|
Taťjana
Medvecká,
herečka
Počítám, že s Betty MacDonaldovou a jejím osvobozujícím
humorem jste si porozuměla. I když v případě tohoto románu,
kde líčí téměř roční pobyt v sanatoriu kvůli tuberkulóze,
jde o humor dosti černý...
To máte pravdu, vzhledem k tématu musím přiznat, že bližší
mi přece jen byla její kniha Vejce a já. Sanatorium a jeho
přísný režim, to je něco, před čím člověk spíš utíká. O to
obdivuhodnější je, jak se s tím autorka vyrovnala. A jak
štastně disponovaný člověk, jakým ona byla, dokáže nahlížet
svět přes humor a vyrovná se i s ranami osudu. A ještě
dokáže dát sílu dalším.
Betty MacDonaldová je opravdu ukázkovým příkladem toho,
jak lze snášet životní rány s nadhledem. Dokážete to taky,
nebo obtížně hledáte cesty, jak zvládat krize?
Shodou okolností mám za sebou smutný rok. V srpnu zemřela
manželova maminka, která ve svých pětaosmdesáti letech byla
plná energie a dobré vůle být kdykoli nápomocná. A během
měsíce tu najednou nebyla. Za čtyři týdny na to jsme
pochovali mojí pětadevadesátiletou maminku. A všechno je
najednou jinak, jako bych poskočila v čase. Z dětství rovnou
do stáří. Víte, jak to někde krásně napsal pan Lasica: „Kým
moja mamička žije, som ja iba malým chlapcom“. Je mi
jedenašedasát a uvědomuji si, jak je času strašně málo.
Takže nezbývá než to přijmout a o to víc si času vážit. A
taky přiznávám, že jsem vděčná, že mám tolik práce, je to
pro mě záchrana.
Autorce Morové rány pomáhal humor. Vám taky?
Humor je dar. Kdo ho vnímá, je šťastný. Kdo ne, má to na
světě určitě o moc těžší. Koneckonců, když nám při
objednávání druhého pohřbu v tak krátké době po sobě nabídli
množstevní slevu, byl to hodně černý humor. Ale byl...
Umíte si sama ze sebe dělat legraci?
Myslím, že ano. Neberu se moc vážně. Taky proč, že jo? Jen
si uvědomuju, jak moc se proměnil můj vnitřní pocit. Úplně
jasně si dovedu vybavit, když mi bylo přesně osmnáct,
scházím po Zámeckých schodech, v kapse si hrdě nesu čtyři
stovky, které jsem si byla právě vyzvednout, protože jsem si
o víkendech přivydělávala na Pražském hradě jako průvodkyně.
Dlouhé černé vlasy mi povlávaji ve větru, prostě svět mi
leží u nohou. A dneska mám spíš pocit, že jsem nějaká myška,
která stojí na zadních a hrabe pacičkama a setsakramentsky
si uvědomuje, jak se zužují stěny, co ji obklopují. Život
prostě profrčí a vy se v lepším případě zařadíte do zástupu
před vámi. Často si vzpomenu na svou tchyni, jak mně, když
jsem měla rizikové těhotenství a byla z toho celá vyplašená,
jenom řekla: „Holčičko, nebyla bys první ani poslední.“
Hrozně moc mi to tenkrát pomohlo. Jak mě tak nějak srovnala,
uvedla do souvislostí...
To jsou ty užitečné generační konfrontace... V Národním
divadle, kde jste v angažmá, se také často střídají
generace. Jaký máte pocit z mladých kolegů?
Mám teď za sebou čerstvou zkušenost z inscenace Po sametu,
kterou hrajeme na Nové scéně. Práce s mými mladými kolegy mě
moc bavila. Mají energii, jsou hraví a múzičtí a mají smysl
pro humor a zároveň i kázeň. A taky jsem ocenila, jak
režisér Jiří Adámek pracoval a jednal nejen s námi
účinkujícími, ale jak byl otevřený a vstřícný k divákům.
Před premiérou jsme ještě ne úplně hotovou práci předvedli
studentům gymnázia. A diskuse, která pak následovala, byl
opravdu dialog. Takovéhle setkání s mladými diváky jsem
vlastně zažila v Národním divadle poprvé.
Média před časem rozvířila odchod některých vašich kolegů
z Národního, s nimiž se rozloučil nový šéf činohry Daniel
Špinar. Jak to vidíte vy? Byla to opravdu taková mela?
Víte, tohle jsou vážné věci a novináři ucítili šanci. Nemůžu
se tvářit, že nevím, že pro řadu mých kolegů to určitě
nebyly příjemné chvíle. Můžu mluvit jen za sebe, protože
jsem u těch dalších schůzek nebyla. Pan Špinar byl vůči mně
milý a příjemný a řekl mi, že by byl rád, kdybych
pokračovala. Já jsem řekla, že jsem taky ráda a že mu svůj
věk nijak nezatajuju. A to bylo všechno.
Kdybyste měla zhodnotit situaci v Národním, jak je na tom
teď herecký soubor? Po všech těch výměnách nejvyšších
šéfů...
Řekla bych, že to je předčasná otázka. Myslím, že
potřebujeme hlavně čas a klid. Národní divadlo není snadná
instituce, všichni vědí, jak by mělo vypadat, všichni od něj
očekávají maximum, pro kritika je to ten nejlákavější cíl.
