|
Jan
Vlasák, herec
Pro audioknihu Marie Hruškové Památné stromy jste namluvil
jednu z pasáží. Stromy jsou dobré téma. Váš herecký kolega
Luděk Munzar provázel cyklem o nich a říká, že je rád
objímá. Máte nějaký svůj strom?
Mám jich několik. Nejsou památné, ale jednou budou, věřím
tomu. Sám jsem je vlastní rukou vysadil. Na chalupě.
Postavili mi tam totiž kousek od domu betonárnu, a protože
trvalo hrozně dlouho, než kolem ní udělali i zeď, upravil
jsem si to tam a začal jsem vysazovat alej různých stromů a
keřů. Měl jsem tam i platan, ale uhynul mi. Mou vinou,
protože jsem ho nezaléval. Jsou tam ale topoly, břízy,
lípy...
Kolik jich je?
Dobrých padesát. Nějaké jsem musel vykácet kvůli vedení
plynu pod zemí, ale zase jsem je vysadil jinde. Teď tam
chodí lidé, myslím, že je jim tam dobře.
Jak jsou stromy vysoké?
Ty první, co jsem musel skácet, by dnes měly i třicet metrů.
Ty mladší mají zhruba osm deset metrů.
Těší vás je i objímat, jako třeba Luďka Munzara?
Ne, takový vyznavač nejsem, i když je samozřejmě milé strom
obejmout. Náš rodinný přítel Mirek Matal blahé paměti,
malíř, k němuž jsme jezdívali na Moravu na jeho úžasný
gotický mlejn s náhonem, chodíval objímat stromy do lesa.
Kam si chodíte pro energii vy, když ne do lesa?
Kam? Ke své ženě a ke vnoučatům. Když se tak na ně dívám,
nevěřím, že jsou ze mě. A taky ji beru z křesťanství. Nejsem
nijak žhavý praktikující katolík, ale pokřtěný ano. Držím
basu se ženou a chodím s ní k evangelíkům do kostela, třeba
ke Sváťovi Karáskovi nebo k panu Dvořáčkovi.
Spoléháte i na to, že vám občas v nouzi pomůže někdo shůry
nebo že přijde zázrak?
Tak to určitě ne. K zázrakům jsem opatrný. Největší zázrak
je život, který nám byl dán a zase nám bude odejmut. To
ostatní je na člověku. Víra samozřejmě člověka posiluje,
dává mu naději a sílu. Ale to konání nebo případný zázrak za
vás nikdo neudělá, ani pánbůh. To si musíte udělat sami.
Vaše žena je psycholožka...
...a spisovatelka.
Pardon, také spisovatelka. Ale já se chci zeptat na tu první
profesi. Je výhoda mít manželku psycholožku? Usnadňuje vám
to soukromý život a rodinné vztahy?
Je pravda, že řadě věcí rozumí lépe než my ostatní, je na to
študovaná. Ale co se vlastních dětí týče, je v první řadě
máma, pak jde obor stranou.
Přišel jste na rozhovor rovnou z rozhlasu, kde jste točil
dramatizaci o Václavu Talichovi. O čem je?
Účastním se toho jen okrajově, vlastně na záskok. Hlavní
roli Talicha hraje Viktor Preiss. Točíme na základě reálného
příběhu, který se stal v roce 1939 po okupaci. Václav Talich
tehdy dirigoval v Národním divadle Mou vlast. V orchestru
byli lidé různého smýšlení a stran – profašistických,
komunistických, Židé... A někteří se mu vzepřou a řeknou, že
by chtěli během koncertu pronést ke světu řeč, protože
koncert je přenášen ven různými zahraničními rádii. Chtějí
zastavit koncert a upozornit na to, že jsme jako Česko
okupováni Němci. Začnou se o tom dohadovat, vedou různé
zajímavé polemiky. A celý příběh je vlastně o tom, že
dirigentovi vyčítají, že hraje v období nacismu, a měl by
proti nacistům protestovat. On se hájí tím, že když udělá
dobrou hudbu, neprospívá Němcům, ale svému národu v temných
dnech... Takový věčný etický problém.
Tímhle tématem se zabývají různé hry, knihy i filmy. Třeba
Mannův Mefisto.
My teď budeme shodou okolností v divadle na podzim zkoušet
na totéž téma hru Na miskách vah od Ronalda Harwooda. Hlavní
figurou je německý dirigent Furtwängler, který je po válce
denacifikován a musí se hájit před tribunálem. Překrásný
text.
Německé okupace se týkal také starší televizní seriál Tři
králové, kde jste hrál. Je to jeden z mála projektů, který
připomíná, že máme své hrdiny – Balabána, Mašína a Morávka z
ilegálního odboje. Mimochodem, zdá se mi to, nebo se u nás
hrdinům moc nedaří a málo o nich mluvíme?
