|
Miloš
Čermák, publicista
Nemůžu vám slíbit, že mám emoce a dýchám
Deník New York Times zveřejnil minulý týden krátké úryvky z
osmi textů. Zprávu o zemětřesení v Kalifornii, finanční
výsledky firmy Apple, sportovní zprávy, dva úryvky z prózy,
a dva dokonce z poezie. Následovala ovšem rafinovaná otázka
redakce. Poznáte, které z těchto textů napsali lidé, a které
počítače?
Nejmíň těžké to bylo právě u bleskové zprávy o proběhlém
zemětřesení. Že deník Los Angeles Times používá software
zvaný Quakebot, který takový textík se základními
informacemi umí „vygenerovat“ na základě dat z internetu
(člověk se stále ostýchá použít slovo „napsat“), proběhlo
médii už loni. Stejně tak informace, že například zprávy o
výsledcích méně důležitých sportovních událostí rovněž
celkem běžně vytvářejí počítačové programy. „V úterý měl
velký den W. Roberts, nadhazovač z třetího ročníku, který
odehrál perfektní hru a zajistil tak na hřišti Davenport
Field Virginii vítězství 2:0 nad Univerzitou George
Washingtona.” Napadlo by vás, že autorem není člověk? Za
citovanou zprávičku by se žádný sporťák rozhodně stydět
nemusel.
Ono to vlastně v tomhle konkrétním případě bylo naopak!
Ukázalo se, že v jiném článku, napsaném skutečným
reportérem, chyběla informace o tom, že Roberts odehrál tzv.
perfektní hru. Neboli že nadhazovač odházel devět směn za
sebou, aniž by kterýkoli pálkař soupeře dosáhl na první
metu. To je v baseballu ceněný, a především velmi výjimečný
výkon. Počítačový algoritmus, vyvinutý firmou Narrative
Science, ho v automaticky vygenerovaném textu neopomněl. Na
rozdíl od „lidského“ kolegy, nejspíš utahaného a
nepozorného. Možná i společensky unaveného po vypití příliš
mnoha piv v bufetu na stadionu.
Texty „napsané“ počítači už nejsou zdaleka jen kuriozitou
pro získání publicity. Ani nějakou hudbou budoucnosti,
kterou se novináři můžou strašit. Jak New York Times
upozorňují, vzniká jich dnes mnohem víc, než si myslíme.
Například tisková agentura Associated Press používá program
Wordsmith od firmy Automated Insights a publikuje s jeho
pomocí až tři tisíce zpráv o finančních výsledcích v každém
čtvrtletí. Od agentury je pak přejímají další média. Takže
až budete číst třeba i v českých novinách o tom, jaké příjmy
měl v posledním kvartále Apple, je docela dobře možné, že
autorem bude počítač.
A to jsme teprve na počátku cesty. Opět New York Times
citují Kristiana Hammonda, spoluzakladatele firmy Narrative
Science, který odhaduje, že až devadesát procent
zpravodajství bude za deset let vytvářeno bez zásahu lidské
ruky. „U psaní toho článku nebyla vypita ani jedna káva,
vykouřena ani jedna cigareta a rozčílen ani jeden editor
tím, že autor nedodržel uzávěrku,“ bude moci znít noticka u
textů.
Devadesát procent se zdá být strašně moc, ale on tenhle
překvapivý údaj má určitý háček. Tím, že určitý druh obsahu
zvládnou perfektně nebo aspoň uspokojivě počítače, se otevře
možnost k tomu, dělat ho mnohem větší množství. Zaměstnance
můžete ždímat, jak chcete, ale jakmile se dostanete na
určitou hranici, už z nich víc nevyždímáte. Počítači je to
jedno. Napíše deset článků nebo milion, záleží jen na tom,
kolik budete chtít. A protestů odborů ani zvýšených výdajů
za přesčasy se bát nemusíte.
Otázka zní, zda je o tenhle druh žurnalistické nadprodukce
zájem. Bude články vytvářené z dat a informací „sklizených“
z webu a dalších veřejných zdrojů někdo číst? Odpověď je
překvapivě jednoduchá. Možná ano, možná ne, ale ve
skutečnosti to není důležité. Žijeme v zajetí dnešní logiky
médií, kdy měřítkem úspěšnosti je zájem publika. Počet
čtenářů, počet diváků nebo počet posluchačů.
„Stavíme tradiční model tvorby obsahu na hlavu,“ řekl
časopisu Wired Robbie Allen, šéf firmy Automated Insights,
která software pro tvorbu textů nabízí. Říká, že jen v roce
„napsal“ jejich algoritmus přes miliardu článků. „Místo
jednoho článku s milionem přečtení máme milion článků s
jedním přečtením,“ říká s nadsázkou. Je to bulvár naruby.
Přesný, pouze z ověřených a veřejně dostupných dat vytvořený
text, který však nikoho nezajímá. Nevznikl proto, aby ho
lidé četli. Vznikl z jediného důvodu. Aby existoval, pokud
by si ho – někdy někdo – chtěl přečíst. A aby ho četli ne
živí čtenáři, ale další algoritmy, které z něj budou čerpat
při psaní dalších textů.
To je jedna z možných budoucností žurnalistiky v éře
algoritmů, velkých dat a internetu věcí. Ale nemusíte mi
věřit. Ostatně ani nevíte, jestli i tenhle článek za mě
nenapsal algoritmus. Můžu slíbit jen to, že jestli ano, tak
je to ten nejlepší a nejchytřejší. |