Jenomže ono to není tak snadné. Teď odbočím. Když před lety
z Národního odešel režisér Miroslav Krobot, bylo mi to
hrozně líto, protože třeba v inscenaci Roku na vsi dokázal
spojit herce různých životních i profesních zkušeností do
jednotného hereckého stylu. O to víc jsem sledovala, jakou
cestou se dál vydá. A on začal formovat Dejvické divadlo.
Pomalu, poctivě, neokázale, po svém. Tak to trvalo pár let.
A zpočátku i mimo zájem médií. Vím, že zkraje odmítal i
různá pozvání na festivaly, dokud ten soubor postupně
nevytvořil a nenaladil na stejnou notu. A myslím, že tenhle
klidný a systematický způsob, jaký zvolil, nakonec přinesl
hodně bohaté ovoce. Vím, že to, co teď říkám, může vypadat,
že stárnoucí Medvecká skuhrá a volá po zpomalení, protože už
nestíhá, ale já si opravdu myslím, že ta dnešní snaha po
okamžitém výsledku a navíc samozřejmě co nejlepším, je
zavádějící. Takže bych byla šťastná, kdyby činohra Národního
divadla teď byla na nějaký čas hájená.
Na prknech Národního působíte dlouhá léta. Nikdy jste
neměla chutˇzměnit, symbolicky řečeno, kulisy?
Na to je složité odpovědět. Byla léta tučná a pak taky roky
hodně hubené. Jak tak třídím pozůstalost po mé mamince,
objevuji stále nové a nové „poklady“, protože si maminka
schovávala, jak už to tak maminky dělávají, výstřižky z
novin a recenze a rozhovory a fotky a já si jen říkám,
proboha, co já už se toho o sobě nažvanila. To takový Honza
Hartl snad nedal rozhovor za celou svou kariéru...
S prominutím, mně ho dal...
Tak toho si považujte, tím se asi moc novinářů chlubit
nemůže. Ale to jsem nějak zamluvila to špatné období. Podle
mě to byla hlavně devadesátá léta. Ale o odchodu jsem
neuvažovala. Vždycky jsem si vzpomněla na Janu Hlaváčovou,
která mi kdysi dávno řekla, že taky měla období, kdy chodila
kolem divadla – což v hereckém slangu znamená čekat na roli
–, a já si řekla, když se to přihodilo i téhle velké
herečce, tak proč bych to neměla zvládnout já. A v roce 1999
jsem dostala nabídku hrát v Rokoku komedii Oddací list. A
představte si, my ji hrajeme dodnes!
To je dobře, ne?
No jo, ale občas si říkám – kdo rozhodne, že s ní konečně
přestaneme? Máme pořád vyprodáno. Fakt je, že ji Ephraim
Kishon skvěle napsal a je nadčasová. Všichni muži i ženy v
hledišti vědí, o čem se hraje, neboť je o soužití jednoho
páru, jedné rodiny. A to zažili skoro všichni... Už od dob
svých studií vystupuju ve Viole, taky jsem hostovala v
Divadle na Zábradlí. Čili zkusila jsem i jiná prkna. Ale
Národnímu divadlu jsem věrná už čtyřicet let.
Patříte ke šťastným herečkám, které stále dostávají i
dobré role filmové a televizní. Film Zdeňka Tyce Jako nikdy,
kde se u lože umírajícího muže střídají dvě ženy, to musela
být výzva, ne?
Děkuju za tuhle otázku. Ten film mám hodně ráda. Byla to
krásná práce s fajn lidmi, citlivá režie, krásný scénář.
Nerada se na sebe na plátně dívám, ale tady jsem to
vydržela. Můžu odbočku?
Samozřejmě...
Hrála jsem kdysi v televizní operetě Rosemary Indiánku
Vandu. Když se podíváte na můj orlí profil, tak je to vcelku
pochopitelné, že. Byl tam záběr, kdy ke mně přichází Petr
Kostka coby náčelník kanadské jízdní policie. Já měla takové
nadýchané modré šaty, prostě zkultivovaná indiánka, a
domnívala jsem se, že k němu v tu chvíli vysílám pohled plný
vášně, výzvy a touhy. Když jsem pak ale hleděla v televizi
na to cosi v modrých šatech, měla jsem pocit, že to ono má
žaludeční nevolnost... Odtud moje nevole sledovat vlastní
výkony. Vaše představa a výsledek se mohou diametrálně
lišit.
Také hrajete v různých nových seriálech, mimo jiné v
Reportérce. A s Markem Najbrtem natáčíte seriál Mattoni.
Scénář Reportérky od Josefa Klímy se mi zdál dobrý, navíc mi
lichotilo, že budu hrát manželku Jirkovi Bartoškovi. Co si
budeme povídat, Barťák je Barťák... Měli jsme spolu hrát i v
seriálu Mattoni, který zmiňujete, ale ten musel být kvůli
Jirkově nemoci přeobsazen. Jeho roli převzal Alois Švehlík,
mladého Mattoniho hraje jeho syn David. A já hraju zestárlou
Mattoniho manželku, starší vydání Táni Vilhelmové.
Jana Podskalská, filmová publicistka
Foto Mona Martinů
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 13. 4. |