|
Radko
Kubičko, komentátor ČRo
Historie jako munice pro politický boj
Kulatá výročí významných událostí se přirozeně slaví a média
nezůstávají pozadu, pokud jde o jejich připomínání.
Historické děje tak znovu ožívají a hledá se poučení pro
dnešek. Letošní sedmdesáté výročí konce druhé světové války
bylo ale přece jen poněkud jiné. Jako by ta minulost
promlouvala k dnešku nějak více. Dá se to ostatně srovnat s
rokem loňským, kdy se připomínalo velekulaté sté výročí
zahájení první světové války. Byla to historie více či méně
mrtvá.
Snad jen někteří srbští nacionalisté se snažili očistit
minulost své země od pověsti těch, kteří ji vlastně
vyvolali. Ale protože Srbsko není světová velmoc, ani na ni
neaspiruje, málokdo si toho povšiml. S druhou válkou, která
ovšem byla tak trochu pokračováním té první, je to jiné. Své
velmocenské postavení se snaží obnovit jeden z jejích
velmocenských účastníků, a to nástupce Sovětského svazu,
Rusko.
Jeho současný prezident Vladimír Putin zalitoval několikrát
rozpadu Sovětského svazu, protože Rusko jím velmocensky
oslabilo. Přišlo také o svou komunistickou ideologii, která
jako hrozba uměla držet v šachu svobodný svět. A vítězství
ve Velké vlastenecké válce, jak Rusové druhou světovou válku
nazývají, je jednou z mála velkolepých kapitol v jejich
dějinách. A do toho jsou tu události na Ukrajině a anexe
černomořského poloostrova Krym.
Takže zatímco na Západě si připomínali spíše padlé vojáky a
další oběti války, Rusko jako by přišlo s rozdmýcháním
starých konfliktů a strašáků. Na rozdíl od oslav před pěti
lety se do Moskvy na vojenskou přehlídku nedostavil žádný z
významných světových politiků. A Rusko na Západ nedůvěřivě
hledí a v podtextu prohlášení ruských politiků je, že
projevuje nevděk za podíl na osvobození a bezmála snad
sympatie k tehdejším agresorům.
Média se tomu uměla přizpůsobit, protože právě konflikt je
jejich živnou půdou. V České republice jim to dostatečně
usnadnil prezident Miloš Zeman, který se rozhodl do Moskvy
na oslavy odjet a do poslední chvíle udržoval novináře v
napětí, jestli se přehlídky zúčastní, nebo ne. Zoufale se
hledaly argumenty pro prezidentovu účast i proti ní.
Diskutovalo se i o samé podstatě tehdejších konfliktů. Rusko
totiž přichází za současné napjaté situace se zvláštním
dějinným výkladem, ve kterém často označuje všechny své
nepřátele, současné i tehdejší, nálepkou fašismu, ať už to
jsou skuteční fašisté, nacisté, nebo jen různí nacionalisté,
bojovníci za nezávislost svých národů, odpůrci komunismu a
Stalina nebo i liberální síly a demokraté. Přitom samotné
označení za fašistu je sporné a je to tradiční součást
ruského pohledu na svět, protože za skutečné fašisty
označuje ostatní svět jen příznivce určité ideologie, která
má svůj původ v Itálii.
Německé agresory a okupanty tehdejší doby nazýváme nacisty,
nakolik Německo podlehlo diktátu ideologie národního
socialismu, který se v italském fašismu jen v něčem
inspiroval. Sovětská a nyní bohužel i část ruské propagandy
to nerozlišuje, čímž se snaží zastřít fakt, že nejen
fašismus a nacismus, ale i sovětský komunismus byly
zhoubnými ideologiemi.
Stejně tak je v ruském národním pohledu, že se slaví konec
války 9. května, zatímco ostatní svět ho slaví o den dříve.
Také bývalé komunistické Československo mělo svůj 9. květen
a je z dnešního pohledu tak trochu paradoxní, že jeho přesun
navrhl v roce 1990 tehdejší poslanec Federálního shromáždění
Miloš Zeman.
Témat z minulosti se vynořuje dost a dost. Česká média
nicméně poměrně dobře obstála v jejich vysvětlování i v
debatách nad otázkami, které vzbuzovala. Jednou z nich
například bylo, zdali sovětští vojáci byli na konci druhé
světové války na českém území osvoboditeli, či novými
okupanty, zejména z hlediska roku 1968. Argumenty z obou
stran byly jasné, často i věcné a debata, až na pár výjimek,
vcelku inspirující. I když moralizovat dějiny je ošidné a
těžko z dnešního pohledu posuzovat události staré sedmdesát
let, když už víme, jak se vyvíjely dál a jak nakonec
dopadly.
Možná by z tohoto hlediska bylo lépe nechat bez emocí
zaznívat všechny pohledy a méně hledat v minulosti paralely
se současným děním. Více než poučení se pak z historie stává
munice pro současný politický boj. |