Číslo 21 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Josefem Somrem.


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 



 

 

Jaká jsou tajemství jejich očí?

Oscarem oceněný argentinsko-španělský snímek Tajemství jejich očí (pátek 22. května, ČTart, 22.10) se vrací k traumatickým okamžikům novodobých argentinských dějin, zejména ke svévoli vojenských junt, které maří veškerou činnost řadových policistů při vyšetřování zločinů. Vrah usvědčený z brutálního znásilnění a ubití bezmocné ženy je totiž získán pro potlačování levicové opozice jako velice cenný spolupracovník, jehož minulost se v takovém případě stává bezpředmětnou.

Oscarem oceněný argentinsko-španělský snímek Tajemství jejich očí se vrací k traumatickým okamžikům novodobých argentinských dějin, zejména ke svévoli vojenských junt, která maří veškerou činnost řadových policistů při vyšetřování zločinů

Příběh samotný ovšem režisér Juan J. Campanella nepojednal přímočaře ani plakátovitě: buduje jej jako svého druhu retrospektivu, která se odvíjí v myšlenkách čerstvě penzionovaného vyšetřovatele Benjamína (Ricardo Darín), jenž se po čtvrtstoletí vrací k případu, kterým byl nejsilněji zasažen. Ač jej vyřešil, neprosadil zjednání spravedlivého trestu, dokonce v obavách před zavražděním (obětí se stal jeho kamarád náhodně pobývající v jeho bytě) musel odejít do bezpečnějších míst. Své dávné zážitky chce zpracovat do románu, rodícího se z prvotního protokolárního záznamu. Setkává se dokonce s Irenou, svou někdejší nadřízenou (Soledad Villamilová), která pocházela z bohatých a vlivných kruhů. Benjamín ji kdysi platonicky miloval, aniž se své city odvážil projevit.

Režisér zkoumá tenkou hranici mezi Benjamínovými vzpomínkami a představami, někdy záměrně toto rozmezí stírá. Například ve scéně, kdy si Benjamín představuje, jak jeho přítel mohl být zavražděn. A do toku vyprávění, místy se ocitajícího na pomezí rozostřené vize, vcházejí i vizualizovaná tvrzení někoho jiného, například manžela zavražděné ženy, jenž tvrdí, že pachatele, díky cynickému režimu nepostižitelného, vlastnoručně dostihl a zabil, i když vzápětí vychází najevo jiná skutečnost. Ale dávný případ se Benjamínovi vrací i v podobě zvukových útržků, marného volání o pomoc, v podobě obrazových střípků z pohledu na zohavené mrtvé tělo.
Tajemství jejich očí, jakkoli herecky zůstává v rovině verbálního rozměru bez valného přiblížení duševních nejistot, navozuje vcelku přesvědčivý obraz někdy donkichotského počínání zarputilých poldů, v jejichž počínání často zaujímá velkou roli smysl pro zdánlivě nepodstatný detail (třeba při zjištění, že dlouho nepolapitelný pachatel má jednu nepřekonatelnou vášeň: fotbal). A některé sekvence ohromí svou velkolepostí, třeba pozvolné přibližování k zaplněnému sportovnímu stadionu, završené detailními průhledy na ústřední hrdiny prodírající se nepřehlednými davy. Nejsilněji zní výzva, aby také za „nedotknutelné“ zločiny následoval trest…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Deset let videa
  Jak to slyší Miloš Čermák
 
  Jaká jsou tajemství jejich očí?
  Dívejte se
 
  Smysl Klímy pro „selfie“
  Navštivte