|
Zdeněk
Velíšek, novinář
Jste vystudovaný filolog – hispanista. Jak jste se vlastně
dostal k novinařině?
K novinařině jsem se dostal jakýmsi dlouhodobým odkladem. A
to proto, že v padesátých letech, kdy jsem maturoval, jsem
se rozhodl, že nic tvůrčího, jako je psaní čehokoliv, dělat
nechci. A že se tedy budu zajímat především o filologii,
která je politicky neutrální. Ovšem filologie mě samozřejmě
od témat politických neodpoutala, protože studovat cizí
jazyky znamená studovat svět. Během pražského jara jsem se
tedy snažil dostat se už od té přece jen poněkud stereotypní
překladatelské a tlumočnické práce k něčemu tvůrčímu, co by
sdělovalo mé myšlenky, poněvadž jsem velice trpěl tím, že
sděluji cizí myšlenky. Překládal jsem totiž z češtiny do
španělštiny.
A tak jste se octl v televizi?
Ano, na chvíli v televizním zpravodajství a pak zase ven z
televizního zpravodajství znovu k překládání a tlumočení.
Ale v lednu 1990 už jsem byl zpátky, tam, odkud jsem odešel,
tedy v zahraniční rubrice zpravodajství.
Záhy poté, co jste vstoupil do žurnalistického oboru, jste
zjistil, že mnohem lépe se v něm uplatníte s francouzštinou
než se španělštinou. Bylo důvodem i to, že vám byla blízká
Francie a francouzská kultura?
Skutečně nešlo o jazyk, ale o teritorium. To nebylo v centru
dění. Španělsko bylo od nás odděleno dvojí železnou oponou –
frankistickou a komunistickou –, proto jsem se soustředil na
Latinskou Ameriku. Tu jsem pak znal velmi dobře, rozuměl
jsem jí, překládal jsem i knížky... V televizi jsem ovšem
chtěl dělat to, co jsem pokládal za nejdůležitější: aby
Česká republika vstoupila do evropského civilizačního
prostoru, aby se vymanila ze své izolovanosti za železnou
oponou. Ta sice padla, ale copak padla i v nás? Dobře víme,
že i do Evropské unie jsme vstupovali dalších čtrnáct let. A
proto jsem si myslel, že je potřeba někoho, kdo by to
vykládal, kdo by tomu z obou stran tak trochu napomáhal,
protože se mi zdálo, že naše budoucnost je v této
organizaci.
Státy Evropské unie dnes čelí mnoha problémům: imigraci,
ekonomické krizi... Nejsou to záležitosti, které by
jednotlivé země měly řešit individuálně? A naopak nezdá se
vám, jako by později přistoupivší země spoléhaly na
iniciativu a bohatství velkých a stabilních členů EU?
Otázky, které jste zmínila, se dosavadním vývojem vyostřily.
Ano, vypadá to, jako by se některé tzv. nové členské unijní
státy jen vezly. Ale neplatí to o všech. Některé země, mezi
nimi ta naše, mají všechny předpoklady, a přesto si poněkud
vychytrale říkají: My počkáme, až jak to dopadne, počkáme,
až to bude pro nás výhodné, počkáme, až se nebude muset ta
solidarita tolik projevovat a platit na nějaké Řecko... Mně
se zdá tento postoj velice neprozřetelný a neevropský. Zdá
se mi, že by taková země neměla dostat ani vysvědčení k
tomu, aby se stala plnoprávným členem evropské rodiny,
protože nesdílí ten pocit soudržnosti. Evropa musí být
soudržná. Žijeme ve století obrů a vedle nich nemá
rozdrobená Evropa šanci. Ani jako kontinent, ani jako
kultura, ani jako západní civilizace. Nechápu, jak to, že
tohle může chápat kancléřka nejmocnější evropské země, a
nechápou to ti malí a v podstatě bezbranní, jakmile jednou
půjde do tuhého. A není to daleko. Evropská unie musí být
udržitelná, jinak si můžeme napsat nekrolog.
V jakém smyslu půjde do tuhého?
Skoro ve všech ohledech. Zmínila jste imigraci. Ta se nedá
zakázat, nemůžeme postavit armádu na hranice Evropy. Státy
jako Řecko, Kypr, Itálie proud běženců samy nezastaví. Navíc
Evropa je z jihu a z východu sevřena půlměsícem, který je v
plamenech. Proto Evropa potřebuje i v této otázce jednotnou
politiku, jednotlivé země to samy nezvládnou.
Jak se k tomu ale postavit?
Je nutné, aby naše civilizace vstřebala tento problém a
čelila mu najednou. Dřívější koloniální země už mají
zkušenosti s početnými menšinami ze zemí islámu, náboženství
se stalo velmi ožehavým problémem, ale je třeba se s ním
vypořádat naprosto jinak než zákazy, deportacemi,
internacemi. Jestliže Evropa zaujme toto stanovisko vůči
nově příchozím, a zejména jestli neoddělí zrno od plevele,
tedy obyčejné věřící muslimy od fundamentalistických
arivistů, ambiciózních lidí, kteří se snaží využít
náboženství pro mocenské účely, pak se skutečně ty komunity,
tedy většinové obyvatelstvo a menšiny, postaví vzájemně
proti sobě.
Nevzrůstá kvůli pocitu ohrožení Evropanů síla
extremistických stran?
