|
Marek
Vácha, biolog a teolog
Biolog, genetik, teolog, kněz, člověk Marek. Jak to vše jde
dohromady?
Nemám v sobě tato povolání rozdělená. Vnímám je velmi
integrálně, jedno mně pomáhá v druhém. Čím víc toho vím o
světě, tím víc mám otevřené oči pro krásu stvoření. Biologie
a kněžství jdou ve mně spolu ruku v ruce. Snažím se
nahlédnout do mnoha vědních oborů, abych si mohl udělat
integrovaný obrázek. Abychom byli vskutku lidmi, musíme
alespoň trochu tvořit umění, trochu se zajímat o svět a
trochu být mystiky. To jsou tři rozměry, které dělají
člověka člověkem.
Jste teolog a zároveň i velice fundovaný vědec. Která z
teorií vzniku stvoření je vám bližší? Evoluce, nebo biblické
podání?
Málokterou věc, jako je evoluční myšlenka, známe dnes díky
vědě tak dobře a precizně z mnoha různých stran. Že život na
Zemi má jeden počátek, že druhy vznikají a vyvíjejí se, že
důležitým mechanismem je přirozený výběr, to je dnes již tak
jisté, jako je nám zřejmé, jestli je Země kulatá, nebo
placatá. Někdo může namítnout, že se přírodní vědy zakládají
na teoriích a neznají dogmata. Troufám si říci, že před
těmito fakty musí i teologie zasalutovat, že k tomu nemá co
dodat. Přesto musím říct, že prvních pět kapitol Bible,
prvních pět knih Genesis jsou texty neobyčejně pravdivé a
hluboké. Díky těmto sporům a díky tomu, že jsem na toto téma
odpřednášel mnoho času a musel jsem si ke knihám Genesis
přečíst spoustu komentářů, dnes vím, že každé slovo je tam
přesně opracovaným kamenem, pečlivě zasazeným na své místo
celé té konstrukce. Nicméně tyto první knihy Bible neříkají,
jak byl svět stvořen. Spíše ukazují, proč byl svět stvořen.
Vyplývají z nich tři důležité věci. Autorem světa je Bůh.
Svět byl stvořen jako dobrý a krásný. Úkolem člověka je být
obrazem Božím. Nenajdeme ale žádnou informaci o tom, jak je
svět starý.
Ve vašich statích je velmi mnoho poetičnosti, která se nedá
přehlédnout, i když je často tušena jen mezi řádky. Je to
možná jeden z důvodů, proč jsou vaše knihy tak populární.
Faktem je, že v biologii lze najít velmi hlubokou
poetičnost. Jedna popularizační kniha biologie končí větou,
že nejdříve je třeba vše vyzkoumat a že žasnout můžeme až
potom. Já si myslím, že je to přesně naopak. Celá víra, celá
biologie a celá fyzika začíná tím, že člověk stojí v úžasu
nad světem. A to je tajemství, které mě zasahuje tím více,
čím jsem starší. Čím více rozumím biologii, tím více si
uvědomuji, jak je náš lidský příběh ve vztahu k celému
stvoření zvláštní. Musím si klást otázku, co je to za hlínu,
po které chodíme a ze které v dějinách planety vzešla
miliarda druhů živočichů a rostlin, včetně člověka, ale také
všechny technické vynálezy. To všechno se skládá ze stejných
prvků. Hlína je proto pro mě inteligentní plastelína, ze
které pochází nejen všechny formy života, ale třeba i
gravitace. S úžasem na ni hledím, jak se dokáže vytančit do
motýlů a pampelišek. Kdybych napsal fantasy příběh o tom, že
z ničeho, z fluktuace vakua, vznikla sochařská hlína a z ní
samy od sebe vyrostly stromy, vykvetly růže a vzlétli
pterodaktylové, tak tu knihu nikdo nevydá, protože se jim
bude zdát jako příliš laciná fantazie.
Přesto tahle „fantazie“ vybízí k zamyšlení...
První, co by mělo člověka přimět k zamyšlení, je úžas nad
absolutní nesamozřejmostí světa. Příběh, který žijeme my, je
mnohem méně uvěřitelný, než jsou Letopisy Narnie či mně
jakákoliv známá fantasy. Naše tělo a to, co máme uvnitř
lebky, je složeno ze stejných prvků Mendělejevovy tabulky
jako celý vesmír. Jinými slovy, vesmír má kapacitu být
vědomým. I proto nevím, jestli jsem více biologem, nebo
teologem. Pro mě je četba v atlase brouků teologickou
záležitostí jako podklad pro hluboké rozjímání.
Spravuje lidstvo svěřenou Zem jako dobrý hospodář?
