|
Chceme vyhodit Circus Maximus do vzduchu?
Když dozněla při loňské mezinárodní rozhlasové soutěži Prix
Marulić nahrávka hry Eberhardta Petschinky Circus Maximus v
autorově režii, zcela intuitivně jsme se s režisérem Petrem
Mančalem vydali za tímto rakouským enfant terrible evropské
auditivní tvorby, abychom mu vysekli poklonu. A na místě se
zrodil záměr natočit jeho Hörspeiel (označení „hra pro
sluch“ je zde opravdu více namístě než „rozhlasové drama“) s
původním soundem a českými herci pro Český rozhlas (vysílá
stanice Vltava v úterý 2. června ve 22.00).
Eberhard
Petschinka (1953), svérázný rakouský rozhlasák na volné
noze, literát, výtvarník a veřejný intelektuál, rozvíjející
vídeňskou tradici ironického glosátora „časů a mravů“
vinoucí se od velikánů jako Johann Nepomuk Nestroy, Karl
Kraus či Robert Musil, nositel rozhlasové Ceny Güntera Eicha
a vítěz Prix Europe a Prix Italia (2007, 2008) s hrou Santo
subito, není českým posluchačům neznámý. Právě provokativní,
a jak historie ukázala, i předvídavá hra o bleskurychlém
svatořečení Jana Pavla II., byla Českým rozhlasem (v režii
Thomase Zielinského) natočena a úspěšně vysílána.
Petschinka jako nezávislý tvůrce tvoří své „hörspiely“ ve
svém vlastním studiu, vždy v koprodukci s některým z
rozhlasů německy mluvících zemí. Se skladatelem Wolfgangem
Mittererem vytváří propracovaný zvukový plán inscenací, ve
kterém kromě zkomponované hudby nechává zaznít i řadě
hudebních motivů a zvukových ikon současné popkultury.
Ironický odstup od této produkce se v jeho realizacích
demonstruje nejen citacemi a aluzemi, ale také soustavným
prezentováním „vysokého obsahu“ výrazivem showbyznysu. I
pohnuté umírání Karola Wojtyły doslova v přímém přenosu
rouhačsky reflektuje jako součást soudobého sebeinscenování
celebrit.
Právě tak nahlíží v Circu Maximu problematiku pěstování a
šíření kultury jako veřejného statku, onoho osvíceneckého
konceptu, na jehož paradigmatu jsou jednak zbudovány
kulturní instituce střední Evropy (včetně rozhlasu a
televize veřejné služby), jednak je na něm koncipováno celé
pojetí veřejného prostoru. Snahy po privatizaci tohoto
prostoru zábavním průmyslem či po jeho ovládnutí samozvanými
elitami nebo po jeho politickém ovládnutí jsou materií, z
níž Petschinka buduje auditivní obraz veřejnoprávní kulturní
korporace (onoho velkého cirku), jejíž budoucnost je ve
smrtelném ohrožení. Zaujmou přesycené publikum noví
gladiátoři? Inscenovaná vražda diktátora? Prezentace
Kristových myšlenek? Nebo je třeba dát za pravdu
kontrakulturním aktivistům a celou nákladnou instituci
vyhodit do vzduchu a začít od začátku?
Apokryfický Circus Maximus také díky podobnosti českého a
rakouského společenského prostředí připomene debaty a vášně,
které v umělých podmínkách ghetta českého divadla provázely
změny na vedoucích postech v kulturních institucích. Ve hře
ani v naší společnosti neexistuje shoda na tom, co by tyto
instituce měly reprezentovat v době globalizace a
multikulturalismu. Petschinka přijal naši nabídku a obsadil
českou realizaci herci Divadla na Vinohradech, scény právě
tak kamenné jako Circus Maximus a vyvolávající v takzvaném
odborném diskurzu podobně nesmyslné návrhy, jaké zazní ve
hře. Ukázalo se, že Vinohradští se zdaleka neberou tak
vážně, aby nebyli schopni na autorovu vizi sebeironicky
přistoupit. Ačkoli česká verze, na níž s Petschinkou
spolupracoval režisér Petr Mančal, pracuje se stejným
zvukovým řešením, označil autor českou hereckou interpretaci
svého textu jako humornější a spjatou s větším nadhledem.
Po letech mají tady posluchači možnost slyšet v režii
evropského režiséra nahrávku hry s evropským soundem, českým
zněním a nekorektně provokativním zásahem „do vlastních řad“
– a to nejen divadelnickým, ale také rozhlasovým. Neboť
diskuse se vede i o tom, čím zaujmout přesycené publikum
rozhlasu a jaký je vůbec smysl této instituce ve veřejném
prostoru.
Hra končí opulentní večeří manažerů Circu Maxima s jeho
kritikem, zatímco budova circu je spektakulárně vyhozena do
povětří. A co rozhlas? Zatím zve k české premiéře
ojedinělého projektu.
Jan Vedral, dramaturg
Foto Dita Niesnerová |