Ve Francii má silnou podporu xenofobní a prudce nesnášenlivý
proud, který hlásá „Francii Francouzům“, ale mezi Francouze
nezahrnuje naturalizované spoluobčany. Podobné je to teď i v
Německu. Tato mentalita nesmiřitelného nacionalismu se
probouzí i u nás z jakýchsi politikářských důvodů, protože
jiné cíle nejsou tak chytlavé. Proč se tedy nevézt na této
nacionalistické a protievropské vlně, na vlně suverenismu...
Tohle na voliče zabírá. Kdežto pohled na Evropu jako na loď,
která jediná je schopná nás na tom rozbouřeném „globálním
oceánu“ někam odvézt, ten skoro nikdo nepropaguje.
Rozjitřená je i ta část obyvatelstva, která se staví proti
dosavadní liberální politice, na níž je Evropská unie
postavena. I tento proud může dosahovat velice rychlých
úspěchů, jelikož se nedaří dynamizovat evropskou ekonomiku,
inovovat ji, a tak odolávat tomu faktu, který nikdo
nevyslovuje příliš nahlas, totiž že to, co uměla Evropa
dodneška, už dnes umějí líp v Číně, v Indii, v Japonsku, v
Brazílii. A budou mít i lepší přístup k surovinám, než má
Evropa. Ta má mnoho handicapů včetně své nicotné územní
rozlohy ve srovnání s ostatními kontinenty, své
přelidněnosti a svého stárnutí. Tomu všemu musí dnes Evropa
čelit a já nevidím jako reálné, že by na otevřeném trhu
odolávaly jednotlivé evropské země líp než v houfu.
Nenastal čas nově definovat, lépe řečeno zdůraznit ideje,
hodnoty, které jsou pro Evropu základní?
V této souvislosti musím připomenout Václava Havla, který to
Evropě řekl ještě dřív, než jsme vstoupili do EU. Už v
devadesátých letech prohlásil z tribuny francouzského
Senátu, že by Evropa potřebovala takovou ústavu, která by
hovořila o evropské duši, která by vyjadřovala, proč je tato
myšlenka správná. Havel mluvil o evropanství a o evropském
občanství dřív, než se tyto myšlenky dostaly do textu návrhu
evropské ústavy, a tam to ztroskotalo kvůli tomu, že
pragmatičtí politici kvůli nadcházejícím domácím volbám –
například ve Francii – za ideou Evropy všech Evropanů
nechtěli jít.
To bylo rok po rozšíření Evropy, kdy byla v roce 2004
přijata za členy Evropské unie skupina osmi
východoevropských zemí včetně České republiky.
V té souvislosti vznikla například ve Francii známá fáma o
„polském instalatérovi, který bere Francouzům práci“, a
obavy, že Francie nedostane potřebné množství peněz na své
zemědělství, když se bude muset v EU dělit s
Východoevropany... No a duše Evropy se v tom na několik let
rozplynula a zůstal nám – prakticky až dodnes – evropský
pragmatismus. Už Lisabonská smlouva zůstala na liberální a
ekonomistické politice a vytratil se z ní duch evropské
myšlenky. A přitom je to právě evropská myšlenka, která
Ukrajince udržela dva měsíce na kyjevském Majdanu. Neřekl
bych, že to byla jenom vidina evropské prosperity.
Co může napomoci znovuvzkříšení evropské myšlenky?
Dost často se teď objevuje myšlenka, že Evropa potřebuje
svého velkého zaníceného politika, v českých poměrech typu
Havla nebo Masaryka, pro Francii byl takovou figurou de
Gaulle. Ale je nás osmadvacet a těžko se bude hledat shoda
všech na tom, že tím nejmenovaným, ale uznávaným lídrem bude
právě Čech, nebo Francouz, Polák, Němec. Přitom podle mého
názoru paní Merkelová cítí Evropu jako své poslání, dělá
hodně pro její záchranu, její pokračování a její pěstování.
Byly tu už velké osobnosti evropského formátu a jistě ještě
budou.
Evropskou myšlenku může zachránit i vnější nebezpečí...
Ve chvíli, kdy se Rusko rozpomnělo na svou velmocenskou roli
ve světě, očekával bych, že si na druhé straně mnoho lidí
vzpomene na myšlenku evropanství. Právě tak tváří v tvář
potenciálnímu nebezpečí islamistické expanze, tedy džihádu,
„svaté války“, která zatím šíří hrůzovládu ve světě islámu
bez ohledu na to, že všichni muslimové vyznávají téhož boha.
Již v září loňského roku jste řekl, že plánem radikálních
islamistů nebude v Evropě zabít co nejvíc jinověrců, ale v
rámci rafinovaného plánu zmařit integraci muslimů do
většinové společnosti, vyvolat konflikt mezi námi a jimi.
Pak přišel leden v Paříži a zavraždění novinářů, které
vyvolalo podobné nálady. Nezamrazilo vás z toho „sebenaplňujícího
se proroctví“?
Jen se bojím, aby se nenaplňovalo stále dál. Konflikt mezi
většinovým obyvatelstvem a muslimskou menšinou mohou
vyprovokovat dvě síly: džihádismus, který vyprovokuje nebo
zastraší muslimské menšiny a ty půjdou za svými novými
vůdci, a z druhé strany extremismus, jenž je bude nutit, aby
přijaly roli neustále kontrolované menšiny, která nemá
taková práva jako většinové obyvatelstvo. To nemůže fungovat
tam, kde žije šest milionů muslimů jako ve Francii nebo
čtyři pět milionů jako v Německu.
Alena Sojková
Foto Tomáš Vodňanský
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 6. 4.
|