Číslo 21 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Josefem Somrem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Dnes už je rozhlas vlastně jediná umělecká disciplína, které se věnuji, tím pádem mám na něj také víc času. Takže když se něco namane a dobří herci nemůžou, já jsem k dispozici. A dělám to opravdu moc rád, protože rozhlas je krásná disciplína.“Josef Somr, herec

Je to trochu klišé, ale u vás pravdivé. S rozhlasovým mikrofonem jste strávil celý umělecký život. Kdy si vás mikrofon našel?

S rozhlasem to u mě bylo podobné jako s herectvím vůbec. Já jsem stydlivý člověk, nikdy jsem se nikam nedrápal ani bych si o nic neříkal, ale zároveň jsem životní klikař. Poprvé jsem v rozhlase vystoupil před šedesáti lety. Bylo to za studií na JAMU, kdy mě s kolegy přizvali do nějaké rozhlasové pohádky. Ta práce se mi zalíbila, protože jsem mohl uplatnit to, co jsem odmala měl moc rád. Já se brzy naučil číst, už v pěti jsem si četl pohádky a v první třídě obecné školy mě učitelé vodili do třetí třídy, abych starším žákům předvedl, jak to má vypadat...

A už spoustu let to předvádíte posluchačům a také svým kolegům...

Dnes už je rozhlas vlastně jediná umělecká disciplína, které se věnuji, tím pádem mám na něj také víc času. Takže když se něco namane a dobří herci nemůžou, já jsem k dispozici. A dělám to opravdu moc rád, protože rozhlas je krásná disciplína. Ale navíc mám stále ještě Violu.

V jakém typu rolí se před mikrofonem cítíte nejlépe?

Už v Brně jsem dostával skvělé příležitosti u režisérů Vozáka, Svátka, Zezulové, pražské režiséry raději nebudu jmenovat, byl by to dlouhý seznam a nechci na nikoho zapomenout. Každá z těch osobností měla určité přednosti, které mě na nich lákaly. Dřív jsem měl nejraději, když se dělala klasika, kde bylo možno nechat naplno zaznít hlas, být hřmotnější a zvučnější, takže jsem dělal desítky námořníků a zemědělců a dalších hulákavých typů. Ale jak ubývalo sil, víc jsem přičichl k poezii a v poslední době mám nejraději rozjímavá díla, která nabádají spíš ke ztišení.

Ve vašem hlase je podobně jako třeba u Karla Högera přítomna moravská struna: zpěvnější modulace, užší samohlásky...

Určitě nejsem vzor správné výslovnosti, Moravské Slovácko na mně nechalo stopy. Ani na gymnáziu v Kyjově nás nikdo nenapomínal – Pozor, říkáš to moravsky, neříká se „já su“, ale „já jsem“… Na studiích v Brně se mluvilo zas úplně jinak a vlastně se mi to líbilo ještě méně než česká široká výslovnost. Teprve když jsem přišel do pardubického divadla, slyšel jsem, jak si říkají: Ježíšikriste, zase přišel nějaký Moravák, to už je k zbláznění. To mě přimělo uvědomit si, že asi mluvím blbě. Za pomoci některých režisérů jsem na tom začal pracovat a dodnes jsem rád, když mi například Hanka Kofránková dokáže připomenout: Co to tam říkáš za blbosti, hezky ty samohlásky otevři… Zkrátka, stále je co napravovat. Snažím se na to myslet, přestože vím, že tohle není to nejpodstatnější. Pan Höger mluvil celý život brněnsky, a přesto zůstává nedostižitelný. Na druhou stranu, když čeština zazní krásně, je to požitek. I pro mě.

Za první republiky byla za vzorovou výslovnost pokládána mluva hlasatelů pražského Radiojournalu a herců pražského Národního divadla. Šlo by to dnes ještě?

Asi ne. Vezměte si, jak nedokonalou záznamovou techniku měli za první republiky, a přesto je všem hercům v těch starých fílmech báječně rozumět. Zato dnes rozumím máločemu. Není to tím, že bych byl hluchý, ale myslím, že se na tuhle stránku projevu absolutně nedbá ani na jevišti, ani u filmu nebo televize, a někdy dokonce ani na DAMU. A začíná to od rodiny a od školy. Tatíček mě odmalička peskoval: Co to říkáš – Hm? Co to je? Tak nesmíš odpovídat. Copak Hm je nějaké slovo?

