Číslo 23 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Adolfem Bornem.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Jaké je zákulisí prezidentských voleb?

Slovensko-česká politická satira Kandidát (pátek 5. června, Nova, 22.00) cílí hned na několik rozporných jevů spjatých s moderní civilizací, která je natolik medializovaná, až se zdá, že skrytého před zraky veřejnosti nemůže zůstat vůbec nic.

Režisér Jonáš Karásek umístil svůj příběh na Slovensko, rozhodnut zachytit průběh jedné (fiktivní) prezidentské kampaně

Jenže i to je pouhé zdání. Režisér Jonáš Karásek umístil svůj příběh na Slovensko, rozhodnut zachytit průběh jedné (fiktivní) prezidentské kampaně. Je těsně před volbami, když šéf vlivné reklamky Lambert dostane zakázku, aby „do oběhu“ uvedl bezvýznamného maloměstského podnikatele Potoně. Nemá uspět, stačilo by, aby každému z favoritů ubral nějaké to procento hlasů. Jenže Lambert se fanfaronsky vsadí s konkurencí, že svého muže protlačí až do prezidentského křesla. Velkolepý kolotoč klamavého, ale o to oslnivějšího přesvědčování veřejnosti může začít.

Režisér zjevně vzhlíží k americkým thrillerům, takže co chvíli – zejména během přesunů z jednoho místa na jiné – zařadí klipově rozstříhané jízdy či ve výsledku trhavé pohyby, znenadání zastavované či přerušované. Místy až mondénní obraz prostředí reklamních agentur udržuje na pomezí okázalého vážna, co chvíli se překlápějícího do parodie, také Marek Majeský coby sebestředný Lambert se přímo vyžívá v herecky přemrštěné modelaci svého rozporného hrdiny.

Naproti tomu „domácká“, dobromyslně se hašteřící česko-slovenská dvojice sledovačů (Michal Dlouhý, Roman Luknár) si zjednává dost velkou uvěřitelnost, i když lze asi dost obtížně uvěřit, že by si jich (případně jejich auta či různě rozmístěných miniaturních mikrofonů a kamer) nikdo nevšiml. Rozpoznáme tu snahu vnést žertovné odlehčení, vystavěné na povahových rozdílech mezi mlčenlivým, se vším smířeným Čechem a upovídaným Slovákem. Jejich jízlivé jazykové půtky obohacují celé vyprávění.

Leccos přitom oceníme: třeba kandidátu Potoňovi nikdy nepohlédneme zblízka do tváře – buď někdo stojí před ním, nebo jej kamera zabírá z nevhodného úhlu (tím se jeho anonymita ještě zvětšuje). Na mnohé výjevy se díváme jakoby skrze sledovací techniku, problesknou televizní vysílání a rozmluvy s náhodně zastavenými chodci – to všechno evokuje stálé obklopení elektronickými systémy, které hlídají každý náš krok.

Poznenáhlu si počínáme uvědomovat, že ani zdánlivý vhled do zákulisí vůbec nemusí odkrýt, co se doopravdy děje, znalost několika dílků nezaručuje poznání celé mozaiky. Takové je vyznění mimořádně podnětného, provokujícího filmu, který jako dekoraci používá i reálné postavy, třeba Miloše Zemana nebo Andreje Babiše.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Písničky o Praze
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Servírka s Pollockem v Řeznické
  Navštivte
 
  Modré stíny nad Olomoucí
  Téma