|
Všechno má svůj poločas rozpadu
Zpěvačku Terezu Černochovou (31) znají fanoušci soulové a
funky muziky už od dob dívčí formace Black Milk. Tereza
nepatří k těm interpretkám, které by hýřily s nahrávkami, a
tak je její čerstvé album Škrábnutí teprve druhým v její
diskografii. Za pozornost však stojí zcela určitě. Písně s
velkým vnitřním prožitkem dávají vzpomenout na zpěvaččina
otce Karla Černocha. Škrábnou vás a svědit hned tak
nepřestanou.
Kdybyste měla srovnat Terezu Černochovou v období debutového
alba Small Monstrosities s tou, která vydává novinku
Škrábnutí – jak by to srovnání dopadlo?
Stylově
nemají ty desky společného vůbec nic. Snad jen jméno
producenta Romana Holého. Novou desku jsem cítila hodně
minimalisticky, chtěla jsem, aby byla osobní, intimní. Jedna
věc je vyprodukovat desku, která zní super, a druhá věc je
hrát ten materiál naživo. Chtěla jsem udělat desku, kterou
na koncertě zahraje co nejmenší parta, a mám radost z toho,
že se Roman mé představě přizpůsobil. Myslím, že to album je
hratelné.
Škrábnutí zní vážně hodně minimalisticky. Většina muziky
produkované Romanem Holým je naprostý opak...
No jasně, jeho produkce, to je spíš nadprodukce v tom
nejlepším slova smyslu. On je takzvaný vrstvič, nabaluje na
sebe spoustu nástrojů, cinkadel, syntezátorů a díky tomu
píseň hodně rozpohybuje. Ale na mojí desce zvolil úplně
opačný extrém – jsou tam jenom basy, můj zpěv za výšky a
hodně dohrávané střední polohy. To je všechno. Nic víc tam
není.
Producent vašich nahrávek Roman Holý měl zřejmě tendenci
promlouvat i k textům vašich písniček...
Roman je na text velice náročný. Má ve svých kapelách možná
vůbec nejlepší textaře v republice – Otu Klempíře, Dana
Bártu a Michala Viktoříka. Takže si s námi textaři prostě
užili. Myslím, že mě občas chtěli poslat někam.
Jak dlouho příprava toho alba trvala?
Hrozně dlouho. První skladba, kterou jsme udělali s Jirkou
Hutárkem, vznikla už před pěti lety. Na podstatné části alba
se ale dělalo poslední rok a půl. Když si vzpomenu na úplné
začátky, tak jsme chtěli hodně nadupanou houseovou desku,
která by zněla hodně nahlas a já zpívala vysoko. Prostě
napalm! To se ale časem radikálně změnilo.
Píseň Škrábnutí známe už z videoklipu k loňské premiéře
ambiciózního filmu Pohádkář. Vznikla ta skladba speciálně
pro film, nebo si ji režisér Vladimír Michálek vybral?
Vybral si ji sám. Oslovil Romana na filmovou muziku, a když
přijel do Sušice něco si vybrat, zrovna jsme měli roztočeno.
Vladimír řekl, že by v Pohádkáři snesl vedle scénické hudby
i něco zpívaného, tak mu Roman pustil kousky z toho, na čem
jsme dělali. Nakonec si vybral dvě skladby, které měly podle
něj ty správné vibrace pro film, který tenkrát chystal. Byla
jsem hodně šťastná.
Velkým překvapením je píseň Andělé – pětadvacet let stará
píseň skupiny Dr. Max. Jak jste k ní přišla?
Hlavně proto, že Dr. Max už zase funguje! Před pětadvaceti
lety v téhle kapele hrál i Roman Holý a protože je
entuziasta, který lidi stmeluje a dokáže je nadchnout, dal
skupinu se zpěvákem Pavlem Holým znovu dohromady. Přišla
jsem na jeden jejich koncert a kluci toho využili, ať prý si
s nimi jdu zazpívat. Vybrala jsem si písničku Andělé z
jejich druhé desky Plastické můry – a sedla mi. Když jsme
dodělávali Škrábnutí, pořád nám chyběla taková ta tečka na
konec a Andělé se tam tematicky hodili.
