Číslo 16 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářem.
Zdeňkem Velíškem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Divadlo jako nejpřímější projev duše

Osmdesáté narozeniny oslavil 1. dubna Josef Topol. Osobnost českého básníka, dramatika a překladatele, autora legendárního Konce masopustu, připomněl Český rozhlas Vltava v minulých dnech ve svém vysílání hned několikrát: Klub rozhlasové hry odvysílal 31. března jeho Hodinu lásky, Nedělní verše s datem 5. dubna zněly Topolovým Poříčím (v Poříčí nad Sázavou se autor narodil), topolovským byl týž den i Souzvuk s názvem Byla to Léthé. A konečně na 10. dubna je připraven dvouhodinový Páteční večer, který přinese portrét jednoho z nejvýznamějších českých dramatiků sestavený z vlastních rozhovorů, vzpomínek a ukázek z dramat a poezie.

 Josef Topol v roce 1960 ...a v současnostiZkraje devadesátých let s Janem Třískou a Václavem Havlem Knižní vydání Topolovy nejslavnější hry z roku 1963

„Není lehké narodit se s tím, že věříme slovu, věříme na slovo.“

„Mně těší především přímá řeč. Proto nerad ve hře píšu scénické poznámky. Mimo drama je mi blízká poezie – báseň je taky trochu přímá řeč. A přímá řeč – to je nepřímější projev duše. Mám zápisky z gymnaziálních let – a to jsou samé dialogy, odposlouchané ve vlaku, v hospodě a jinde. Žádný popis by to nemohl nahradit. Slovo je spjato s bytostí, takže z dialogu lze vytvořit – jako u Gogola – přímo fyzickou podobu člověka, div zda byl tlustý či hubený.“ To napsal Josef Topol v roce 1963. Je to vyznání básníka, pro kterého bylo drama přirozenou formou, tou první, po které ve svých dvaceti letech sáhl.

Čarující jazyk

„Josefa Topola,“ vzpomíná básník Jiří Kuběna, „jsem poznal v roce 1955. Bylo mi tehdy devatenáct, Josefovi o rok víc. Jan Zábrana nás tehdy s Vaškem Havlem zjara zavlekl na představení Topolovy první hry, Půlnočního větru, k E. F. Burianovi do D34 v Praze na Poříčí. Pokud člověk odhlídl do romanticko-vlasteneckého děje, byl kromě autora (teprve dvacetiletého!) největším zázrakem neuvěřitelně čarující jazyk té hry (jakýsi inovovaný shakespearovský blankvers) – byl to jazyk básníka. My tři, tehdy posměváčci všeho, co se zrovna neudálo v akčním rádiu režimem v té době značně rdoušené moderny, konkrétně dnes slavného Kolářova stolu ve Slavii – jsme tehdy po představení místo všech odsudků významně zmlkli.“
Drama Půlnoční vítr, inspirované Kosmovou kronikou, je první hrou Josefa Topola, rodáka z Poříčí nad Sázavou, který po ochotnických začátcích a absolvování gymnázia v Benešově hledal útočiště v Burianově divadle.
Dalším určujícím okamžikem bylo setkání s dramaturgem Karlem Krausem, který pro Národní divadlo, kam nastoupil s Otomarem Krejčou, hledal nové autory. Začala tak třináctiletá spolupráce básníka, dramaturga a režiséra, která dala vzniknout jedné z největších kapitol Národního a českého divadla vůbec. První Topolovou hrou uvedenou v Národním divadle byl Jejich den v roce 1959 v režii Otomara Krejči, druhou, o tři roky později, Konec masopustu.

Svět, který se rozpadá

Konec masopustu, dosud nepřekonaná tragédie, nesměla být poprvé uvedena v Praze, ale jen v Olomouci. Ale po triumfální premiéře se objevila během dvou let na repertoáru snad všech českých divadel včetně Národního divadla. Příběh posledního soukromého rolníka Františka Krále a jeho dětí Marie a Jindřicha v jednom masopustním dni v sobě nesl obraz rozpadajícího se světa, doby, která roztrhaná na kusy odhalovala blížící se vše pohlcující prázdnotu. Jeho tragické vyústění, smrt, která na okamžik shromáždí obec, aby zpytovala své svědomí a zkoumala své činy, vyjadřovala také básníkovo přesvědčení, že je možné a smysluplné psát současná dramata, že je možné nalézt obecenstvo spojené společným prožitkem a zájmem.
Hledání místa, které by umožňovalo taková setkání bylo podnětem pro vznik Divadla za branou, založeného Otomarem Krejčou, Karlem Krausem, Marií Tomášovou a Janem Třískou, jehož se stal Josef Topol kmenovým dramatikem a jeho aktová hra Kočka na kolejích součástí zahajovacího představení.
Od roku 1965 až do zákazu divadla v roce 1972 trvala spolupráce Josefa Topola a jeho domovského divadla. Kromě Kočky na kolejích uvedlo Divadlo za branou jeho tři další hry: Slavíka k večeři, Hodinu lásky a Dvě noci s dívkou. Kromě nich i tři překlady, Shakespearovu hru Marná lásky snaha a (společně s Karlem Krausem) dvě Čechovovy hry, Tři sestry a Ivanova.
Poslední premiéra „veselé hry s árií Figara“ Dvě noci s dívkou aneb Jak okrást zloděje, která se měla konat 26. dubna 1972 v autorově režii se už neuskutečnila a v červnu bylo zrušeno a rozprášeno celé divadlo.

Ve vaťáku po Karlově mostě

Proč muselo být zrušeno právě Divadlo za branou? Možná právě proto, že ho nebylo možné „znormalizovat“ a možná proto, že svou prací, za kterou její tvůrci ručili celým životem, neustále poukazovalo na neskutečnost normalizačního života. „Když jsem podepsal Chartu 77, všecko se samozřejmě zhoršilo. Znovu hledat jakoukoli práci, obživu pro rodinu. Skončil jsem u kameníků pod Karlovým mostem a nebylo to to nejhorší. Karlův most se zrovna opravoval. Ovšemže se divadlo z obzoru čím dál víc vytrácelo. Když jsem někdy ve vaťáku, páchnoucím naftou, šel po Karlově mostě s kanystrem napojit druhý kompresor, který byl u staroměstské Mostecké věže, stávalo se, že někdo, kdo mě odedávna znal, nahonem dělal, že krmí racky. Chápal jsem to a spíš se mi ulevilo, co vysvětlovat?“ Tak vzpomínal v roce 1991 Josef Topol.
Nejen, že komunistický režim zničil divadlo, které Josef Topol spoluzakládal, že rozehnal herce, kteří mu rozuměli a které měl rád, ale zničil i jeho obecenstvo. Normalizační společnost, uzavřená a plná podezírání a nedůvěry, už nemohla a ani nechtěla se společně scházet nad věcmi důležitými pro celou obec.
V Konci masopustu říká Jindřich Husarovi: „S tebou se hned jinak mluví. S tebou se toho nebojím.“ A Husar odpovídá: „Copak ty máš strach ze slov? Co s nima povídá každej? Kterejch se nebojí nikdo?“ – „Není lehké narodit se s tím, že věříme slovu, věříme na slovo,“ napsal Josef Topol a svým životem a dílem dokládá, že se této básnické odpovědnosti nikdy nevzdal.

Vít Vencl, spolupracovník ČRo Vltava

Foto Jaromír Svoboda, Ondřej Němec



  Malé zázraky všedního dne
  Dívejte se
 
  Když papež přijel mezi hříšníky
  Nalaďte si
 
  Bondy básníkem...
  Pořiďte si