|
Co prověří pevnost vztahu?
Švédský režisér Ruben Östlund se ve Vyšší moci zaměřil na
krizové okamžiky jednoho manželství, které nastanou poté, co
manžel tváří v tvář lavině řítící se k hotelové vyhlídce
kdesi v Alpách ztratí nervy a prchne do bezpečí, aniž by jej
zajímal osud manželky a dvou dětí. Film se zabývá vytěsněním
tohoto skutku z mužova vědomí: odmítá si připustit selhání.
Zprvu tvrdí, že nic takového neučinil, později ženu obviňuje
ze zkreslujícího pohledu a jen nerad si připouští osobní
selhání.
Neprozrazujeme žádné tajemství. Příběh, rozdělený do toku
několika dní, totiž nehýří thrillerovými zápletkami.
Nejatraktivnější lavinová scéna se odehraje hned na začátku
a slouží jako spouštěcí mechanismus pro následné události.
Režisér totiž podrobně ukazuje plíživé narušení vzájemné
důvěry i komunikace v jedné rodině, vystavené náhlé zátěži.
Vyšší moc sice zpracovává vypjaté mezilidské vztahy (a ve
vedlejším plánu i různá uspořádání milostných poměrů, jak je
nastolují vedlejší postavy), ale střeží se propadnout do
tenat dojemného melodramatu. Režisér své hrdiny – ztělesnili
je Johannes Kuhnke a Lise L. Konglisová – pozoruje
nezúčastněně. Jakoby skrze sklo zachycuje rostoucí napětí, u
ženy dané snad až nevěřícným zklamáním a u muže trnitým
procesem přiznání viny. Příznačné je to ve všedních
okamžicích jejich soužití, třeba při společných pobytech v
koupelně.
Zvolenému přístupu odpovídá i dikce nevzrušeného vyprávění,
stavějícího na nehybných záběrech. Kameraman Fredrik Wenzel
dokonce ani nedbá na obrazovou kompozici, zachovává stále
stejné nastavení kamery jak co do jejího sklonu, tak do
zaostření. Nechává postavy volně procházet polem obrazu,
aniž by zohledňoval, že mohou být zpodobněny usekle, že
místy spatříme jen části jejich těl.
Vyšší moc je výpověď zajisté poutavá, ale bližší spíše
jakési klinické studii než plnohodnotnému dílu. Nic na tom
nezmění ani průběžně znějící Čtvero ročních období od
Vivaldiho, které tvoří ústřední hudební motiv. Diváckou
pozornost si film ovšem zaslouží.
Jan Jaroš, filmový publicista |