|
Alena
Wagnerová, spisovatelka
O bohatství trochu jinak
Myslím, že to byl Dušan Hamšík, kdo na počátku šedesátých
let otiskl v tehdejších Literárkách článek o své cestě do
Itálie. Cesta do Itálie nebyla tehdy právě každodenní
záležitostí; touhou mnohých jistě, ale málokdo dostal
výjezdní doložku, aby se třeba zrovna tam mohl podívat.
Takové články proto člověk četl s velkým zájmem, protože mu
otevíraly byť zprostředkované okno do světa. Nevím už, co
všechno v článku stálo; mne zaujala ta část, kde popisoval
své setkání s bohatým italským průmyslníkem, který jej
pozval do svého opulentního sídla. Možná si myslel, že
„chudého Čechoslováka“, za jaké jsme tehdy platili, svým
přepychem ohromí. Ale na autora Italovo bohatství a luxus, v
němž žil, neudělaly pražádný dojem. Svou návštěvu ve vile
popsal, ale ony příslovečné zlaté kohoutky v koupelně mu
přišly spíš směšné. No, když je potřebuje k životu, ať si je
má. Ale jemu samotnému bohatství nic neříkalo, nebyla to pro
něj žádná hodnota.
Na mne ovšem právě tím, že se nenechal Italovou vilou
oslnit, autor velký dojem udělal a jeho článek pro mne svým
způsobem znamenal i jakési osvobození. Zdálo se mi, že právě
jako „chudí Češi“ touto imunitou vůči bohatství získáváme
zpět kus samozřejmosti a důstojnosti své existence v jiném
společenském systému, a upevnilo se ve mně přesvědčení o
tom, že bohatství člověk k životu nepotřebuje, pohled na
malebné italské městečko naproti tomu ano.
Odpovídalo to také našemu tehdejšímu životnímu stylu. Ve
středostavovsky-kulturním segmentu společnosti, v němž jsem
se tehdy pohybovala, byly peníze prostředkem k uživení a
uspokojení životních potřeb, ale ne životním cílem a vůbec
ne statusovým symbolem. A musím se přiznat, že tato skepse
vůči bohatství, jíž mne článek před lety infikoval, ve mně
zůstala.
Velké společenské proměny jsou vždycky provázeny i velkými
majetkovými přesuny. Tak tomu bylo v roce 1918, stejně jako
v letech 1945, 1948 a naposledy v roce 1989. Spíš menšina
takových přesunů bývá také legální, souvisí to s novými
teprve se vytvářejícími mocenskými strukturami a majetek je
vždycky – byť různými způsoby – spojen s mocí. A ještě
nestabilní politická situace nelegálnost těchto přesunů
podporuje. Také u nás po sametové revoluci k takovým
obrovským změnám majetnických vztahů došlo a také ne vždycky
legální cestou. Jistě, řada lidí spravedlivě restituovala
znárodněný majetek svůj nebo svých předků a dovede s ním
také v tradicích rodiny zacházet, jako třeba některé
šlechtické rody nebo vlastníci půdy. Sotva ale můžeme věřit
tomu, že by někdo během několika týdnů, nebo dokonce hodin
mohl skutečně legální cestou získat majetek v hodnotě
několika miliard korun a stát se vlastníkem obrovského
pozemkového nebo průmyslového bohatství. K tomu je třeba
dobré obeznámenosti s dosavadními hospodářskými strukturami
a nedostatek skrupulí. Vznikla tak nová „třída“ zbohatlíků,
kteří svým chováním a machinacemi nedávají společnosti,
mírně řečeno, právě dobrý příklad.
Po čtyřiceti letech státního socialismu česká společnost
také z větší části ztratila zkušenost i vědomí závazků a
řádu, které s sebou vlastnictví přináší, a podle toho se
chovají noví zbohatlíci i společnost sama vůči nim, jako
kdyby už bohatství samo bylo morální kategorií a dávalo
člověku víc práv než ostatním. Peníze jako životní cíl. Být
bohatý ale samo o sobě ještě není žádnou hodnotou, bohatství
znamená především správu svěřených či získaných hodnot,
zodpovědnost vůči lidem a společnosti, kterou s majetkem
člověk získává. Noblesse oblige, jak říkají Angličané.
Bohatství zavazuje. To cítili mecenáši, jakým byl třeba
Josef Hlávka a další: Užívat majetku, rozmnožovat jej a
přebytky přerozdělit a vrátit zpět společnosti. Protože i
tyto přebytky byly vytvořeny shromažďováním práce mnoha
lidí.
A o to právě dnes v naší společnosti jde. Abychom se
nemuseli ptát, co je horší, jestli vláda ideologie nebo
vláda peněz. |