|
Sláva
dokumentům!
„Dobře se bavte!“ nabádal nás, filmové diváky, rádoby vtipný
spot České televize před každou projekcí na letošním
festivalu Finále Plzeň. Idea televizních bossů, kteří
veřejnoprávní funkci svého média zřejmě zredukovali na
pouhou zábavu, se tedy nenápadně proplížila i sem. „Dobře se
bavte!“ A do ticha potom jako by někdo řekl: „A moc
nepřemýšlejte, a hlavně nám do ničeho nemluvte...“
Ještěže alespoň v soutěži dokumentárních filmů, které jsem
měl tu čest opět uvádět, to bylo úplně jinak. Člověk se
chvíli bavil, chvíli děsil, občas jen tak zíral, ale
především se většinou dozvídal něco, co dosud nevěděl. Letos
mezi nejzajímavější filmy patřil dokument Veroniky Liškové
Danielův příběh, o němž mi jedna známá den před projekcí
řekla, že je „hnusnej“. Pojednává totiž o pedofilii, a ta v
lidech obecně vyvolává hluboký odpor. Jenže jak jsem se
vzápětí při projekci přesvědčil, tak naprosto jasné to zas
není. Mladý muž, který se s obdivuhodnou dávkou odvahy
postavil před kameru, přizná, že navštívil sexuologa, ten ho
vyšetřil a zjistil, že je sexuálně orientován na mladé
chlapce a nedá se s tím nic dělat. Film je dokumentem o tom,
jak se se svým problémem vyrovnává, jak se smiřuje s tím, že
nikdy nemůže najít životního partnera, s nímž by mohl být
šťastný. Bude osamělý, protože naplnění jeho touhy by nutně
znamenalo kriminální čin, což se mu přirozeně příčí. Ve
filmu mimo jiné zazní, že devadesát procent zločinů na
dětech nepáchají pedofilové; už proto, že dětem ubližovat
nechtějí, vždyť je mají rádi. A co teď s našimi předsudky?
Nejvíc mě zaujal film mladé slovenské režisérky Vladislavy
Plančíkové Felvidék – Horní město. Vydala se v něm po
stopách svých slovenských a maďarských předků, odhalila nám
utajované dějiny násilného vystěhovávání Maďarů ze
Slovenska, a ještě to celé dokázala zpracovat krásně
výtvarně. Dobře jsem se při tom i pobavil, vážená Česká
televize...
V posledních letech představuje Finále Plzeň původní tvorbu
českou i slovenskou a letos, řekl bych, přivezli
nejzajímavější filmy právě Slováci. Třeba film Hrana Patrika
Lančariče o charismatické osobnosti bratislavského
skladatele Marka Brezovského, který svůj krátký život
naplněný vášněmi všeho druhu, tvrdé drogy nevyjímaje,
ukončil jako dvacetiletý v roce 1994. A dokument Vlna versus
břeh, který režíroval Martin Štrba, zase připomněl takzvanou
slovenskou novou vlnu, strhující dílo fotografů, kteří v
osmdesátých letech vystudovali pražskou FAMU a vytvořili
svéráznou komunitu překvapující originálními nápady a
neutuchající energií. Ale byly tu i filmy české – sugestivní
snímek Andrey Culkové o škodlivosti cukru, důstojná oslava
morálně neporažené zpěvačky Marty Kubišové natočená Olgou
Sommerovou, vhled Martina Duška do života mladého páru ze
severu Čech a Utajené dopisy o zvláštním panu učiteli, který
kdysi za komunismu svérázně a nikoli černobíle řešil otázku
výchovy romských dětí...
Teď jedu domů a volám: Sláva dokumentům, pravému opaku
hloupé televizní zábavy! |