Na své rodiče, a vůbec na dětství ve Vracově často vzpomínáte. Co vás přimělo vydat se do světa?

Teď už můžu přiznat, že to byla neschopnost najít si něco jiného. Co se týče technických předmětů, byl jsem naprostý tupoň. Ale tím se nemíním chlubit, je to moje hanba. Bavila mě čeština, latina a ruština, měl jsem na tyhle předměty výborné profesory. Ale možnost studovat je dál byla minimální… ale jakápak minimální, nulová. Kluk z Vracova na filozofické fakultě? A tak jsem šel po gymnáziu na rok do práce, pak že se uvidí. V místním družstvu jsem stloukal bedničky na zeleninu a byl jsem spokojený. Jenže co dál?

„Určitě nejsem vzor správné výslovnosti, Moravské Slovácko na mně nechalo stopy. Ani na gymnáziu v Kyjově nás nikdo nenapomínal – pozor, říkáš to moravsky, neříká se ‚já su‘, ale ‚já jsem‘…“

Co tedy rozhodlo pro divadlo?

Jeden šťastný okamžik. Vyjel jsem si s kamarádem do Brna a tam jsme přišli na jedno náměstíčko, kde stál dům s nápisem Janáčkova akademie múzických umění. Hrál jsem s ochotníky od čtrnácti let a prý mi to docela šlo, tak co to zkusit? Kamarád šel dovnitř, vyzvedl nějaké papíry, já je na místě vyplnil a za nějaký čas mě pozvali na zkoušky. Ty jsem udělal – a během měsíce, od stloukaných bedniček a nulové představy, co se mnou bude, se ze mne stal student JAMU.

Co na to rodiče?

Když jsem jim to oznámil, doma zavládlo zoufalství. Mamička plakala, otec… no, radši nemluvit.

Jak jste se srovnával s prostředím, které je v mnohém pravý opak toho, v čem jste vyrůstal?

Tím odchodem do Brna jsem přišel o všechno. Přišel jsem o kamarády i o platonickou lásku, partnerku z divadla, se kterou jsme zpívali v Muzikantské Lidušce. Řekla mi, že když půjdu studovat herectví, už mě nechce. Hrál jsem ve Vracově fotbal, házenou, ale ani tam už mě nechtěli. Dokonce i kantoři, kteří vedli ochotnické divadlo, mi říkali: No Jožko, to přece nemyslíš vážně, ochotnické divadlo po práci, při studiu, to ano, ale jako zaměstnání? Jediné štěstí bylo, že jsem měl v Brně tetičku, která mi našla podnájem. Za ten jsem platil šedesát korun, za čtyřicet korun jsem se živil, otec mi totiž dával stovku na měsíc. Zkrátka, odjezd z Vracova byl, jako by mě odvezli někam na Aljašku. Město, to byl svět, ve kterém jsem se neuměl pohybovat, dýchat. Ráno do školy, na oběd do menzy, no a pak jsem chodil po městě, protože jsem nevěděl, jak bych naplnil čas. A v téhle situaci zase zasáhla šťastná náhoda. Tehdy jsem měl zavřeného bráchu za nějaké letáky a děkan Antonín Kurš mi chtěl pomoci vylepšit kádrový profil. Poradil mi, abych se přihlásil do pěveckého a tanečního souboru Radost, a to mě zachránilo. Našel jsem si tam kamarády a kamarádky, pomalu jsem se začal „adaptovat“. Ale město mi zůstalo cizí i nadále. Každý týden jsem jezdil domů, o víkendu bych tam nevydržel.

Kdy se rodiče s vaší volbou smířili?

