Číslo 15 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s biologem a teologem.
Markem Váchou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrea Hanáčková, dokumentaristka

Severská detektivka precizně, ale nevzrušivě

Dramaturgyně vltavské řady Radiodokumentu Eva Nachmilnerová prokázala dobrý instinkt, když už na jaře 2014 oslovila švédského dokumentaristu Hugo Lavetta s prosbou o poskytnutí autorských práv k jeho příběhu o jedné záhadné vraždě. Dokument s názvem Smrt u jezera poté na podzim získal v Berlíně prestižní evropskou rozhlasovou cenu Prix Europa a 18. března ho uvedl Český rozhlas Vltava.
Lavettův dokument je ukázkou precizní výstavby rozhlasového útvaru, který jednoduchými prostředky dosahuje maximálního účinu. Záhadná vražda ženy ubodáním a udušením je objasňována zvolna a závěrečná pointa je natolik bizarní, že zajistí spokojenost všech dychtivých detektivkářů. Žena byla v nesprávnou chvíli na nesprávném místě – měla s sebou rozjívené štěně, které zřejmě vyprovokovalo k agresi obrovského losa.
Eva Nachmilnerová zvolila postup blízký simultánnímu tlumočení, který co nejméně zasahuje do originálního sound designu. Slyšíme celou švédskou verzi a do ní herecky velmi pokorně interpretovaný překlad. Emotivní výpověď šedesátníka Ingmara, který byl nespravedlivě obviněn z vraždy milované manželky, obsahuje v originálu momenty plačtivosti, zámlk, hledání slov. Jeho český „tlumočník“ Luděk Munzar vystihuje tuto postavu spíše tempem řeči a vnitřním uchopením obsahu sdělení. Dokument je úsporný nejen v naraci, ale také ve zvuku, který sugestivně dotváří nejprve atmosféru poklidného života na venkovské farmě i následně napětí.
Navzdory nezpochybnitelné kvalitě dokumentu však stojí za to položit si otázku, proč právě tato historka získala sympatie mezinárodní poroty.
V roce 2013 jsem v Berlíně slyšela výpověď třicetileté Turkyně, která se kvůli účasti na studentské demonstraci octla jako politická vězeňkyně na deset let v žaláři, kde byla krutě mučena a znásilňována bez soudu a možnosti kontaktu s rodinou. V té době už přicházely zprávy o mučení malých dětí v Sýrii, hluboký dojem na mne udělal investigativní dokument BBC o nucených sterilizacích žen v Ázerbajdžánu a já měla pocit, že rozhlasovým dokumentárním soutěžím budou dominovat témata tohoto druhu. Tehdy ovšem vyhrál soutěž svěží feature o love story z druhé světové války.
Často myslím na jeden starší případ. V roce 2007 představila v Kodani ruská autorka Jelena Uporovová svou vizi Ruska jako nesvobodné země, v níž alarmujícím způsobem znovu narůstají zdi nejen mezi výkonnou mocí a běžnými Rusy, ale i mezi ruskými občany navzájem. Žádnou cenu nezískal, nad narůstající ruskou hrozbou všichni bezradně pokývali hlavou. V Rusku ho tehdy odmítly vysílat všechny oficiální stanice, autorka uspěla až v gubernii u mongolských hranic. Její zkušenosti jsem velmi dobře rozuměla a feature jsme odvysílali s obsáhlým komentářem na vlnách Vltavy.
Opravdu věřím, že i rozhlasový dokument dokáže hloubkovou reflexí aktuálního dění ovlivnit názor společnosti na to, co je skutečně důležité. Přála bych si, aby nejprestižnější evropské rozhlasové ceny preferovaly nejen profesní kvalitu rozhlasového řemesla, ale také reálné, byť ještě ne zcela zjevné hrozby, na něž možná už brzy bude muset celý kontinent reagovat. V roce 2012 se to podařilo při ocenění dokumentu Franzisky Dorau o neetičnosti evropské paliativní péče (Life’s Holiday). Od té doby se – soudě podle oceněných dokumentů – vezeme spíše na vlně zábavy a příjemného vzrušení z detektivky. Otázka je, zda si to můžeme dovolit.



  O jedné nevysílané písni...
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve stopách pátera Knoxe
  Pořiďte si
 
  Mapa je zajímavější než území
  Téma