|
Jaroslav
Vanča, pedagog FAMU
Povolání jako každé jiné
Říkávám si někdy, milí čtenáři a možná si to říká dnes, v
časech všelijakých švarcsystémů, kurzarbeitů a rapidně se
snižujících úvazků (nemluvě o samotné nezaměstnanosti)
leckdo. Totiž je-li právě to jeho povolání pro společnost
vskutku nezbytné, a není-li, je-li alespoň potřebné.
Mnohokráte jsem dumal nad tím, jak to přijde, že si každá
společnost ustanoví svůj potřebný počet dělníků, rolníků,
pracující inteligence a veksláků, jak tomu bylo za režimu
minulého, který ale zase neměl patřičné kolonky
procentuálního zastoupení pro – co já vím – uhlobarony,
lobbisty, vymahače dluhů až třeba k černým šerifům, buskerům,
lektorům tvůrčího psaní či instruktorům pro přežití. Ptal
jsem se sám sebe, kolik současná společnost uživí třeba
kominíků a kolik kulturních antropologů, o nichž se vyjádřil
současný prezident v pro něj typické hyperbole „co Čech, to
kulturní antropolog“. Leč připomněl-li by si svou profesní
minulost prognostika, mohl by se jeho bonmot obrátit zčásti
proti němu samému. Ne každý student prognostiky se jednou
bude živit prezidentováním… Něco na tom ovšem je, sám coby
pedagog nasměrovávám ke své profesi studentíky, kteří se
jednou budou živit… Čím vlastně?
Tak třeba moje povolání zajisté není z nejpotřebnějších na
světě, a to jsem ještě jaksi vnitřně i vnějšně rozpolcen
mezi dramaturgem a výtvarným kritikem. Potřebovali něco z
toho lidé kupříkladu v paleolitu? Kdybych byl býval tvůrce
oněch nádherných jeskynních maleb v Altamiře hned zatepla,
poté co sám stanul v úžasu před svým vlastním dílem, jaksi
nevyžádaně, leč bona fide informoval, že je to celkem dobré
v barvě i v kompozici, jenom ten bejk nalevo má anatomicky
odfláknutou kýtu pravé zadní končetiny, byl by mne vzal –
pln euforogenů, jak už tak umělci po dohotovení díla bývají
– možná reálnou kýtou téhož zvířete po hlavě, a hned by
bylo po výtvarné kritice, alespoň pro paleolit. Coby
dramaturg bych na tom nebyl o mnoho lépe: u večerního ohně
by takový dobový rapsód jednoduchými slůvky, snad spíše
skřeky a posunky předváděl fabuli úspěšného lovu na
jeskynního medvěda, a já bych se nezdržel poznámky, že ke
konci je to celé už trochu rozvláčné, chtělo by to ostrý
střih a vynechání dvou tří vedlejších postav...
Inu, domnívám se, že dramaturga ani výtvarného kritika tehdy
nikdo nepotřeboval a já bych byl musel držet rty semknuté a
myslet si své. Navíc počítám, že coby bytostný
antimilitarista bych nepatřil mezi vzorové bojovníky a jako
člověk s jistou mírou anarchistického světonázoru bych nebyl
ani příliš loajální k nedemokraticky zvolenému vůdci tlupy.
A ještě mne napadá: Jsa dnes amatérským mykologem (typicky a
průběžně experimentujícím na sobě i svých bližních), i tehdy
bych se svým soukmenovcům snažil čas od času nabídnout něco
nečekaného k snědku… Pak by se mohlo stát, že by na mne
vztáhl své chlupaté pracky celý paleolitický kolektiv.
Čím bych tedy tehdy byl, abych se uživil a zachoval své geny
pro příště? Mám za to, že jsem na to přišel: stal bych se
pomocníkem šamana, jakýmsi jeho ministrantem. Koukal bych mu
pod prsty a sem tam nacházel nesrovnalosti mezi přáním a
skutečností. Takže ani jeho následníkem bych se nakonec
nestal, byv jím prokouknut a třeba i proklet. Leč předával
bych – opět neloajálně – tuto zkušenost dál; nejspíše
paleolitickým adolescentům, opovrhujícím autoritami a
čekajícím na svou příležitost. A tak bych se stal tím, čím
jsem dnes, tedy pedagogem. Zjevem nepotřebným i potřebným,
kazícím mládež nekorektními myšlenkami a živícím se tím, co
po tlupě zbude… Vím, o čem píši, milí čtenáři: Kolikrát jen
jsem na svých toulkách po divokých krajích současných Čech
zaslechl onen lidový příměr o pedagogovi coby darmožroutovi.
Pod zorným úhlem současnosti, jak jinak… |