Číslo 21 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Josefem Somrem.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Smysl Ladislava Klímy pro „selfie“

„Jest jen jeden cíl vpravdě důstojným: stát se – Bohem,“ praví Odjinud, jeden z pěti protagonistů Lidské tragikomedie Ladislava Klímy. A hlásá tak i původní „egodeistický“ cíl svého stvořitele. V dramatickém opusu, který Klíma dokončil tři měsíce před svou smrtí, se sarkasticky ohlíží za tím, jak jsou lidské i „nadlidské“ tužby a cíle – nejen ty jeho – v průběhu života naplňovány. Režisérka Hana Burešová a dramaturg Štěpán Otčenášek přetavili se „svými komedianty“ v nové inscenaci Divadla v Dlouhé tento scénický traktát v zábavnou podívanou, členěnou – ve shodě s předlohou – do tří částí. První dvě se odehrávají v hospodě, třetí na jejích troskách.

Ladislav Klíma v průmětu do hrdinů své Lidské tragikomedie: Odjinuda (Marek Němec) a Pulce (Jan Vondráček)

V prvním dějství zapíjejí hrdinové hry maturitu a představují své životní cíle: rozpálený milovník Shoř (Miroslav Táborský) by chtěl pomilovat všechny ženy na světě, obdivovatel Napoleona Obnos (Miroslav Hanuš) touží být velkým vůdcem či podnikatelem, Kantorka (Martin Matejka) míní poznat světové kultury a spojit je v jednu. Zmíněného Odjinuda představuje Marek Němec s fešáckým knírem jako mladého Ladislava Klímu. Další autorovou sebeprojekcí je pak žíznivý básník Pulec (Jan Vondráček): s heroickým gestem Čingischána, o němž chce napsat epos, hází do sebe jedno pivo za druhým.

V druhém dějství – po třiceti letech – úpí Shoř pod pantoflem příšery, z Kantorky je námezdní pisálek a z Pulce houmlesácký notorik. Uspěl jen pracháč Obnos a zřejmě i Odjinud, jenž se před přáteli zjeví jako mladé plavovlasé božstvo – snad Ježíš coby avatár Višnua. V poslední části, odehrávající se za dalších dvacet let, pak kostymérka Jana Preková a interpreti přeměňují s velkým gustem karikatury postav ve fantasmagorické stvůry, které ve víru hudby Ivana Achera působí až apokalypticky. Jediný, kdo vypadá normálně, je kupodivu Pulec – přestal pít. Průzračný, tančící přízrak Odjinuda ho však k jeho lahvi vrací. Vždyť – nač brát život vážně? Jak praví mistr: „Vším opovrhovat, všemu se smát, se vším si hrát!“

Karnevalizované pojetí Klímova egodeismu odráží v burleskním zrcadle inscenace jak soudobý zbytnělý egoismus a smysl pro „užívání si“, tak všeliké pseudoduchovní pinožení. Zbývá už jen vytáhnout chytré telefony a udělat si s těmi přízraky na jevišti své selfie.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Martin Špelda



  Deset let videa
  Jak to slyší Miloš Čermák
 
  Jaká jsou tajemství jejich očí?
  Dívejte se
 
  Smysl Klímy pro „selfie“
  Navštivte