Číslo 15 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s biologem a teologem.
Markem Váchou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O jedné krásné a nevysílané písni

Svatopluk Karásek, evangelický farář a politický vězeň Husákova režimu, napsal kdysi jednu z nejzajímavějších písniček, které znám. Jmenuje se Ženský jsou fajn a nejprve jsme si ji pouštěli v autě na cestách s Jiřím Dědečkem z kazety, kterou jsme sehnali bůhví odkud. V devadesátých letech jsem si ji mohl spolu s jinými Karáskovými písněmi konečně oficiálně zakoupit na cédéčku – v Levných knihách asi za třicet korun... Nahrávka písničky Ženský jsou fajn trvá přes sedm minut a do žádného rozhlasového vysílacího schématu se nevejde; nejspíš by ji kvůli délce museli několikrát přerušit reklamou. Nevejde se tam, protože její autor a interpret v jedné osobě udělal všechno, aby se tak stalo, respektive neudělal nic pro to, aby se tak nestalo. Jde tvrdohlavě a přímočaře po obsahu sdělení, při hře na kytaru ničím nezdržuje, drhne struny tím nejobyčejnějším způsobem, nezajímají ho rozložené akordy. Karáskovy melodie vycházejí z lidových popěvků, většinou spirituálů, jeho zpěv je civilní, bez efektů, vychází z přirozeného daru autorovy přesvědčivosti a všechno, co je potřeba sdělit, je obsaženo v textu. Podobně se k hudebnímu průmyslu obracel zády snad jenom Karel Kryl. Karáskova píseň je navzdory tomu dostatečně krásná, prožitá a přesvědčivá a nic víc nepotřebuje. Začíná jako vězeňská balada:

Když jsem seděl tam na tý Pankráci, / všude kolem mě jen chlapi v teplácích, / já ve snu viděl všechno krajkový / a ženský, ty jsou fajnový.

Po několika slokách se ale píseň úplně promění, jako by zpěvákův duch opustil stěny vězení, protáhl se mřížemi a vznesl se do výšin. Z muklovského snění chlapa v teplácích se pozvolna stává zpívané kázání, tak přirozeně a nenásilně, že si tu změnu ani člověk nemusí uvědomit. Najednou tu pan farář vykládá biblický příběh o vyhnání z ráje a za chvíli až dojemně přehodnocuje tradiční pohled na vinu ženy za prvotní hřích:

Jak ženy přišly ke špatné pověsti, / že nejsou moc chytrý a že brečej v neštěstí, / prej k hříchu od pradávna maj vlohy, / prej slabý jsou jak mátohy.
Dávno už, co světem stojí svět, / tak si muži myslej, že jsou všeho lidství květ, / ale to se musí znovu promyslet, / vždyť ženský, ty jsou fajnový.

Právě verš „to se musí znovu promyslet“ mám nejraději. Nejen kvůli tomu, že ho vyslovil vězněný farář ve zvláštní životní situaci, ale i proto, že takovou větu neslyšíme moc často ani dnes. Nevím, jak je to u farářů, ale u většiny veřejných osobností mám téměř pokaždé pocit, že se snaží vzbuzovat dojem, že už mají všechno promyšlené, jsou si vším jisti a dál myslet není třeba...
Karáskova písnička tím ale nekončí, dočkáme se ještě třetí fáze:

Budete, vy ženy, litovat, / že jste se nám chtěly furt emancipovat, / až budete chtít vládnout nad tvory, / už nebudete fajnový, / až budete chtít vládnout nad tvory, / budete jak my – potvory.

Jak ji tak poslouchám, vlastně se divím, proč se s takovými songy dnes na vlnách éteru téměř nesetkáme. Proč to tak je? To se bude muset ještě promyslet.

Jan Burian, písničkář a spisovatel



  O jedné nevysílané písni...
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve stopách pátera Knoxe
  Pořiďte si
 
  Mapa je zajímavější než území
  Téma