Číslo 15 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s biologem a teologem.
Markem Váchou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mnohohlas Vladimíra Justa

Profesní i zájmová šíře činností a aktivit Vladimíra Justa (1946), jehož vzpomínky zazní ve vltavských Osudech (od pondělí 6. dubna vždy v 11.30), je neobyčejně rozsáhlá. Vystudoval teatrologii, kterou dosud učí na pražské filozofické fakultě. Už čtvrt století ale pravidelně kriticky reflektuje televizi a další média, ve stovkách článků a v řadě knížek se věnuje ekologii, ochraně přírody a krajiny – zde se zaměřuje hlavně na problematiku Šumavy, již vnímá nejen jako přírodovědný, ale především jako kulturní a mediální problém.

Divadlo, ekologie, Šumava, média... Profesní i zájmová šíře činností a aktivit Vladimíra Justa je rozsáhlá.

Dvaadvacet let hrál – nejprve amatérsky, od roku 1970 profesionálně – divadlo, a to převážně ve dvojici s bratrem Jiřím. Pro toto „autorské divadlo bratří Justů“ psal hudbu i texty k písním, které vyšly na dvou dlouhohrajících deskách. V devadesátých letech se Vladimír Just zasloužil o právní a občanskou rehabilitaci nespravedlivě stíhaného a ocejchovaného Vlasty Buriana, o němž napsal tři knihy. Další tituly z celkem dvou desítek vydaných knih obrážejí jeho trvalý zájem o roli médií, divadla a kritiky v totalitní společnosti, o některé starší i novodobé soudní křivdy – od „kauzy“ Marty Chadimové až po osudy zapomenutého dramatika Miloše Hlávky. Trvalá je též jeho odborná „posedlost“, s níž zkoumá ze všech stran faustovský mýtus.
O tom všem, jakož i o důvodech a motivacích, které Vladimíra Justa k těmto rozmanitým činnostem vedou, o úporném hledání jejich společného jmenovatele, o životních a profesních vzorech a zemřelých přátelích (Horníček, Justl, Machonin), především však o vlastním rodinném zázemí a společenském podhoubí, z něhož všechny tyto aktivity rostou, bude autor vypravovat v desetidílných Osudech, které připravil Jiří Vondráček.
Jak už z šíře tohoto tematického mnohohlasu vyplývá, nepůjde o přísně chronologické vyprávění. Autor začne sice regulérně „géniem loci“ – místa svého narození (Staré Město pražské, vzápětí Tábor) a mozaikovými reminiscencemi na dětství (bratr, rodiče, dva pozoruhodní dědečkové), ale v dalších dílech – zhruba od počátečních pokusů o hraní divadla i hudby – postupuje spíše asociativní metodou. Jde o volný proud vzpomínek, vynořujících se z více než půlstoleté hlubiny času. Vypravěč záměrně spojuje časově odlehlé a nespojitelné, vážné a humorné, vypravuje svůj život s jeho neustálou kritickou (a sebekritickou) reflexí. A tak není divu, že se tu proplétání různých motivů a událostí kontrapunkticky střídá – na autorovo výslovné přání – s mnohohlasem Bachových fug...

(jv)



  O jedné nevysílané písni...
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve stopách pátera Knoxe
  Pořiďte si
 
  Mapa je zajímavější než území
  Téma