To je téma, které mě také velmi zajímá. Teď zrovna čtu České
snění od Pavla Kosatíka, které je přesně o tom. Jsem z toho
smutný. Žijeme v iluzích, ze kterých se snad nikdy
nevyhrabeme. Je to až neuvěřitelné. Po čtyřiceti letech
komunismu tu pořád žijí lidé, kterým se stýská po
bolševickém blahu. A nová, stoupající příchylnost k Rusům –
to je totéž. Naše společnost je prošpikovaná kágébáky,
ruskými mafiány, často se mi z toho chce zvracet. Co jsme to
za pronárod? A naši politici se tváří, že to snad je v
pořádku.
Řekla bych, že moc neznáme slovo hrdost.
Něco vám řeknu. Češi jsou nevděční mizerové, nevědí, co
chtějí. Když měli Rakousko-Uhersko, chtěli ho rozbít, chtěli
pořád něco jiného, svého, ale přitom neumějí sami cokoli
smysluplně vybudovat. Měli monarchii naopak držet! Jenže
Češi tohle zřízení ustavičně podrývali. Pak přišli
bolševici, kteří všechno rozes.... Vždycky to tak udělají.
Kamkoli se podíváte.
Plácáme se nějak od zdi ke zdi.
Problém je v tom, že nemáme politiky, kteří jsou uvážliví a
prozíraví. Nemáme politickou elitu, byla vymydlena, tři sta
let tu chybí. Zažili jsme dobu, kdy jsme museli spoléhat na
Němce. A kolikrát si říkám – proč už dávno nejsme Němci nebo
Rakušané? Máme podobnou mentalitu, jen jazyk je jiný. Sami
si totiž vládnout neumíme. A teď si většina Čechů navolila
Babiše. A předtím jako prezidenta Miloše Zemana. No, to si
pomohli.
A společnost nabrala ten směr, o kterém jste mluvil –
návrat k ruské síle.
Ano. Bohužel. Když se o nás po letech začali zajímat
Američané, kterým jinak můžeme být ukradení, protože mají
svých starostí dost, hned se bráníme, že to nechceme, ať se
tu neroztahují. A teď se poklonkuje znovu Rusům.
Třeba to nastupující mladá generace uchopí nadějněji.
Podívejte, můj vnuk David se vyučil truhlářem a brzo
pochopil jednu věc: že tu nechce být. A odešel do Švýcarska.
Tam chodil od domu k domu a sháněl práci. Půl roku pracoval,
vrátil se sem, a zase odešel. Říká, že radši bude dělat
metaře na ulici tam než být tady. Protože v českých
podmínkách si nic nevydělá, stát ho bude finančně odírat,
různě mu komplikovat práci a okrádat ho. Jak on říká, ve
Švýcarsku vás maximálně mohou okrást v hospodě, když vám
nějaký Albánec sebere peněženku.
S tímhle vědomím se špatně žije. Nikdy vás nenapadlo také
odejít? Natáčíte občas i pro zahraniční produkce, asi by to
šlo.
Měl jsem možnost. Uvažovali jsme o emigraci už v roce 1969,
manželka by se jako psycholožka určitě chytla, měla ve
Švýcarsku známého – Přemysla Pitra. Kde by dnes byla. A já –
mít větší odvahu – bych nejspíš mohl zkusit točit bijáky v
Americe. Ale přiznám se vám, mně se nechtělo. Mám rád
Železné hory, českou krajinu, jsem trochu pecivál.
To je taky vlastně kus té typicky české povahy. Nikdy jste
toho nelitoval?
Upřímně řečeno ne. Jen těch peněz, ty bych měl větší. Ale
říkám si: tak špatně se nemám, na život si vydělám a to je
podstatné. O co jde? Záleží jen na tom, jak se vyrovnáte se
svou ženou, dětmi, přáteli, s Pánem Bohem.
Co s profesí, s tou jste také vyrovnaný? Jak je na tom dnes
české herectví?
Je to těžká profese. Když jsme šli v šedesátých letech do
školy, nechtěli jsme peníze. První v řadě bylo umění, i když
se o to každý snažil po svém. Dnešní mladí chtějí slávu a
peníze. Točí seriály, chtějí být vidět, chtějí byznys. Nic
proti tomu, je jasné, že se musí prosadit. Ale ta divná
postmoderna, která všemu vládne, ta se mi nelíbí. Měli
bychom se vrátit k příběhu.
To by měl být úkol mladé generace, ne? Jak ji vlastně
vidíte, je jiná?
Je jiná. Není horší, ale podléhá obecné tendenci. Nectí se
řemeslo, jevištní řeč. Málokoho slyším dobře mluvit. Každý
chce prezentovat jen sebe, cpe na odiv své názory. Nectí se
autorské texty. V Anglii vzniká ročně šedesát textů, které
se veřejně čtou, aby se o nich vědělo. Vynikající příběhy od
skvělých dramatiků. Několik se jich vždy uchytí a vidíte je
pak na scéně.
Jana Podskalská, publicistka
Foto Martin Pekárek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 27. 4. |