Židovsko-křesťanská tradice říká, že člověk dostal rozum
proto, aby si svět přetvářel. V tomto smyslu to hraní si na
Pána Boha, „playing God“, není nic špatného, vždyť člověk má
ruku v ruce s Bohem dokončovat stvoření světa. Díky rozumu
máme dnes antibiotika a třeba i ústřední topení. Postupně
jsme se ve světě docela úspěšně zabydlili a už nám ani
nepřijde, že to tak vždycky nebylo. Musí někde vybuchnout
sopka nebo přijít epidemie AIDS či eboly, abychom si
uvědomili, že žijeme ve vesmíru, který je krásný, ale
chladný a nijak nakloněný člověku. Máme až někdy pocit, že
poroučíme větru, dešti, ale pak sopka způsobí, že nelétají
letadla, a všichni se ptají, jak je to možné, jak to, že
takovou situaci neumíme ovládnout. Stejně tak s ebolou si
zatím neumíme poradit a v nemocnicích občas vnímáme smrt
jako selhání lékaře, jako chybu systému. Ale požáry,
zemětřesení, morové epidemie tu byly od počátku. Člověk jde
dál, vymýšlí stále nové věci, více o sobě přemýšlí. A to je
přesně to zadání dané člověku – být obrazem Božím. A co se
týče spravování Země, není problém v tom, že jsme, ale v
tom, že jednáme určitým způsobem. Vnímám jako velké riziko
naše obrovské technické možnosti. Naše levá – technická
mozková hemisféra jde neustále dopředu a má stále větší
možnosti, kdežto ta pravá – etická – je stále stejná. Když
jsme měli jen pěstní klíny, nemohli jsme natropit velkou
škodu. Dnes držíme prsty na spoušti jaderných kufříků, ovšem
s morální výbavou lovců a sběračů.
Člověk přitom neustále vypočítává škody, které mu příroda
způsobila. Není to absurdní?
Takto to vidí hlavně ekonomové. Přežene-li se někde povodeň,
není možné vypočítávat, jakou škodu tím přírodě způsobila,
protože nezpůsobila žádnou, povodeň je její součástí.
Ekosystémy jsou na přírodní pohromy přesně nastavené.
Příroda s nimi počítá, a dokonce je potřebuje. V Austrálii
se některé druhy stromů nemůžou zmnožit, pokud požárem
nepuknou tvrdé skořápky semen. Když se Australanům podařilo
zdárně požárům zamezit, tamní ekosystém se jim zhroutil. To,
že nám lidem voda zaplavuje domy, je důsledek nerespektování
původních koryt řek, vykácení lesů, které vodu jak houba
zadržovaly, či pozapomnění, že na stejná místa kdysi povodně
přicházely. Na druhou stranu nám takzvané ekosystémové
služby přinášejí zdarma samočištění vody, léčiva, stavební
materiál, potraviny a přírodní suroviny pro další
zpracování.
Velké body sbíráte u široké společnosti na poli sporných
církevních témat, protože se na ně nebojíte podívat lidsky a
empaticky. Jako by se týkaly přímo vás.
Předně: Kdo jsem já, abych kritizoval papeže?! Je velmi
jednoduché křičet, že potrat je vražda. Co však udělat s
tím, když se těch dvacet tisíc a něco českých žen každý rok
rozhodne jít na potrat? Oficiálně jim to zakázat? Půjdou
tedy na pokoutný potrat. Jistěže nejsem příznivcem potratu,
jak bych mohl! Největší problém ale vidím v tom, že tento
druh žen vůbec vzniká, a je mi velmi sympatická snaha tvořit
projekty, jako jsou azylové domovy pro matky v tísni, kam se
může těhotná žena uchýlit, porodit a několik dalších měsíců
pobýt, když okolí, rodiče nebo otec dítěte tlačí k potratu.
Nebo se mi líbí německý model, kdy se před potratem hledá
nějaké přijatelné řešení, jiné než potrat. Je to stejné jako
s rozvody manželství. Všichni víme, že rozvody jsou nějak
špatně, zejména kvůli dětem. Zakážeme je tedy plošně? Stejně
se lidé budou rozvádět.
Jak vnímáte otázku celibátu?
Církev je platformou pro různé názory. Celibát je velký dar.
Mnišský život je celý založený na celibátu. Otázkou je ale
celibát v kněžství a to, jestli musí být kněžství a celibát
spojeny do osoby jednoho muže. Nejde o rušení celibátu, je
to tedy otázka na místě, protože nejde o nic ortodoxního.
A asistovaná reprodukce?
Jako biologa mě velmi často kontaktují lidé, kteří se ke mně
utíkají o pomoc, často jde i o křesťany. Každý ten příběh je
jiný, nikdy to není černé nebo bílé. Jistěže chápu mou
církev, která se bojí určité komercializace, a faktem je, že
se v dnešním světě manželství rozbilo na prvočinitele. Lásku
jsme oddělili od závazku, závazek jsme oddělili od sexu, od
sexu jsme oddělili lásku, manželství je odděleno od rození
dětí, rození dětí od jejich výchovy. Spousta segmentů, které
když nestaví konstrukci manželství, chovají se jak utržené z
řetězu. Jsem naprosto proti tomu, spolu s mou katolickou
církví, aby si lidé nechali vyrobit dítě na zakázku – google
baby, kdy dítě lze koupit, prodat, pomalu už i navolit jeho
vlastnosti nebo reklamovat jako jakékoli jiné zboží. Na
straně druhé jsou ale manželé, kteří se milují, ale nemůžou
mít dítě. Vzpomínám na ženu, která byla s manželem v této
situaci, a když šla kolem pískoviště, pro slzy neviděla.
Řekli jsme si, co jsme si řekli, a po nějaké době mi
přistála v mailu fotografie novorozeněte. Tak to jsem zase
lehce zaplakal já.
Proti tomu naopak stojí tolik diskutovaná antikoncepce.
V roce 2003 jsem na toto téma napsal pojednání, za které
jsem byl mnohými opěvován a druhými zatracován. Pokud však
metoda přirozeného plánování rodičovství manžele neurotizuje
a vlastně je od sebe tělesně odděluje, zřejmě není něco v
pořádku, a ptám se, zda to opravdu Pán Bůh takto chce. Já
jsem katolík, fandím katolické církvi, ale taky se setkávám
s lidmi…
Pavel Sršeň, publicista
Foto Mona Martinů
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 30. 3. |