|
K
padesátinám Filipa Topola
Pamětníci a fanoušci Filipa Topola mě pozvali do kavárny
kulturního domu v Turnově, kde slavili nedožité padesátiny
této nepřehlédnutelné osobnosti naší hudební scény. V úvodu
se pochlubili ukázkou z koncertu Psích vojáků v roce 1980,
kdy bylo tomuto zázračnému dítěti českého rocku a písňové
poezie pouhých patnáct. Pan majitel magnetofonového pásku
pouštěl nahrávku ze starého kotoučového přístroje, na který
si koncert tenkrát nahrával. Psí vojáci byla Filipova
celoživotní kapela složená především z jeho oddaných přátel,
kteří byli ochotni sloužit jeho talentu do roztrhání
vlastního těla. Na té staré nahrávce hrají mladistvě a
neučesaně, adekvátně k svému věku, ale je z ní cítit i to,
že čerstvý absolvent základní devítileté školy měl v té době
za sebou pěkných pár výslechů u StB. Topolovic rodina se v
roce, kdy mu bylo dvanáct, podepsala pod Chartu 77, a tak
měl jiné zkušenosti než většina jeho vrstevníků. „Nechoď
sama do tmy / bude tě to stát / ve městě jsou lidi / temný
akorát...“ zpíval nedlouho poté.
Já jsem tohoto nervního, výbušného, a zároveň neskonale
romantického a jemného pianistu poprvé spatřil v klubu Na
Chmelnici někdy v roce 1986, kdy Psí vojáci vystupovali pod
zkratkou PVO a jejich projev už byl vyzrálejší. Filip se
hodinu a půl mazlil a rval s klavírem a hrál a zpíval tak,
jak jsem nikdy nikoho neviděl. Nepřekvapilo mě, když pak
prohlásil, že klavír je zvíře. A když jsem ho potkával na
Malé Straně, bydlel totiž ve stejném domě jako moje matka,
zíral jsem pokaždé na jeho ruce rozdrásané do krve. „Ty jsi
měl včera koncert?“
„No jo...“ Nikdy toho moc nenamluvil.
V dubnu 1987 jsem přesvědčil pořadatele Folkových velikonoc
v Ostrově nad Ohří, aby Filipa pozvali, a jeho, aby zahrál
jen tak bez kapely jako sólový písničkář s klavírem. Udělal
jsem to z naprosto sobeckých důvodů, chtěl jsem ho tak
prostě někdy slyšet, neboť hraju na stejný nástroj a byl
jsem přesvědčen, že to bude zážitek i pro folkové publikum.
Vladimír Vlasák pak napsal do Gramorevue: „Excentrickým a
temně expresivním projevem zprvu šokoval publikum, posléze
jím byl bezvýhradně přijat. Tady byl skutečný vrchol
přehlídky a rázné rozšlápnutí folkové škatule...“
Když jsem na ten koncert zavzpomínal teď v Turnově, majitel
magnetofonového pásku se zaradoval a řekl, že tam také
byl...
Přes veškerou úctu k Filipově muzice a jeho výborné kapele
pro mě byl vždycky především písničkář a básník: „Jsem
zamilovanej, tak zamilovanej, že mi hvězdy rostou na
zádech...“ A Marylin Monroe je jedna z nejoriginálnějších
písní, které znám. Umřel brzy, nedokázal stejně jako jiné
rockové legendy včas zkrotit své démony.
Že si na Filipa Topola v těchto dnech vzpomnělo Divadlo
Archa, je dobře. Že na něj vzpomínají v Turnově, kde dokonce
na „topolovské“ téma uspořádali výstavu středoškolských
výtvarných prací, je zjištění ještě radostnější. Vryl
hlubokou stopu do dějin českého písničkářství a do srdcí
několika generací posluchačů. Je mu teď padesát a je pořád s
námi.
Jan Burian, písničkář a spisovatel |