Číslo 23 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Adolfem Bornem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Servírka s Pollockem v Řeznické

Cena Thálie, kterou letos získala Vilma Cibulková za roli „Hitlerovy“ režisérky Leni Riefenstahlové, znovu potvrdila, že hereččině psychologizující, minuciózní interpretaci svědčí komorní prostředí. Podobně jako v Divadle Ungelt, kde za roli nacistky Fischerové získala před osmi lety svou první Thálii, mohla Cibulková i na scéně Divadla v Řeznické takřka na dotyk s diváky prokreslovat charakter své Leni s pomocí nepatrných gest či záchvěvů mimiky.

Vilma Cibulková v roli Maud na scéně v Řeznické

Úspěch s Leni zřejmě herečku i divadlo navnadil k další spolupráci. Jejím objektem se stala hra amerického dramatika Stephena Sachse Kalifornská mlha, přeložená Pavlem Dominikem. Středem zápletky je nejpříšernější obraz, jaký kdy hrdinka hry – nezaměstnaná servírka Maud – spatřila. Z recese jej u vetešníka koupila jako dárek pro svou přítelkyni. Leč jeden z Maudiných známých, učitel výtvarné výchovy, v artefaktu rozpoznal dílo Jacksona Pollocka, nejslavnějšího z představitelů „action painting“. Inscenace se otevírá scénou, kdy do přívěsu, ve kterém Maud bydlí a který je zaplněn spoustou deček a kýčovitých tretek, vstupuje světový expert na americký abstraktní expresionismus, aby posoudil, zda Maud vlastní falzum, anebo skutečného „Pollocka“.

Zdá se, že komunikační propast mezi nevycválanou a nevzdělanou ženštinou z okraje společnosti a skrupulózním odtažitým estétem se nemůže zmenšit ani dramatickým střetem, k němuž vede kunsthistorikův jednoznačný soud, že obraz je pouhou napodobeninou Pollockových pláten. Jenže se ukáže, že Maud není tak hloupá, jak se zdá, a expert tak kovaný, jak se jeví. Vilma Cibulková v roli Maud i Lubor Šplíchal v pozici jejího sucharského protihráče zvolna v tomto střetu obnažují jak křehká a zranitelná místa dosavadní existence svých figur, tak neméně sporná a labilní místa panujících estetických soudů a teorií.

Přes téma „opravdovosti“ v umění se hra dobírá k problematice pravdy a autentičnosti našeho žití. Inscenace v Řeznické ovšem odkrývá toto jádro hry jen částečně. Možná za to může rozhodnutí Vilmy Cibulkové ve hře nejen hrát, ale zároveň ji i režírovat. Větší nadhled nad postavami by v nich nejspíš mohl odkrýt více charakterových fazet, a tím ono zásadní téma „opravdovosti“ žití nasvítit ještě ostřeji.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Divadlo v Řeznické


  Písničky o Praze
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Servírka s Pollockem v Řeznické
  Navštivte
 
  Modré stíny nad Olomoucí
  Téma