To bylo mnohem později, ale řeknu vám, co je přimělo, aby mi hereckou školu vůbec povolili. Strýček mé mamičky byl farářem, tenkrát sloužil v Jalubí u Uherského Hradiště. Když se mamička dozvěděla, co jsem vyvedl, jela za ním, aby mně domluvil. Rychle přijel, postavil si mne před sebe a přísně na mne hleděl. Pak se otočil a povídá mamičce: Lojzko, být hercem, to je jako být farářem. Jožka taky bude promlouvat k lidem a bude je nabádat, aby byli lepšími. A navrch mi dal stokorunu. Dokud rodiče žili, připomínali mi to a dodávali: Nebýt strýčka, tak by to dobře nedopadlo. Přitom právě on první by býval mohl říci: Mezi takovou společnost bezbožnou… A místo toho poukázal na vyšší poslání hereckého stavu, i když myslím spíš z neznalosti.

Český Těšín, Brno, Pardubice – divadelní zastavení, kratší i delší, na cestě do hlavního města. Co vás těch devět let po studiích naučilo?

Nechápu, jak někdo může tvrdit, že na oblasti se ztrácí čas. Já přišel do Těšína s pěti kolegy z ročníku a hned jsem měl záskok v Maryše. Ne Francka, ale Vávru, ve dvaadvaceti letech! Tam jsem hrál Leonata z Mnoho povyku pro nic, nejstarší roli v celé hře, a vůbec všechno možné od pohádek až po charakterní role. Dva roky nádherné práce to byly, navíc s výbornými režiséry. V Divadle bratří Mrštíků jsem byl tři roky, ale už to bylo zase úplně jiné Brno, než jaké jsem si pamatoval ze studií. Tak jsem odešel do Pardubic.

Kdo vás pak zlákal do Prahy?

V Pardubicích působila dramaturgyně, která spolupracovala s Honzou Kačerem. Zmínila se o mně, a když měl vzniknout Činoherní klub, přijel se na mě s Jaroslavem Vostrým podívat. A jestli bych šel s nimi. Já byl přitom v krásném angažmá, pardubický soubor měl vynikající úroveň a já bych tam rád zůstal, byl bych tam spokojen. Ale nabídku do Prahy jsem nedokázal odmítnout, i když Prahy jsem se bál ještě víc než předtím Brna. A zase jsem šel do samoty. Dva roky jsem přespával v šatně, čekal jsem po hospodách, až se vyvětrá po představení, abych si tam mohl položit matraci Když se za tím ohlédnu, měl jsem víc štěstí než rozumu, že jsem to ve zdraví přežil.

V té době jste točil film Žert. Vzpomenete si, jak jste strávili večer v mutěnickém sklípku s Milanem Kunderou?

On se přijel podívat na natáčení v Uherském Hradišti a čirou náhodou jsme právě ten den dostali od jednoho mého krajana pozvání do sklípku. A tak jsme tam s Janou Dítětovou a Milanem Kunderou odjeli a strávili tam příjemné odpoledne a večer. Je prima, že mě pak Milan Kundera několikrát volal: „Tak jsem zase viděl Žert a zase mě to moc potěšilo...“ To, že se stal světovým spisovatelem, je nádherné.

Po Činoherním klubu přišlo třiadvacet let v Národním divadle. Jak se vám z legendárního divadla odcházelo?

V té době už první slavná éra Činoherního klubu skončila tím, že ho rozprášili shora. Já naopak měl špatné svědomí, že jsem odešel dost pozdě. Že jsem měl odejít v okamžiku, kdy skončili Jaroslav Vostrý, Honza Kačer a další kolegové. Ale upřímně řečeno, kam? Odejít z Činoherního klubu, kde vládly už jiné normy než umělecké, do stejného prostředí jinde… Naštěstí – zase musím mluvit o štěstí – jsem trochu padl do oka režiséru Macháčkovi, který u nás v té době hrál a posléze i režíroval. Díky němu jsem dostal nabídku na přestup do Národního divadla. Nebyl jsem tehdy přesvědčen, že je to ta nejlepší volba, ale… zkrátka patřím mezi ty, kteří si myslí, že Národní divadlo se neodříká. Nejlíp mě přivítal Jiří Sovák. Podal mi ruku a řekl: „Vítám tě do údolí umírajících slonů.“

Milan Pokorný

Foto Khalil Baalbaki

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 11.5.



  Deset let videa
  Jak to slyší Miloš Čermák
 
  Jaká jsou tajemství jejich očí?
  Dívejte se
 
  Smysl Klímy pro „selfie“
  Navštivte