|
Rozhlasová stopa Ludvíka Vaculíka
Spisovatel Ludvík Vaculík, který zemřel 6. června ve věku 88
let, zanechal výrazný otisk i v rozhlasovém éteru. Mimořádný
jazykový dar, provokující myšlenky, urputnost, s níž se
prodírá k jádru problémů – to jsou vlastnosti, kterými se
vyznačovalo už jeho působení v Československém rozhlase.
Do redakce vysílání pro mládež Ludvík Vaculík nastoupil v
roce 1959. Na Vinohradské 12 strávil šest let, než roku 1965
přešel do redakce Literárních novin.
Vyvzdorovat si smír
„Ludvík Vaculík vždy věděl, že k duševní a snad i biologické
rovnováze je třeba smír. Zároveň byl urputným rváčem, který
si smír chtěl zasloužit, vyvzdorovat. Přátelé, kteří s ním
pracovali v Československém rozhlase, vzpomínají na
následující historku, která je pro něj příznačná: kolegyni v
kanceláři někdo ze stolu ukradl peněženku i s doklady. Když
to šla ohlásit, vedení rozhlasu jí sdělilo, že podnik neručí
za věci, které jsou na stole. Jakmile se o tom dozvěděl
Vaculík, popadl ze stolu psací stroj a vynášel ho z rádia.
Vrátný ho zadržel s odůvodněním, že stroj nesmí opustit
budovu. Vaculík se bránil, že rozhlas neodpovídá za věci,
které jsou v redakci na stole. Konflikt vedl ke smíru,“
napsal o Ludvíku Vaculíkovi novinář Karel Hvížďala.
Rozhlasový reportér Ludvík Vaculík vytvářel originální sondy
do života tehdejších mladých lidí i jejich starších
protihráčů, které se vysílaly v cyklech Mikrofon mladých a
Včera mi bylo patnáct. Zamýšlel se v nich nad odosobněním a
zmechanizováním života, snažil se bránit citovost mladých
před rozumářstvím a byrokracií. Terén života mladých lidí si
ostatně osahal už jako vychovatel v internátech v Benešově
nad Ploučnicí a v Praze, odkud vytěžil svůj románový debut
Rušný dům.
Ztracené reportáže
Nahrávky Vaculíkových rozhlasových snímků byly za
normalizace mazány a dochovaly se jen v textové podobě
(Několik rad našim tuzemským cizincům, Proč byste také
nekouřili či Den podle představy a podle skutečnosti, za
který v roce 1964 získal první cenu v Rozhlasové žatvě). Dvě
reportáže považované za zničené se ovšem nedávno podařilo
najít. „Potřeboval jsem jednou do vysílání jakýsi starý
záznam a přepsal jsem se v signatuře. Nežádaný pásek
doprovázela karta se slovy Včera mi bylo patnáct bez
bližších údajů, chyběla jména autorů, tvůrců i datum.
Nasadil jsem ho na magnetofon a užasl,“ popsal objev
ztracených reportáží Ludvíka Vaculíka v roce 2010 v článku
pro Týdeník Rozhlas tehdejší redaktor Radia Praha Vilém
Faltýnek. Na zteřelém pásku v zaprášené krabici byly
reportáže Vašek je pašák aneb Jak si děláme pověst z dubna
roku 1962 a Markéta touží po řece aneb Jak je život těžký z
ledna 1963. Pásek zachránil neznámý rozhlasák tím, že z
popisky odstranil všechny „nebezpečné“ údaje – tedy jméno a
název.
„Kdo se zaposlouchá do Vaculíkovy rozhlasové práce, pochopí,
že autor na rozdíl od dobových zvyklostí pouští své hrdiny k
mikrofonu, neretušuje jejich vyjadřování, ponechává sobě i
jim právo na odbočku, přemýšlení, slepé cesty řeči i
myšlenek. V letech degenerovaného jazyka oficiálních
sdělovacích prostředků byl Vaculík odhodlán vyprovokovat své
respondenty ke spontaneitě a živé reakci. Činil tak ironií,
vtipem a slovními hříčkami a zejména osobní angažovaností,
nefalšovanou emocí, zájmem o lidi a jejich názory, ať jsou
jaké jsou. Hrdinové jeho pořadů vyvstávají plasticky jako
skuteční lidé v šedivých reáliích nejobyčejnějšího
každodenního života přelomu padesátých a šedesátých let,“
zhodnotil Faltýnek rozhlasovou stopu Ludvíka Vaculíka. Jeho
tvůrčí postupy zkoumá samostatný sborník z roku 1965 Vidět
svět novýma očima.
