|
Modré
stíny nad Olomoucí
Čtenářům po celém světě včetně těch českých učarovala
severská detektivka. Nakladatelství chrlí romány Stiega
Larssona, Joa Nesboho či Larse Keplera. Detektivní žánr má
ale svou tradici i v české literatuře: detektivky psali
kupříkladu Václav Erben, který na scénu uvedl kapitána
Exnera, v příbězích Josefa Škvoreckého a Jana Zábrany byl na
stopě zločinu doktor Pivoňka. Představitelem detektivního
žánru současnosti je Michal Sýkora, jehož Případ pro
exorcistu došel zpracování jak v rozhlase, tak v televizi.
Tým kriminalistů pod vedením Marie Výrové vystupuje i v
románu Modré stíny, ze kterého je v režii Tomáše Soldána a
podání Františka Strnada připravena čerstvá četba na
pokračování – od 1. června vždy ve 22.00 vysílá ČRo Dvojka.
Co vás přivedlo k literární tvorbě?
Když jsem začal psát Případ pro exorcistu, neměl jsem
vlastně žádné ambice, jen jsem si chtěl vyzkoušet, jestli
bych dokázal napsat román. Říkal jsem si, když se to
nepovede, tak se nic neděje, když se to povede, bude to
dobré a uvidíme, jak se věci budou dál vyvíjet. To, že jsem
napsal detektivku, spoustu lidí překvapilo, a musím se
přiznat, že to vlastně překvapilo i mne.
Proč jste se rozhodl pro detektivní žánr?
Zabýval jsem se detektivkou odborně a k tomu samozřejmě
patří přemýšlení o způsobech, jakými je detektivka vystavěna
a vyprávěna, jaká pravidla musí splňovat, zkrátka, co
všechno musí dobrá detektivka mít, aby správně fungovala.
Současně jsem si uvědomoval, že v současné české literatuře
chybí něco, co by se blížilo britské detektivkářské tradici,
tedy žánrový příběh postavený na složité záhadě, kterou
detektiv řeší ryze intelektuálními metodami. Obzvláště jsem
postrádal – a stále postrádám – žánr takzvané univerzitní
detektivky, v němž právě Britové vynikají. Takže jsem si
řekl – proč to vlastně nezkusíš? A taky to měl být text,
jaký bych si i já rád přečetl, ten typ detektivky, který
kdysi dávno charakterizoval Josef Škvorecký slovy „spojení
vraždy s legrací“.
Váš první detektivní román nese název Případ pro exorcistu a
odehrává se v Olomouci a v nedalekém Štěpánově. Český
rozhlas jej uvedl v roce 2013 jako četbu na pokračování a
posléze jej Česká televize natočila jako třídílný seriál.
Měl dobrou sledovanost, ale mnozí mu vytýkali, že je v něm
turisticky atraktivní Olomouc zpodobena jako nevzhledné
maloměsto. Co říkáte těmto výhradám?
Hned po vysílání prvního dílu se v Olomouci zformovala
skupinka diváků, kteří se nedokázali vyrovnat s mírou
stylizace a nadsázky, kterou režisér Hřebejk použil. Kamenem
sváru se především stal záběr na koně, kteří cválali přes
olomoucké Dolní náměstí. To, že tam ti koně skutečně byli, a
že tedy nešlo o inscenovaný komparz, tito pseudopatrioti
nebrali jako argument. Hřebejk netočil cestopisný dokument,
ale fikci. Posuzovat život v Olomouci a okolí podle Případu
pro exorcistu je podle mě stejně pošetilé jako dělat si
představu o životě v meziválečném Londýně na základě Hercula
Poirota. Takže na tyto výhrady neříkám nic. Ostatně jeden z
mých studentů to velmi trefně glosoval slovy: Jak můžou
někomu vadit koně na náměstí ve městě, kde celou volební
kampaň parkoval u radnice kombajn?
Váš román Modré stíny se odehrává v Olomouci, částečně i na
Palackého univerzitě. V Olomouci jste se narodil, tamní
univerzitu jste vystudoval a dnes na ní působíte jako
pedagog. Obě prostředí tedy důvěrně znáte. Neobával jste se,
že budou čtenáři za literárními postavami hledat skutečné
osobnosti?
Neobával, ale asi jsem měl. To, že jsem své příběhy umístil
na reálná místa a do existujících institucí, má na mnohé
čtenáře – včetně těch, o nichž jsem se mylně domníval, že by
měli dokázat odlišovat realitu od fikce – natolik hypnotický
účinek, že se domnívají, že zobrazuji i skutečně žijící
osoby. Mnohokrát jsem už opakoval, že vše, o čem píšu, je
čirá fikce, ale mám pořád pocit, že mi stejně řada lidí
nevěří.
Román Modré stíny odkrývá některé negativní praktiky při
čerpání z veřejných zdrojů, varuje před korupcí,
klientelismem a propojením vrcholné politiky se světem
zločinu. Neobával jste se negativních reakcí od příslušníků
naší politické reprezentace?
Kdybych chtěl být potměšilý, odpověděl bych otázkou:
Domníváte se, že příslušníci toho, co nazýváte „politickou
reprezentací“, čtou beletrii? Ostatně intelektuální guru
strany, jejíž zástupce vystupuje v mém románu, kdysi řekl,
že nikdy žádnou detektivku nečetl, protože je to prázdná a
falešná zábava. Ale vážně: když chcete napsat
společenskokritický román, tak se možných negativních reakcí
dopředu bát nemůžete a nesmíte. Být v těchto věcech
politicky korektní nebo, jak se říká, „vyvážený“ by
znamenalo prostě čtenářům lhát.
Co v současné době píšete?
Momentálně se intenzivně snažím dokončit detektivku, kterou
jsem začal psát už před dvěma roky, ale pak jsem ji odložil,
protože jsem pořád nebyl spokojený s výsledkem. Mezitím ji
Petr Jarchovský použil jako námět na další třídílnou sérii
pro Českou televizi a Jan Hřebejk by ji měl v létě začít
natáčet. Takže dělám vše pro to, abych román stihl dopsat
dřív, než jej diváci uvidí v televizi.
Jan Sulovský, slovesný dramaturg
Foto Milena Valušková
Olomoucký rodák
Michal Sýkora (1971) je český pedagog,
literární teoretik a spisovatel. Vystudoval Filozofickou
fakultu Univerzity Palackého v Olomouci. Od roku 1998 na
této fakultě působí jako odborný asistent na Katedře
divadelních, filmových a mediálních studií. Odborně se
zabývá moderním světovým románem, aktuálními tendencemi
světové literatury a teorií literatury.
V románu Modré stíny (Host 2013) se setkáváme s obdobným
týmem kriminalistů pod vedením Marie Výrové, jaký známe z
autorovy předchozí prózy Případ pro exorcistu (Paseka 2012).
Tým tentokrát vyšetřuje vraždu docenta Ondřeje Chalupy a
investigativního novináře Milana Březiny, kteří se snažili
odhalit podvodné praktiky kvestora Jonáše při rekonstrukci
bývalého konviktu a machinace s pozemky z devadesátých let,
na nichž se podílel tehdejší náměstek primátora a současný
ministr vnitra Gelnar. Román rozkrývá neblahé praktiky,
které vedou ke zneužívání politického vlivu a moci. Sýkora v
něm kromě ústřední zápletky rozehrává individuální osudy
jednotlivých kriminalistů a projevuje se jako bravurní
vypravěč.
(sul) |
|