Číslo 26 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Petrem Vackem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Co se dělo v zákulisí hotelu, než došlo k atentátu

Režisér (a také herec) Emilio Estevez se sice ve filmu Atentát v Ambassadoru (sobota 27. června, ČT2, 21.40) dotýká politické vraždy, ale ta do něho zasahuje jen okrajově. Důležitější je tu motiv naděje, kterou kolem sebe šířil prezidentský kandidát Robert Kennedy, familiárně přezdívaný Bobby, jak zní originální název filmu. Právě tato charismatická osobnost, k jejímuž osudovému pobytu ve výše jmenovaném hotelu došlo počátkem června bouřlivého roku 1968, dokázala v širokých vrstvách nezávisle na barvě kůže, náboženství či sociálním postavení probudit očekávání, že se v ustrnulé americké společnosti přece jen něco pohne.

Atentát v Ambassadoru souběžně sleduje na dvě desítky postav, spojených právě zvoleným prostředím

Režiséra ovšem nejvíce zajímal mikrosvět přepychového hotelu, pod jehož honosným zevnějškem se odehrával bezpočet zdánlivě drobných lidských dramat. Kennedy do něho zasahuje jen jako figura stojící takříkajíc mimo obzor, navíc téměř výhradně prezentovaná dobovými dokumenty, nejčastěji televizním zpravodajstvím. Proto je také zcela ponecháno stranou, proč byl Kennedy zavražděn. Atentát je zařazen jako událost s děním v hotelu nijak nesouvisející, která je přesto hluboce ovlivnila. Od počátku do konce ostatně znějí Kennedyho volební projevy s odmítavým postojem k vietnamské válce, poléze dokonce načrtává ideál sociálního státu, který by každému zjednal důstojnou existenci.

Atentát v Ambassadoru souběžně sleduje na dvě desítky postav, spojených právě zvoleným prostředím. Režisér nahlíží do zaměstnaneckých rozporů, zachycuje vedení hotelu i pomocné síly ukryté v kuchyni (včetně rozmíšek mezi černochy a Mexičany), všímá si ubytovaných hostů a jejich privátních problémů. Odehrávají se tu neporovnatelné věci: spatříme, jak si v hotelu Kennedyho volební štáb, počítající prozatímní výsledky, zřídil hlavní stan, ale také si vyslechne nezávazné plkání bývalých vrátných, kteří si ani v důchodu nedokážou představit, že by se pohybovali někde jinde. Často se ozývá motiv ztíženého sebeprosazení, pocit odstrčení, bezmoci či dokonce bezpráví. Nerozhoduje přitom, zda to řeší bohaté snobské vrstvy, či naopak ti nejpřehlíženější.

Snadno postřehneme řadu dobových odkazů, ať již se jedná o tehdejší filmové hity (Absolvent, Bonnie a Clyde), okouzlení drogami povznášejícími mysl do jiných dimenzí nebo reakci na politickou situaci. Třeba vyvzdorovanou svatbu, která má novomanžela zachránit před narukováním do Vietnamu, nebo pikantní epizodku mladičké české novinářky, která vytrvale usiluje o setkání s Kennedym a podezíravcům marně vysvětluje, že v její vlasti budují socialismus s lidskou tváří...

Jan Jaroš, filmový publicista



  K padesátinám
 
  Filipa Topola

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Dávný příběh
 
  v nových kulisách
  
Nalaďte si
 
  Rozhlasová stopa
 
  Ludvíka Vaculíka
  
Navštivte