„Říkali jsme mu Egon Ervín Vaculík,“ vzpomínal režisér Karel
Weinlich podepsaný pod mnoha pořady z programu Včera mi bylo
patnáct. „A taky Husita nebo Jánošík. Ludvík Vaculík byl
první rozhlasový investigativní novinář v době, kdy se toto
označení ještě nepoužívalo.“
Návrat do rádia
Vaculíkovy „problémové“ reportáže byly na jednu stranu
oceňované, ale zároveň ostře sledované na ústředí KSČ. „Při
interních rozhlasových kritikách nacházel zastání u
vedoucího redakce Josefa Koláře. Dokonce i na
celorozhlasových posleších se prý stávalo, že funkcionáři
změnili kritický názor, pokud se většina rozhlasáků za pořad
postavila,“ připomněl Faltýnek, který ve zmíněném článku
citoval i Vaculíkův náhled na současné šéfy médií: „Dnešní
ředitelé se mnohem víc bojí peněz, než se tehdejší báli
strany.“
Vaculíkova spolupráce s rozhlasem přerušená rokem 1968 se po
listopadu obnovila. Byl hostem publicistických a diskusních
pořadů (v roce 2001 například v diskusi s Janou Klusákovou a
Janem Pokorným prohlásil do živého vysílání, že už dál
odpovídat nebude, a do konce pořadu to skutečně dodržel,
čímž dal pořadu nevšední směr). Spolupracoval rovněž s
folkloristou a redaktorem ostravského rozhlasu Janem
Rokytou, v jehož pořadech vystupoval jako zpěvák lidových
písní. Na pokračování načetl několik svých knih: Jak se dělá
chlapec (ČRo Brno, 1994), Nepaměti (ČRo Ostrava a Praha,
2011), Cesta na Praděd (ČRo Ostrava, 1992) anebo Loučení k
panně (ČRo Vltava, 2004). Román Sekyra v interpretaci herce
Jana Kačera vydal na CD Radioservis. Na vltavském webu je
možné si poslechnout pětidílné Osudy, které s Ludvíkem
Vaculíkem natočil v roce 2013 jeho syn Ondřej.
René Kočík
Foto archiv a Tomáš Tesař
A najednou mi to začne zpívat
Ludvík Vaculík mě svým způsobem provází celý dospělý život.
Jako studentka jsem poslouchala jeho úžasné rozhlasové
reportáže, které uchvacovaly tématy – výbušnou sociální
kritikou i originální formou. Nechával mluvit mladé lidi
přirozeným, „neukázněným“ jazykem, upřímně vypovídat o
trablech s učiteli, šéfy, úřady. Reportér jim držel palec.
Jeho sympatie se však neprojevovaly proklamacemi, ale dikcí
pořadu, vedením rozhovorů, tónem slov, jimiž oslovoval dívky
a chlapce i kantory či mistry. Občas si povídal i se svým
magnetofonem. Utkvělo mi, jak vybídl přístroj rázným
„jdeme!“, když ho nevlídně vypoklonkovali z jakési
kanceláře.
Na své rozhlasové působení vzpomínal: „Jednal jsem podle své
povahy, dělal jsem takzvané problémové pořady. Ožehavé téma
obvykle dali Vaculíkovi. A Vaculík šel, dělal čtrnáct dní
pořad, snažil se, aby to bylo jó něco. Jenže často se stalo,
že se to nakonec nevysílalo. Čili dát něco mně, to bylo
vždycky riziko,“ vyprávěl na sklonku roku 2012 v rozhovoru
pro Týdeník Rozhlas. Míval se svými pořady potíže, problémy
s mocnými měl pořád. Za jednu reportáž ho vyznamenali, za
jinou ho chtěli vyhodit: „Týž den, kdy mi to vyznamenání
dávali, se vysílal pořad, za který ideologické oddělení ÚV
KSČ ihned žádalo, aby byl Vaculík z rozhlasu vyhozen.“
Obdivovala jsem jeho prózu i nekonformní publicistiku v
Literárních novinách, s obdivem naslouchala veřejným
vystoupením. V roce 1969 jsem mu nesla do redakce protestní
článek proti odvolání ministra školství Bezdíčka, slušného a
charakterního člověka. „Vy chcete uspíšit naše zastavení,“
řekl se smutným úsměvem. To už bylo ovšem o zákazu Literárek
rozhodnuto. I pro něj nastal konec publikování, další knihy
vycházely jen v samizdatu.
Ludvík Vaculík většinou mluvil, psal a jednal, jak málokdo
čekal. Svérázně a originálně. Co si umínil, dotáhl do konce.
A v dané době to často bylo přesně „ono“, co se mělo udělat.
Jako Dva tisíce slov. Jako Obrodný proces v Semilech,
vynikající reportážní reflexe o některých rysech pražského
jara 1968. Jako založení edice Petlice, která umožňovala i
„pod petlicí“ vydávat texty zakázaných autorů. Jako fejetony
z cyklu Jaro je tady v samizdatovém sborníku Obsah. Jako
skutečnost, že po listopadu 1989 nešel do politiky, ale
zůstal „jen“ prozaikem a glosátorem.
A taky „polepšoval“ písničky. „Sedím a přemýšlím si, a
najednou mi to začne zpívat. Nemůžu za to, mně jde jedna
písnička za druhou. Raději tedy zavírám dveře, abych tím
neobtěžoval ostatní…“
Ať vyprávěl, nebo zpíval, hodina či aspoň deset minut v jeho
společnosti – to byl vždycky povzbudivý zážitek.
Agáta Pilátová, publicistka |
|