolaboval přímo v newsroomu a zemřel. Pitva odhalila, že měl rakovinu plic a slabé srdce. Okamžitě se vyrojilo ohromné množství silných vzpomínek. Měly jeden leitmotiv: všichni si náhle uvědomili, jak důležitého člověka mediální svět ztratil.
Lidi se mění.



  Vždyť se svět nezboří!
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Když státnické záměry zničí...
  Dívejte se
 
  Odpusťte nám naše viny
  Navštivte