Čím?
Deska mapuje těch sedm let mezi dneškem a minulou nahrávkou.
Byla to vlastně náhoda, ale ty písně na albu mapují určitá
má období. Tak, jak jsou na desce seřazené, se odvíjel můj
příběh. No a poslední dvě – Až nastane září a Andělé –
symbolizují narození mé dcery, můj smír a definitivní
opuštění starých démonů a chmur.
Výrobu nového alba jste částečně hradila díky serveru
hromadného financování Katalyzátor. Všimnul jsem si, že
jeden podporovatel si zaplatil i soukromý koncert. Už víte,
jak bude vypadat?
Ta slečna, která přispěla nejvyšší částkou, se evidentně
pohybuje v branži. Takže tuším, že bude pořádat nějakou
akci, na které by chtěla i mě. I kdyby ale pořádala koncert
doma v obýváku, tak s tím nemám problém, protože s kolegou
Tomášem Koudelkou máme asi půldruhahodinový program, který
se dá odehrát jen s kytarou a v podstatě kdekoli. Když si
slečna bude chtít zpříjemnit večer, pozvat si pár kamarádů a
poslechnout si nás, klidně si vezmu papuče a sednu si k ní
do pokoje.
Kmotrou na koncertních křtech má být Lenka Dusilová. Jak se
vy dvě vlastně znáte?
Troufám si tvrdit, že Lenka je moje velice dobrá kamarádka.
Když jsem hledala textaře na desku, oslovila jsem ji – ona
sice byla zrovna kdesi na Aljašce, ale skypovaly jsme si a
povídaly si o textech i o životě. Rozumíme si i proto, že
Lenka má taky malé dítě, synka, který je o půl roku starší
než moje Laura. Takže se teď potkáváme poměrně často a
rozjímáme nad hudebními i nehudebními záležitostmi...
Váš táta, zpěvák Karel Černoch, vám přál už v časech Black
Milk. Ale k čemu vlastně on sám inklinoval? Přemýšlela jste,
jak by vypadala jeho dráha, kdyby neodešel?
Myslím, že by to nevydržel a začal by dělat s mladými
muzikanty, protože bych ho do toho moc ráda namočila. A on
by určitě podlehl. Třeba by udělal nějakou fakt hodně
soulovou, motownovskou desku. Hlas na to měl, on měl takový
ten sameťák, i když začínal jako bigbíťák.
Těch stylových poloh vystřídal hodně, možná až moc…
Což mu pak kritici vyčítali. Že se nesoustředil na jeden
žánr a od písniček s kytarou přešel na zpívání s velkou
kapelou, do toho Country beat, pak kantilénové slaďáky,
muzikál… Jenže já mám pocit, že zpěvák by měl disponovat
více žánry, což táta přesně splňoval. Zpěvák je člověk,
který by měl být schopen zazpívat a vnést osobitost svého
hlasu do jakéhokoli žánru. To on uměl a to se mi na něm
vždycky strašně líbilo.
Nesehrál v té roztříštěnosti roli i zákaz činnosti po roce
1968?
Určitě. Komu někdy řeknou, že už nesmí dělat to, co ho živí,
bývá nakonec rád, když přijde vůbec nějaká nabídka. A udělá
kompromis. Táta začal po zákazu zpívat nejdřív po malinkých
divadlech, jako byly Ateliér a Semafor. A když byla
příležitost mít zase pořádnou práci a někam se i podívat,
což slibovalo angažmá v Country beatu, tak to prostě vzal.
Co myslíte, že by táta říkal na vaše nové album?
Řekla bych, že by se mu líbilo. Už proto, že Škrábnutí je
takový můj velký boj se sebou samotnou. Boj s dobrým koncem.
Milan Šefl
Foto Veronika Strachová
Aktuální koncerty Terezy Černochové:
31. 3. Brno, Metro music bar, křest CD, host
Lenka Dusilová
2. 4. Ostrava, klub Hudební bazar
3. 4. Krnov, Kofola klub
4. 4. Třebíč, klub Béčko
7. 4. Praha, La Fabrika, křest CD, host Lenka
Dusilová |
|